ett bra sätt att minska förbrukningen är att köpa fläktelement,finns många modeller att köpa.dock skall man veta att köper man billigt så håller de inte mer än max 2 säsonger.finns också lösa fläktar att montera på t.ex oljeelement.
nu kommer någon givetvis att säga att det har ingen betydelse om fläkt finns eller ej ,600 w ger 600 w.
vitsen är att med fläkt sprids värmen effektivt o skiktar sig inte i rummet.det innebär att du har en jämnare temp i hela rummet,varmluften når termostaten snabbare o slår av.ett vanligt element skiktar luften så att du har 25 gr vid taket o 15 vid golvet.termostaten sitter på elementet 40-50 cm från golvnivå o slår inte av förrän det är låt säga 20 gr inställd temp.vilket ofta innebär att elementet är på största delen av tiden.
min erfarenhet efter byte för 5 år sedan till fläktelement är att jag numera bara har 2 element i huset (50 m2) mot tidigare 5.
jag har halverat min elförbrukning mot tidigare o har dessutom ett mer behagligt inneklimat.jag eldar också med ved när jag är hemma men jobbar dagtid.inställd temp är 18 gr.saken är detsamma med en luftvärmepump o värmespridningen,mycket behagligare o jämnare värme,givetvis är luftvärmepump ett bättre alternativ ur energisynpunkt men kostar lite i investering. ulf