Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kissande katttant  (läst 2020 gånger)

Valkyrie

• Närke
Kissande katttant
« skrivet: 08 okt-11 kl 19:16 »
Blir så jäkla trött, skulle vara en sån där snäll människa och rädda katter, så nu har jag en kattmamma och två ungar plus min egen katt hemma

Kattungarna som aldrig bott inomhus går på lådan som om de aldrig gjort något annat, men mamman som spederat en sommar utomhus har gått från att kissmarkera på två ställen i lägenheten till att efter jag kastrerat henne bara sätta sig lite varthelst hon behagar och kissa och bajsa, fem minuter efter att jag gjort rent lådan sätter hon sig och skiter precis bredvid den, jag får flippen snart, har gett henne en större låda men problemet verkar bara eskalera, trodde hon skulle sluta kissa på golvet efter kastreringen men nehej då började hon ignorera lådan nästan totalt istället.. nu har det bara gått lite mer än en vecka sen hon kastrerades men en vecka av att varje dag behöva skura golvet från kattkiss lägenheten börjar gå mig på nerverna, och hon har kissat i soffan två gånger.. tänkte att problemet var att hon inte kunde ta sig in i lådan pga nackkragen hon måste ha så hon inte tvättar på magen efter operationen men jag har sett henne gå på lådan utan problem..

och sen kan det väl tilläggas att jag inte längre kan ha mattor eller några som helst textilier på golvet för hon kissar på dem direkt och har gjort det sen dag ett.. hon kissade i min stick-korg! :(

så.. hjälp? idéer?
3 katter, två hundar, en chinchilla ett stort hus och en totalt oanvänd GIGANTISK trädgård..Hjälp?

FM

• Skåne
SV: Kissande katttant
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 19:30 »
Underbart av dig att ta hand om behövande!

En katt som bott ute och kommer in och blir instängd kan känna stress, och utöver det en större operation + krage... Sprutmakerade hon innan, föresten? Det betendet som du beskriver nu ser jag som lite protestbetende. Om det nu inte så att hon blivit sjuk efter operation, infektion, feber, då kan de bli förvirrade... Vissa mina katter har protersterat mot viss kattsand etc och då går på toa på andra ställen. Ett par vänner till mig har en äldre katta som vägrade bajsa i toan sen två kastrater flytta in, nu prova de att låta henne gå ut, då bajsar hon mest ute och anv toa ;)
Tipps kan va att placera ut flera toaletter. Spruta illaluktande saker där hon kissar fel. Ge henne kattmynta som gör dem superglada, (de flesta blir). Plasera henne på toan när hon gått fel och beröm. Kolla om hon har fler stressbetenden... Kissar hon normalt många gånger lr kissar många g...
Avgränsa hennes yta ett tag i värsta fall.
Kommer säkert på mer.

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 08 okt-11 kl 19:44 »
Hon  har   ont. Kontrollera  operationsärret  så  det inte är infekterat eller har spruckit,  då antar  jag  att du  vet vad du ska göra.

Sen kan två lådor vara bra, kanske det är för mycket traffik vid den första, annars har jag  haft katter som bajsat i en låda och kissat i  den  andra (miljövänliga kissar  som separerar).

Valkyrie

• Närke
« Svar #3 skrivet: 08 okt-11 kl 20:49 »
nej såret är det inget fel på ser rent och fint ut, och hennes humör i allmänhet är helt okej, är pigg och glad, äter och dricker som hon ska, så misstänker inga sådana problem, har två lådor redan, men hon använder bara den ena då den andra är den som min egna katt använder

kattsanden kanske det är, ska testa en annan sort nästa gång jag handlar!

Hon är extremt lugn katt som mest bara vill gosa eller ligga och ta det lugnt så någon stress finns det väl inget tal om, var stressad i början såklart och jamade mycket efter ungarna och kissade på min katts favoritställen, läskigt att flytta in i en annan katts revir men nu funkar det för det mesta och min egen och ungarna kommer väldigt bra överrens och mamman har slutat jaga bort min katt när hon försöker komma nära ungarna..

sen tror jag att hon tycker det är jobbigt att inte få vara ute som hon är van vid men jag bor i stan så det går inte, ska försöka hitta ett hem åt henne på landet så snart som möjligt dock :)

men ja, annan kattsand, kanske en till låda om det inte blir bättre till att börja med.. tack! :)
3 katter, två hundar, en chinchilla ett stort hus och en totalt oanvänd GIGANTISK trädgård..Hjälp?

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 okt-11 kl 22:09 »
Kämpa på ;)

Rätt sorts toalett kan det va oxå! Vissa föredrar dem med tak andra utan. Katter har ju mycket ideér :D Hämta oxå in en kattfamilj förra hösten, tyvärr blev mamman påkörd här när jag vande ut henne här, men hon ville så gärna gå ut. Kissungarna vill inte...  Hade dem först i en stor bur, då de var fulla med löss. Hade parasiter i magen, skabb i öron you name it... Diaré som torkat ut dem... Puh slitjobb men så värt det !!

Kämpa på! Men vid minsta fundering över såret ring vet. Använd luktsinne och så. Tratt är något som kan göra katter supersura även om de inte visar det ;)

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Valkyrie

• Närke
« Svar #5 skrivet: 09 okt-11 kl 11:03 »
Whoa då får jag väl vara tacksam att mina bara hade öronskabb  ;)

Har tagit av "taket" på lådan redan, tänkte att hon kommer ju aldrig kunna ta sig in i lådan med den tratten så vet inte, hon kanske föredrog den med tak.. får testa sen när tratten åker av imorgon :)

Inga synliga komplikationer med såret som tur var så det verkar ha gått bra  ;D 

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 okt-11 kl 12:33 »
Va bra såret ser fint ut :D Hon kommer nog bli superglad slippa tratten! 

Whoa då får jag väl vara tacksam att mina bara hade öronskabb  ;) 

Ja huga för sjukdomar och annat äckel  >:D Men skulle inte tveka att göra om det :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-11 kl 12:41 »
Hon är en vildkatt eller hur ,,ta in sand utifrån tex från en vanlig sandlåda .
Det funkade hos mej .Mina utekatter blev förvirrade av den "fina" sanden .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Valkyrie

• Närke
« Svar #8 skrivet: 09 okt-11 kl 13:50 »
Nej ingen vildkatt, bara ungarna som är/var vilda fast det går framåt på den fronten :) Men mamman har haft ett hem hela livet men blev av någon anledning utkastad i våras någon gång.. har ju tyvärr inga konkreta bevis mot tanten som kastat ut henne men vi vet vem det är som kastat ut henne och att hon bott ute under sommaren och fått ungarna..

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser