Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elradiatorer.  (läst 2534 gånger)

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
Elradiatorer.
« skrivet: 07 okt-11 kl 21:18 »
Jag har direktverkande elradiatorer som behöver bytas ut. Vilka är mest energieffektiva? Jag har inte råd att sätta in en luftvärmepump. Utan jag måste byta ut ett element i taget. Jag eldar alltid när jag är hemma men är jag borta en dag blir det kallt.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Misse

• nr 9424
SV: Elradiatorer.
« Svar #1 skrivet: 07 okt-11 kl 21:21 »
Jag har direktverkande elradiatorer som behöver bytas ut. Vilka är mest energieffektiva? Jag har inte råd att sätta in en luftvärmepump. Utan jag måste byta ut ett element i taget. Jag eldar alltid när jag är hemma men är jag borta en dag blir det kallt.
Är inga dramatiska skillnader, 600 W el in i ett element blir alltid 600 W värme.
Men element med elektonisk termostat kan vara något bättre pga den mindre hysteresen :)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 21:52 »
ett bra sätt att minska förbrukningen är att köpa fläktelement,finns många modeller att köpa.dock skall man veta att köper man billigt så håller de inte mer än max 2 säsonger.finns också lösa fläktar att montera på t.ex oljeelement.
nu kommer någon givetvis att säga att det har ingen betydelse om fläkt finns eller ej ,600 w ger 600 w.
vitsen är att med fläkt sprids värmen effektivt o skiktar sig inte i rummet.det innebär att du har en jämnare temp i hela rummet,varmluften når termostaten snabbare o slår av.ett vanligt element skiktar luften så att du har 25 gr vid taket o 15 vid golvet.termostaten sitter på elementet 40-50 cm från golvnivå o slår inte av förrän det är låt säga 20 gr inställd temp.vilket ofta innebär att elementet är på största delen av tiden.
min erfarenhet efter byte för 5 år sedan till fläktelement är att jag numera bara har 2 element i huset (50 m2) mot tidigare 5.
jag har halverat min elförbrukning mot tidigare o har dessutom ett mer behagligt inneklimat.jag eldar också med ved när jag är hemma men jobbar dagtid.inställd temp är 18 gr.saken är detsamma med en luftvärmepump o värmespridningen,mycket behagligare o jämnare värme,givetvis är luftvärmepump ett bättre alternativ ur energisynpunkt men kostar lite i investering. ulf

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 22:02 »
 :) Bra svar Har funderat på fläkt. Men ingen bra ide i sovrummet. Det är ju där man vill ha varmt när man kliver upp, och i köket till frukost innan spisen börjar värma.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 okt-11 kl 22:16 »
:) Bra svar Har funderat på fläkt. Men ingen bra ide i sovrummet. Det är ju där man vill ha varmt när man kliver upp, och i köket till frukost innan spisen börjar värma.
Då borde du skaffa en timer och ett par extra radiatorer. Ställ in tiden så att extraradiatorerna starta en stund innan du skall stå upp

Annars kan en takfläkt vara bra också. Värme stiger ju, och om man blåser ner den så kan man utnyttja den

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #5 skrivet: 30 okt-11 kl 02:14 »
Jag har tak fläkt i vardagsrummet Där kaminen står. men den är ju bara varm när jag är hemma och vaken så jag kan elda. Jag har bara elradiatorerna på i sovrum och vid köksbord och duschen. och dom är ställda på 15 grader. Jag tänkte bara om det fans några radiatorer som är mer energi effektiva än andra. efter som jag inte har vattenburet system så är jag ju beroende av el. Utöver vedspisen och kaminen. Jag håller en låg temperatur och är nöjd. Det finns ju tröjor och långkalsonger. Problemet är ju att jobbar ofta hos andra människor, Och där är det ju ofta 25 grader så jag lider fruktansvärt hos kunden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser