Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintergardin  (läst 11012 gånger)

Tålamod

Vintergardin
« skrivet: 11 okt-11 kl 17:22 »
Har stort problem med kallras.

Tror ni en tjock vinter gardin kan hjälpa?

var kan man få tag på sådan? (som helst inte kostar en förmögenhet)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Vintergardin
« Svar #1 skrivet: 11 okt-11 kl 17:32 »
Visst kan en tjock gardin hjälpa likväl som ett drapperi för dörren gör. Det kanske inte är enorm skillnad men det minskar i alla fall draget.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 okt-11 kl 17:49 »
En gammal yllefilt?
Är det inte snyggt nog så kan man väl sy på ett tyg man gillar eller snygga till det på nåt annat vis.

MarieMaya

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 okt-11 kl 17:49 »
Jag bor i en äldre lägenhet med tvåglasfönster där det drar rejält från fönstren.
Om du kan hantera en symaskin och sy sick-sack och raksöm så är mitt förslag att du köper ett mjukt ylletyg eller annat tätvävt tyg
och antingen syr på det på baksidan av din befintliga eller helt enkelt har dubbla gardinstänger och har en stång för de som ska isolera och en för de som kanske ska vara mer estetiska.....
Det fungerar extra bra om du sätter de isolerande gardinerna så nära väggen du kan, ofta så blir det att gardinstängerna sitter en bit ut från väggen......
"I have no special talents. I am only passionately curious." - Albert Einstein

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 okt-11 kl 18:00 »
Gardinen måste inte sitta tätt mot väggen, men änden måste gå in tätt mot väggen. Som på en vanlig c-skena. Jag använde ett draperi när jag bodde i lägenhet med dragig dörr. Funkade jättebra. Jag tog ett vanligt lätt täcke och sydde ett överdrag, ungefär som ett påslakan, men med ett fingerband överst, ett sådant som man trär i i metallhållare som man sätter i en plastplupp som löper i c-skenan. Så får man ett bra draperi som man kan dra undan på dagen och dra för på natten. Mest effektivt är det om man sätter c-skenan i taket, och låter draperiet gå ända ner till golvet. Det är stillastående luft som isolerar bäst, så syftet med draperiet är att skapa ett område med stillastående luft som gör att kall luft från dörren/fönstret inte blandar sig med rumsluften.

Om min beskrivning var otydlig, fråga igen. Metoden är provad och fungerar mycket bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 okt-11 kl 21:44 »
För att täta lite extra är dragkorvar väldigt bra att sätta runt fönsterkarmen.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-11 kl 21:49 »
Vad är dragkorvar?
Hur ser de ut och var köper man dem?
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 okt-11 kl 21:55 »
Vad är dragkorvar?
Hur ser de ut och var köper man dem?

Man syr en 'korv' och fyller den med t ex ris och syr igen öppningen. Och lägger den där det drar. Vid dörrens golvlist, eller nedre fönsterkanten eller så. En korv mot drag. 'viftar och förklarar'

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-11 kl 21:58 »
Aha, man lär alltid något nytt...................
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Tulipanros

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 okt-11 kl 22:00 »
Precis Lotta!
Själv har jag fyllt mina med ull, knutit ändarna med hampagarn så det ser ut som en korv!

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 okt-11 kl 22:24 »
Finns det annat än ris eller ull att fylla med?

Tulipanros

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 okt-11 kl 22:37 »
En gammal flitbit eller täcke, sand, mossa, halm, tidningspapper garnnystan...
Ja, det är vad jag kommer på nu.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 okt-11 kl 22:46 »
Tack :) Alltså egentligen vad som helst ...

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 okt-11 kl 23:05 »
Tack :) Alltså egentligen vad som helst ...

Inte i min värld. Förutom själva isoleringsfunktionen så vill jag att den ska vara tung nog att ligga kvar där jag lägger den (oavsett om katten puttar i den eller jag råkar stöta till den eller det skulle vara dragit utav bara den), och formbar tillräckligt för att ligga an där det behövs. För användning på ett ställe där jag inte är så ofta (typ fritidshus, gäststuga osv) skulle jag antagligen använda sand, ifall nu nån som är bra på att gnaga skulle vara hungrig på ris. Men sand är lite väl tungt. Dock hellre sand än de andra alternativen. För MIG. Men allra helst ris.

Andra människor tycker att andra saker är viktigare, och väljer fyllning utifrån sina behov.
Så fundera på hur du vill att den ska vara, och gör sen ditt val. Eller gör några olika och prova dig fram. :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 okt-11 kl 15:32 »
Äsch, gör det ordenltligt på en gång om det drar från dörren.

Hitta "läckan" och täta den!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 16 okt-11 kl 12:15 »
Äsch, gör det ordenltligt på en gång om det drar från dörren.

Hitta "läckan" och täta den!
Jo, tätningslister blir gamla och bör bytas ut med jämna mellanrum. Men om problemet är kallras pga fönster med dåligt isolervärde, så räcker det inte med nya tätningslister. Och då är ett draperi enligt min beskrivning effektivt och billigt. Och man slipper byta ut fönstret mot ett nytt, som både är dyrt och troligen inte passar till huset.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser