Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  liten 4-hjulsdriven traktor önskas.  (läst 16307 gånger)

hustran

liten 4-hjulsdriven traktor önskas.
« skrivet: 12 okt-11 kl 23:51 »
Vi söker en mindre traktor 4-hjulsdriven och inte dyr. Vad finns det för förslag? Har kollat beg. sidor men det finns bara monstertraktorer urdyra. Ni Alternativare verkar kunna det mesta. Hjälp! :)

Xoot

• Gäst
SV: liten 4-hjulsdriven traktor önskas.
« Svar #1 skrivet: 12 okt-11 kl 23:52 »
Vad är en inte dyr fyrhjulsdriven traktor för något i sifferform?

hustran

« Svar #2 skrivet: 12 okt-11 kl 23:57 »
Tja,svårt att säga men ca.100 000 är väl max. och då får den väl vara topp.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 okt-11 kl 00:02 »
Tja,svårt att säga men ca.100 000 är väl max. och då får den väl vara topp.
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_7710_36104016.htm?ca=13&w=1  Kanske lite stor men rätt pris .

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 okt-11 kl 00:12 »
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 00:25 av pålle »

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 okt-11 kl 00:20 »
En  tillhttp://www.blocket.se/skaraborg/Fiat_980_DT_4WD_Turbo_36149406.htm?ca=13&w=1

hustran

« Svar #6 skrivet: 13 okt-11 kl 00:33 »
Den där Forden fick Mannen att hoppa till lite,såg bra ut. Tack för tipsen. Kom gärna med flera förslag. :)

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 okt-11 kl 00:36 »
Den där Forden fick Mannen att hoppa till lite,såg bra ut. Tack för tipsen. Kom gärna med flera förslag. :)
Vad för storlek ska det vara då och märke hällst?

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 okt-11 kl 00:38 »

Prova söka vidare på www.blocket.se så finner du flera förslag. :)
Ställ in sökningen via län, kategori och prisklass.
Inled med 4x4 så får ni säkert fler träffar än av oss om vi ska kopiera in länkar.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 13 okt-11 kl 06:43 »
Du har inte funderat på om du skall ha frontlastare på traktorn? Det är det redskap som man använder mest tycker jag...och det underlättar om det redan finns på traktorn som du köper...
Dom förslag du har fått hittils har ju varit rätt stora traktorer...

Aqualize

« Svar #10 skrivet: 13 okt-11 kl 08:11 »
Tyvärr är det väl så att fyrhjulsdrivna är dyra, i varje fall man vill ha lastare.
Generellt kan man väll säga att Fiat och SAME är märken som tidigt började göra fyrhjulsdrivna och hade bra med erfarenhet när traktorerna som länkades ovan byggdes. Elaka tungor brukar säga att fyrhjulsdrivna traktorer som saknar differentialspärr även på framaxeln är trehjulsdrivna... Nu vet jag dock inte specifikt om Fiattraktorerna eller forden som länkats har diffspärr fram.
SAME och Fiat är ju lite ovanliga i Sverige och det drar ner priset.
Ska man ha bra halvsvensk så är det ju Volvo BM Valmet x05-serien som är finfina traktorer (från 505 och uppåt). Rejält med lyftkraft i trepunktslyften är det.
Belarus kanske du stöter på. De har hög markfrigång (populära i skogen) men använder portalaxlar och rätt små hjul fram. Detta borde leda till sämre dragkraft på slirigt underlag tyvärr.

Hittar du någon traktor och undrar vad det är för specifikation så kan www.tractordata.com och www.konedata.net vara vägledande. Men de har inte alltid rätt... 

hustran

« Svar #11 skrivet: 13 okt-11 kl 08:51 »
Just nu så har vi 2st.Valmet 502 varav  1 med lastare och den är oumbärlig men har man tungt i lastaren så slirar det och om man inte är hjärnkirurg så är det svårt att komma åt ev. problem i motorn.Ja,det är knepigt det här och en liten 4x4 med lastare vore bra......men att ta sig fram i skogen med lastare är ju lite knepigt. Vändradien är kanske större med 4hjulsdriften eller?

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 okt-11 kl 09:10 »
Just nu så har vi 2st.Valmet 502 varav  1 med lastare och den är oumbärlig men har man tungt i lastaren så slirar det och om man inte är hjärnkirurg så är det svårt att komma åt ev. problem i motorn.Ja,det är knepigt det här och en liten 4x4 med lastare vore bra......men att ta sig fram i skogen med lastare är ju lite knepigt. Vändradien är kanske större med 4hjulsdriften eller?
Ja latare är inget vidare i skogen och vedradien är ju ofta lite större men vad ska du ha traktorn till gå i skogen eller bara gå på gärdena  lite lättare om an vet va du ska ha den till hästkrafts behov mm Ställ upp dina kriterier så blir det lättare att hjälpa dej.

hustran

« Svar #13 skrivet: 13 okt-11 kl 12:10 »
Jag tänkte mig en liten "alltiallo" på gården. Utomlands har jag sett små 4x4 av okända märken,kanske Kina. Men ofta så har man inte de strikta regler ang. hytt bla. fast hytt är skönt inte minst på vintern. Bra vore om man kunde koppla på vajerkran för vedhämtning i skogen och vindfällen. Frontlastare vore skönt också.Ja, önskemålen är många. Kanske finns inte den Pärlan.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 13 okt-11 kl 12:30 »
Men lastaren ställer man ju bara av om man behöver meka eller köra där det är trångt...tar högst 10minuter när man har gjort det några ggr.

Och enligt min mening är det nästan ett måste med 4x4 när man har lastare. Om man inte skall börja ha klumpiga motvikter hängande i trepunktslyften...

Sedan är det inte så säkert att den verkliga vändradien blir större med en 4x4, ofta när jag kör i skogen eller där det är slirigt så lägger jag i fyrhjulsdriften bara för få bättre svängförmåga...med den gamla traktorn som bara hade 2-hjulsdrift fick jag ofta hjälpa till med bromsarna för få någon styrförmåga överhuvudtaget, det har jag aldrig behövt göra med den nyare 4-hjuldrivna traktorn.

Men att hitta någon vettig 4-hjuldriven traktor för under 100.000:- är nog inte det lättaste, det gäller att söka efter bra men mindre populära märken. Jag köpte en Fendt för här där jag bor vill nästan alla ha Volvo BM/Valmet/Valtra...säljaren sa att det var endast en till som hade ringt på annonsen och då hade den legat ute i flera veckor. Hade jag gått på Volvo eller motsvarande hade jag fått punga upp minst med 30-40% mer eller gå på en 5-10år äldre maskin. Och då fick jag ändå både redskap, nästan nytt tippvagn och en snöfräs med på köpet.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 okt-11 kl 13:18 »
Mindre traktor, fyrhjulsdriven med släktdrag från kineserna?
http://www.blocket.se/alvsborg/Traktor_DF_304_EEC_30_hk_4WD_35670665.htm?ca=23_1&w=3

Låter som du sneglat lite på dessa modeller. Finns en uppsjö på traktor.
Nyckelorden är: Kompakttraktor, minitraktor, kina traktor.

Värt att notera kan vara att jag hittat liknande för runt 50tusen tidigare.
Men man måste först anse att en så pass liten traktor, från kina, med så högt pris, med så få funktioner är värd affären.

hustran

« Svar #16 skrivet: 13 okt-11 kl 17:11 »
Nja,känns lite för liten och "leksaksaktig" för oss. De jag sett i bla. Portugal var betydligt rejälare.

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 okt-11 kl 18:17 »
Här är mer kinesgrejs: http://www.kellfri.se/se/

Aqualize

« Svar #18 skrivet: 13 okt-11 kl 20:22 »
Jag började fundera lite på om man har tid&kunskap kan man köpa sig en lite mer okänd 4wd traktor och begagnad lastare separat. Nyare begagnade lastare dyker inte upp ofta (traktorskrotar har nog men pris vet jag inte).
Ett plus om med att köpa en traktor utan lastare kontra en som haft lastare från när den var ny är att framaxeln nog inte fått lika mycket stryk. Men själva fästena mellan lastaren och traktorkroppen kanske är svåra att få tag i så man får bygga egna. Eller så kanske det går att köpa från lastartillverkaren? Har för mig jag hört Ålö är förjäkligt bra på det här med reservdelar. Tror man kan få tag i tippfjäder från dem till rör-quicke som kom för 50 år sen...

Verkar som Heddan76 gjort en bra affär. Ivf idag räknas Fendt som ett premiummärke.
Volvo BM kan man avfärda helt för trådskaparen. De enda små/mellanstora 4wd traktorerna som de serieproducerade var 2204 och 2254 (Bison 471 räknades som stortraktor då och är hopplöst omodern) och de byggde i stort på en International Harvesterplattform. Den har inget gått rykte och en del av dessa 4wd har byggts om till 2wd!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 14 okt-11 kl 07:54 »
Jag tittade lite på 2204:or men efter all kritik man läst om BMare som egentligen är IH så valde jag en Fendt för 30.000:- extra. Och med alla extra tillbehör jag fick med så blev det egentligen billigare.
Här uppe i norr upplever jag att traktorpriserna är lite högre än söderut, men det går att göra fynd eftersom väldigt många är så insnöade på just Volvo/BM/Valtra/Valmet...

På min Fendt sitter en gammal Bergsjölastare(Trima(Ålö)) från 60-talet. Jag har renoverat tuber och alla tappar och bussningar för något år sedan. Det var inga problem att få ta på reservdelarna.
Frågan är vad som är enklare att renovera en ev. sliten framaxel eller köpa in en begagnad lastare med redskap, lastarfästen som passar traktorn och ventilpaket osv. Jag misstänker att jag hellre tar risken att renovera framaxeln både kostnadsmässigt och arbetsmässigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
CorneliusK

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser