Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jägarexamen  (läst 7885 gånger)

Neiklot

• Gäst
Jägarexamen
« skrivet: 07 okt-11 kl 12:05 »
Skulle bara meddela att jag nu satt teori i praktik ( ;D ) och äntligen påbörjat jägarskolan!

Färdig framåt våren (Maj) och det känns BRA!

Dessutom har jag turen att dela mitt liv med en lika intresserad fru, så hon går såklart också cirkeln!

Om det är någon som kan tänka sig att ha en Neiklot hängandes i hasorna någon jaktdag så får ni gärna säga till. :)

/Neiklot

regnpipan

• Gäst
SV: Jägarexamen
« Svar #1 skrivet: 07 okt-11 kl 12:15 »
Kul att höra. Tar du den seriöst (och har rätt lärare) så kommer du att lära dig fantastiskt mycket, inte bara om jakt utan om jaktens roll i naturen och samhället!

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 okt-11 kl 12:19 »
Jo, det känns väldigt bra.

Kursen är lång (17 tillfällen +) och ledaren verkar vara jättebra!

Idalun

• Småland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-11 kl 12:51 »
Kul att ta examen tillsammans!  :)

Blivande mannen blev klar med sin för bara någon månad sedan & gissa om han är laddad inför måndagens älgjaktspremiär!

Själv sitter jag här med de skriftliga proven avklarade sedan många år tillbaka men har skjutproven kvar. Tappade lusten med skyttet efter en opedagogisk instruktör (läs pappa).  ::) :-[
Men för någon vecka sedan fick jag möjlighet att testa på lerduveskytte och jag TRÄFFADE! :o 5 av 6 skott. Ja, okej,  ::) ett av dem snuddade bara i kanten, men ändå! ;D  Roligt, roligt, roligt... men gladast blev nog pappa när han fick höra hur det hade gått!  ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 okt-11 kl 12:55 »
Haha!
Ja, det förstår jag.
Misstänker att han är sjukskriven tagit semester nästa vecka?

Ah, pappor är svårt.
Jag har ingen jägare alls i släkten eller knappt ens i vänskapskretsen som jagar. (Vilket gärna mottages!)

Ang. att göra det tillsammans så ja, det är jättebra och kul!
Det behövs dessutom! :)

Idalun

• Småland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-11 kl 13:16 »
Haha!
Ja, det förstår jag.
Misstänker att han är sjukskriven tagit semester nästa vecka?

Tja, mer: jobbar kvällar för att kunna ränna runt i skogen på dagagarna, skulle jag vilja påstå!  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-11 kl 13:43 »
jag fick min jägarexamen för typ en månad sen nu :) så jag är mkt grön än .
Kommer nog inte att jaga direkt mkt , jag var mera intresserad av kunskapen o ha rätten att avliva.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 07 okt-11 kl 14:28 »
Jag har teorin, jag måste säga att den är något vinklat men ack. Jag fixar dock inte skjutproven, båda försök ledde till hjärnskakning och blått ansikte.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

regnpipan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 okt-11 kl 17:01 »
Jag har teorin, jag måste säga att den är något vinklat men ack. Jag fixar dock inte skjutproven, båda försök ledde till hjärnskakning och blått ansikte.

du skall alltså hålla kolven mot axeln, inte pannan eller kinden.  ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 07 okt-11 kl 17:24 »
du skall alltså hålla kolven mot axeln, inte pannan eller kinden.  ;)

Ja, och sen ska man glo med ett öga genom kikarsiktet men det är svårt att stirra med ett öga när man har två, så för att tvinga ögat att anpassa sig håller man det mot kikarsiktet.

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 okt-11 kl 17:32 »
Ja, och sen ska man glo med ett öga genom kikarsiktet men det är svårt att stirra med ett öga när man har två, så för att tvinga ögat att anpassa sig håller man det mot kikarsiktet.

Har du ingen handledare/instruktör som lär dig en riktig anläggning?  Med ett vapen där kikarsiktet passar dig?

Och "stirra" med båda ögonen...lär dig det från början!  Bra att kunna se vad som händer utanför tuben också!   :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 okt-11 kl 17:58 »

Ang. vapen och skytte.

Får jag ex. följa med grannen (som är jägare) och skjuta med hans vapen?
På bana, såklart..

Eller måste jag ha licens för det?

???

Tänkte, kan ju vara bra att öva lite innan provet..

Och så tänkte jag inhandla ett luftvapen för det är väl aldrig fel att öva skytte oavsett sort..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 07 okt-11 kl 17:59 »
Har du ingen handledare/instruktör som lär dig en riktig anläggning?  Med ett vapen där kikarsiktet passar dig?

Och "stirra" med båda ögonen...lär dig det från början!  Bra att kunna se vad som händer utanför tuben också!   :)

Jag klarar knappt av en stereokikare, en tubkikare kan jag inte stirra i heller utan att få yrsel och huvudvärk.

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 okt-11 kl 18:04 »
Jag klarar knappt av en stereokikare, en tubkikare kan jag inte stirra i heller utan att få yrsel och huvudvärk.

Ah, men det där är ett vanligt problem.
Vanligast är faktiskt (!) att folk tittat med ett öga i en dubbelkikare.
(Pga att dom får dålig skärpa = yrsel/huvudvärk eller bara ren ilska)

Jag skulle vilja säga att var fjärde person som är med mig ut har något problem med kikaren.
Detta är lätt åtgärdat med lite inställningar.
Däremot kan kikare av sämre kvalité (gäller även dyra märken!) vara svåra att få bra -dubbelskärpa- i.

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 okt-11 kl 20:08 »
Ang. vapen och skytte.

Får jag ex. följa med grannen (som är jägare) och skjuta med hans vapen?
På bana, såklart..

Eller måste jag ha licens för det?

???

Tänkte, kan ju vara bra att öva lite innan provet..

Och så tänkte jag inhandla ett luftvapen för det är väl aldrig fel att öva skytte oavsett sort..

Visst får du följa med grannen till skjutbanan och öva!   Men vad har du för kursledare  egentligen, när du behöver ställa sådana enkla frågor här?  :)   Hur ska du annars kunna skjuta upp för examen om du inte får låna ett vapen på skjutbanan?  Lycka till med träningen!   :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 okt-11 kl 20:22 »
kul att läsa :D
mycket kan du säkert redan men det är en del att hålla reda på...

min kursledare hade en ramsa kring hagelstorlek/us nummer som är omöjlig att glömma...
EN KO HAR FYRA SPENAR MINUS 0,25.. dvs us nr1 har 4mm på haglen,us nr2 har 3,75mm,us nr3 har 3,50mm osv..
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 okt-11 kl 20:51 »
Visst får du följa med grannen till skjutbanan och öva!   Men vad har du för kursledare  egentligen, när du behöver ställa sådana enkla frågor här?  :)   Hur ska du annars kunna skjuta upp för examen om du inte får låna ett vapen på skjutbanan?  Lycka till med träningen!   :)

Jodå, han är bra.

Men jag/vi har bara varit där en gång änsålänge!
(Första träffen var i onsdags!)

Nästa fråga: Någon som ska till skjutbanan?  ::)

Grimbart: Öheuhnm.. En ko har fyra spenar minus 0,25!

Haha! ;D

Jag har ju ganska lätt för sådant (tror jag) som gäller ex. artkännedom och liknande, men just vapenfrågor, kaliber och liknande är jag verkligen nollad på!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 07 okt-11 kl 21:02 »
Ah, men det där är ett vanligt problem.
Vanligast är faktiskt (!) att folk tittat med ett öga i en dubbelkikare.
(Pga att dom får dålig skärpa = yrsel/huvudvärk eller bara ren ilska)

Jag skulle vilja säga att var fjärde person som är med mig ut har något problem med kikaren.
Detta är lätt åtgärdat med lite inställningar.
Däremot kan kikare av sämre kvalité (gäller även dyra märken!) vara svåra att få bra -dubbelskärpa- i.

Jag är rätt nöjd med min leica-kikare, där jag kan ställa in varje öga för sig, så blir det någotsånär drägligt men i billiga kikare är det helt kört.

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 okt-11 kl 21:11 »
Nästa fråga: Någon som ska till skjutbanan?  ::)....Ska dit i morgon em.

Grimbart: Öheuhnm.. En ko har fyra spenar minus 0,25!...Fattade inte lättbegripligheten!  ;)

men just vapenfrågor, kaliber och liknande är jag verkligen nollad på!...Lugn..du kommer att lära dig!  :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 okt-11 kl 21:15 »

Man hade kanske kunnat få haka med någon gång?

Men imorgon jobbar frun (från kl 13 till söndagmorgon)...

Ja, visst gör jag!
:)

Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 1 användare
gabjo859

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser