Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hängigt tacklamm  (läst 10223 gånger)

hustran

SV: Hängigt tacklamm
« Svar #20 skrivet: 09 okt-11 kl 21:05 »
Näe, jag tycker nog att man skall prova med det också. Men vad jag menar är att det "duttas" väldigt mycket med avmaskning och antibiotika. När det i media snackas  så mycket om resistens. Är medveten om att jag tydligen slängde en "brandfackla" så önskar jag bara medvetenhet om många problem.Vi kanske inte alltid kan klara våra får. Vissa individer kanske inte
 av ngn. anledning inte mår bra av vår "hänsyn".Hoppas i alla fall att Luppa kan få sitt får att må bättre. :)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 09 okt-11 kl 21:06 »
Du menar att man ska skippa att av maska mot stora magmasken?

Men alltså, hur vet man att det är stora magmasken? Hängig, det kan väl vara i princip vad som helst?
Det vore en sak om vi skickat träckprov och fått bekräftat att det är mask, men jag fattar inte hur du kan vara så säker på att det är stora magmasken?
Om jag har missat något du skrivit så får du gärna påpeka det, jag vill lära mig. :)

OM hon dör så kommer jag att se till att hon öppnas. Vill veta vad det handlar om.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

hustran

« Svar #22 skrivet: 09 okt-11 kl 21:13 »
Om du skickat träckprov och fått svar att det är stora magmasken .Du får nog fråga. Kolla slemhinnorna. Är de bleka? så har hon blodbrist,då kan det vara stora magmasken. Då skulle jag nog snabbt få en avmaskning av noromectin el. likn. Önskar dig i alla fall ,lycka till.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 09 okt-11 kl 21:39 »
Om du skickat träckprov och fått svar att det är stora magmasken .Du får nog fråga. Kolla slemhinnorna. Är de bleka? så har hon blodbrist,då kan det vara stora magmasken. Då skulle jag nog snabbt få en avmaskning av noromectin el. likn. Önskar dig i alla fall ,lycka till.

Jag skrev att det vore en sak OM vi hade skickat träckprov, vilket vi inte har.  o:)
Tack, det lär behövas...
Tänkte tanken själv att hon kanske har anemi pga ett rejält parasitangrepp. Det skulle förklara att hon ligger så pass mkt... Får kolla slemhinnorna.

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #24 skrivet: 09 okt-11 kl 21:45 »
Lamm med stora magmasken är lite utanför flocken & går för sig själv men sedan så blir det hängigt o kan/vill varken äta eller dricka, man kan inte se någon diarré utan de blir trötta & orkeslösa snabbt pga blodbrist & dör inom 2 dygn från det att man upptäckt att de är lite utanför om man nu inte vet vad de råkat ut för.
Om man inte vill avmaska mot något som man inte tror att det är så kan du ju ge lammet propylenglykol = vomstartare om det är ur rytm, energibalans för att ge det lite mer ork eller selen för selenbrist kan de ju vara oxå, men är det stora magmasken så dör fåret för dig inom kort på ett plågsamt sätt utan hjälp.
Svar på träckprovet hinner du nog inte att få innan det är försent oavsett, men du hinner säkert få svar så du kan påbörja behandling till övriga besättningen innan fler dör eller möjligtvis få obduktionssvaret...
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Luppa

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 09 okt-11 kl 22:51 »
Lamm med stora magmasken är lite utanför flocken & går för sig själv men sedan så blir det hängigt o kan/vill varken äta eller dricka, man kan inte se någon diarré utan de blir trötta & orkeslösa snabbt pga blodbrist & dör inom 2 dygn från det att man upptäckt att de är lite utanför om man nu inte vet vad de råkat ut för.
Om man inte vill avmaska mot något som man inte tror att det är så kan du ju ge lammet propylenglykol = vomstartare om det är ur rytm, energibalans för att ge det lite mer ork eller selen för selenbrist kan de ju vara oxå, men är det stora magmasken så dör fåret för dig inom kort på ett plågsamt sätt utan hjälp.
Svar på träckprovet hinner du nog inte att få innan det är försent oavsett, men du hinner säkert få svar så du kan påbörja behandling till övriga besättningen innan fler dör eller möjligtvis få obduktionssvaret...

TACK! Exakt vad jag var ute efter. Det låter som hon, ja... Problemet är ju att hon har varit "lite utanför" ganska länge, dock inget jättealarmerande. Hon har ätit som vanligt och inget annat har tytt på att något är fel.
Om det handlar om ett par dygn så är det nog för sent oavsett, inte ens Axilur i stor förpackning är lagervara här. Fick vänta en vecka på det...
Men jag ringer givetvis i morgon. Vad är det jag ska be om? Tror tyvärr inte att distriktsvetten här är så haj på får  :(

Luppa

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 09 okt-11 kl 23:02 »
Fan, jag gillar inte det jag hittar om stora magmasken...  :'(
Men alltså, om vi tar in dem och avmaskar (svårt att avmaska ute på betet eftersom vi inte har någon inhägnad eller grindar att ta in dem i)
Ska man då mocka ur boxen efter 3 dagar? Eller hur gör man?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #27 skrivet: 09 okt-11 kl 23:19 »
Fan, jag gillar inte det jag hittar om stora magmasken...  :'(
Men alltså, om vi tar in dem och avmaskar (svårt att avmaska ute på betet eftersom vi inte har någon inhägnad eller grindar att ta in dem i)
Ska man då mocka ur boxen efter 3 dagar? Eller hur gör man?

Jag tror inte att maskarna överlever i ströbädden, men det kanske inte skadar att mocka om det är möjligt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #28 skrivet: 09 okt-11 kl 23:26 »
Får jag fråga VARFÖR en del hävdar att det är Ivomec och enbart Ivomec som gäller??   Och VAD är det för parasit som ni vill åt som inte tex Axilur  är verksamt mot?

Finns det något som talar emot tex att man istället använder Noromectin som har samma verksamma substans som Icomed  (dvs Ivermectin)?

Frågorna är en aning retoriska eftersom jag får känslan att när någon "kunnig" här inne säger att så här är det, det här ska ni använda, punkt slut.  Ja då är det många som bara accepterar och säger att jaha, vad bra, så ska jag göra... Och så har vi plötsligt en massa människor som gör på ett visst sätt för så "ska man göra" utan att ha en aning om VARFÖR man ska göra det...

Kunskap och kompetens är inte bara att göra det rätta utan att också känna till varför, fördelar, nackdelar och risker...

Ett bra sätt för alla som vill VETA SÄKERT vad man ska använda för preparat för att komma åt en viss typ av parasiter (eller bakterier eller vad man nu vill behandla mot) är att gå in på www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=1   och slå upp där vad de olika preparaten är verksamma emot, vilka varianter de finns att tillgå och hur de ska användas.

Så det jag efterlyser i stort  är att någon av de som försepråkar just ett specifikt preparat även motiverar VARFÖR så att alla förstår...

Noromectin och Ivomec går väl lika bra om det är stora magmasken man vill åt. Valbazen kan fungera, men inte säkert. Jag är ingen förespråkare för avmaskning i tid och otid, vi avmaskar bara efter träckprov eller om vi får en reakton som Luppas, där det kan gå så snabbt att man inte hinner få svar på ett träckprov.

Eftersom jag var med om tre sådana förluster förra hösten + två lamm som vi hann rädda, så vågar jag inte vänta om jag fått en liknande reaktion igen. Åker man med ett sådant lamm till vet. så är det första som händer att de blir avmaskade med Ivomec (iaf hos vår veterinär).

Jag hade nog avmaskat bara det sjuka lammet och samtidigt skickat ett träckprov från övriga djur.

Stora magmasken är en stygg mask, men den har fördelen att den inte övervintrar betet och därför är relativt lätt att bli av med.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 09 okt-11 kl 23:35 »
Tack så himla mycket för att ni finns hörni.  ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 10 okt-11 kl 08:53 »
Får jag fråga VARFÖR en del hävdar att det är Ivomec och enbart Ivomec som gäller??   Och VAD är det för parasit som ni vill åt som inte tex Axilur  är verksamt mot?

Finns det något som talar emot tex att man istället använder Noromectin som har samma verksamma substans som Icomed  (dvs Ivermectin)?

Det är Stora Magmasken som Ivermectin tar, som inte Axilur tar. (Ivomec ellet Normectin) Noromectin har samma verksamma beståndsdel, men är billigare och har kortare slaktkarens, endast 10 dagar, Ivomec 14 dagar. Varför Ivomec har 14 dagar förstår jag inte  ??? ??? ???

B-vitamin är bra att ge till hängiga får. Kan hon ha drabbats av foderleda? Lyckat få i sig en större mängd kraftfoder än de andra? Eller fått i sig skit , skitigt vatten eller skit i fodertrågen?? Då är B-vitamin kanon. En injektion på 15 ml till ett stort lamm, gör susen! Har en mycket bra inverkan på vomfunktionen.
Det låter som hon har ont i magen, eftersom hon står och skjuter rygg. Idisslar hon??!! Det är ett bra tecken på att vommen fungerar som den ska. Annars kanske en halv dl matolja skulle göra henne gott. Allt som ligger och jäser i magen åker ut ;D :o
Sen betfor för att få igång henne igen och ge henne fibrer och energi. Ett halv hekto x 2.

Men avmaskning först och främst, mot Stora magmasken. Eftersom den är dödlig, så är det viktigt att utesluta den.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 10 okt-11 kl 09:08 »
Tror inte hon har fått i sig för mycket kraftfoder. Vattnet är vi noga med att byta varje dag, och de kommer inte åt att skita i det. Inte heller i foderautomaten kan de lyckas skita.
Jag tror också att hon har ont i magen, det ser så ut. Har inte sett henne idissla i går

Recept på Ivomec är fixat, gäller bara att få hit det... Matolja kan vi ge, men närmaste ställe att köpa Betfor på är 18 mil härifrån...
Ska ta in henne nu och hålla lite koll så hon äter och dricker, och hur avföringen ser ut.
Hoppas att medicinen hinner hit innan det är för sent, det tog en vecka att få hem Axilur  ::)
Blir nog så att vi behandlar henne och tar träckprov på några andra innan vi behandlar resten.

Birgit

« Svar #32 skrivet: 10 okt-11 kl 11:13 »
Citera
Du menar att man ska skippa att av maska mot stora magmasken?
Kanske det, om man inte vet att det är det. Sedan håller jag nog med hustran, man ska avla på livsdugliga individer. Varför får vissa ständigt parasit problem, medan andra med samma förutsättningar aldrig drabbas? Troligen nedsatt immunförsvar.
Ivomec och Noromectin är i princip samma sak, bara olika fabrikat och Noromectin är något billigare.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 10 okt-11 kl 12:17 »
Kanske det, om man inte vet att det är det. Sedan håller jag nog med hustran, man ska avla på livsdugliga individer. Varför får vissa ständigt parasit problem, medan andra med samma förutsättningar aldrig drabbas? Troligen nedsatt immunförsvar.

Kan faktiskt hålla med dig där...
Var det inte någon på forumet som rutinmässigt slår ut såna djur? Alltså de som har låg motståndskraft mot parasiter. Eller har jag läst det någon annanstans tro?
Det vore ju bättre att avla fram motståndskraftiga får än att medicinera fram motståndskraftiga parasiter.  :-\

Lammet är i alla fall inne nu. Tycker hon ser ganska pigg ut, men antar att även får kan "gaska upp sig" när de känner sig hotade av ny miljö. Hundarna blir då alltid kärnfriska när de kommer in till veterinären  ;D
« Senast ändrad: 10 okt-11 kl 12:20 av Luppa »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 10 okt-11 kl 13:04 »
Kan faktiskt hålla med dig där...
Var det inte någon på forumet som rutinmässigt slår ut såna djur? Alltså de som har låg motståndskraft mot parasiter. Eller har jag läst det någon annanstans tro?
Det vore ju bättre att avla fram motståndskraftiga får än att medicinera fram motståndskraftiga parasiter.  :-\

Jag tar bort tackor som ständigt "skiter ner sig". Jag orkar inte gå omkring och se eländet, helt enkelt...
Det finns en linje i fåravelskretsar där man tänker som så att man tar bort sådana individer och inte avlar på dom... (Easy Care) Allt för att ha så friska djur som möjligt. Får nog erkänna att jag har sparat tacklamm efter sådana tackor i allafall :-[ Märker jag att de har dåliga magar, så skickar jag av dom.
Sen finns det tackor som inte tål att komma till färskt bete, utan magarna pajar varje gång, men det är OT.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #35 skrivet: 10 okt-11 kl 13:08 »
Jag tror också det kan vara rätt att slå ut individer som inte har motståndskraft mot parasiter. Stora magmasken är kanske lite speciell i det fallet, tackorna får motståndskraft mot den men lammen drabbas däremot hårt av den. Den förökar sig explosionsartat på våren och det kan gå fort med ett lamm, vilket ju verkar onödigt att utsätta dem för.

Det tråkiga är också att den övervintrar i tackorna. Jag tror inte att det är så stor idé att ta träckprov nu, maskerna har nog gått i dvala för längesedan, så det visar ingenting. Däremot påverkas maskarna av avmaskningsmedlet trots att de har kapslat in sig.

Jag har fått lära mig att Ivomec inte är "starkare" eller "tar allt", så är det inte. Däremot är det bara Ivomec (och övriga med samma innehåll) som tar Stora magmasken (och några till som är känsliga för det medlet). Självklart är det inte bra att hålla på och avmaska i onödan men just när det gäller Stora magmasken (Haemonchus) så är det väl det enda man kan göra den här årstiden om man misstänker den masken.
Åsenfår, hundar och katter

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #36 skrivet: 10 okt-11 kl 13:21 »
att slå ut individer som inte har motståndskraft mot parasiter, då ska man också vara så human att man slaktar/avlivar direkt och inte låta dom gå länge och tyna bort eller dö i kraftiga smärtor.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 10 okt-11 kl 13:27 »
att slå ut individer som inte har motståndskraft mot parasiter, då ska man också vara så human att man slaktar/avlivar direkt och inte låta dom gå länge och tyna bort eller dö i kraftiga smärtor.

Ja, det är väl självklart ???

Tyvärr, så har jag förstått att tackorna inte heller får resitens mot Stora Magmasken.  >:D
De får anemi, eftersom den är blodsugare, via tarmväggen. Tackorna dör av anemin. Jag har en kompis som upptäckte det i lammningen. Tackorna dog som flugor, hon var helt desperat! Apoteket schabblade bort maskmedlet och hävdade att hon kunde få det på måndag, iställer för på fredagen. Det slutade med att de körde upp maskmedlet i en taxi från Halland, på Apotekets bekostnad :o ;D

freeky

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 10 okt-11 kl 13:29 »
Kan inte våmen ha stannat?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 10 okt-11 kl 13:42 »
Jo, om hon inte idisslar, så har den det. Då är mitt råd som i tidigare inlägg, matolja, B-vit och betfor. En tuggboll från en annan tacka också, om man inte är rädd om fingrarna ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
ärt, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser