Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungshantering 2011 (ympning, tappning, burkar, etiketter, försäljning)  (läst 35804 gånger)

Lindell

  • Gäst
Hösten och vintern skall jag använda denna tråd till att visa hur man antingen enkelt eller enkelt och rationellt bereder sin honung till en färdig burk lämplig för försäljning.

Lämpliga redskap, silar, rörverktyg, processer (ekobi varianter).
Burkar, storlekar i gram/ml, olika lock och paketering samt nedladdningsbara filer för att skapa enkla etiketter med lämplig text och möjlighet att inkludera egen bild.

Det blir gammalt och nytt bildmaterial från tidigare trådar och från min egna beredning fast samlat i en tråd.

Just nu får jag för många frågor om etiketten och etiketter. Jag skall lägga ut några förslag som enkelt kan modifieras och köras ut på egen skrivare hemma till egna burkar.


Lindell

  • Gäst
Alla som har honung över kan fixa till en burk som kan säljas lokalt eller i den lokala butiken eller på marknader.

Hoppas att alla får den möjligheten goda honungsår och det kan bli en del rätt bra slantar med en bra produkt och med rätt prissättning.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Va trevligt  :)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
Ihhh! Då kastar jag brevet jag höll på med och väntar med spänning. Skulle gärna se tips om var
man kan beställa på rulle och vilka volymer som krävs för att kunna få vettigt pris.

Väldigt roligt initiativ.

Lindell

  • Gäst
Här kommer en lite "censurerad" offert med specifikation och lite priser.

Upplägget är att man kan från detta göra det effektivt, att få fram typ 3 varianter av samma volym till samma volympris genom att lägga till två svarta klicheér.

15.000 + 10.000 + 5.000 ex = 30.000 etiketter med två extra svarta färger som ändrar EAN kod samt ev 350g/500g eller något annat i svart färg.

Skapa etiketten i något enkelt verktyg typ WORD. Skapa en PDF fil av detta och sänd som offertunderlag.

De kan sedan "Rippa" denna till ett reprounderlag. Rastrering av bilder kan bli lite "renderade" dvs gräns till fyrkantgeheter i bilden. I mitt fall blev det bara snyggare!!

planet4

  • Inlägg: 49
    • Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
Kan inte låta bli att lägga ut mina burkfavoriter. Den i keramik lär väl bli ganska dyr men kan återanvändas som blomkruka.


Ännu mer insperation här: https://picasaweb.google.com/fredrikravaruforum/Honung?authkey=Gv1sRgCK7Ks76B15T07QE

Jag har köpt dessa etiketter nedan och priset blir då ca 1:- per etikett men då tillkommer toner och skrivaren. 

http://www.amazon.co.uk/Avery-Crystal-Durable-63-5x38-1mmTransparent-L7782-25/dp/B001NL6ROS




Lindell

  • Gäst
Exempel på Bilaga till offertförfrågan.

Notera att man måste köpa egna EAN koder, lämpligast som medlem i SBR. Kostnad 5 st för 100 sek. Det finns formulär på www.biodlarna.se att beställa med.

Jag har 5 st till olika burkar och honung. Visar 5 st exempel nedan, man kan koppla sin EAN till sorthonung också, Maskros, Lind, Ljung etc.

1   Naturell färsk honung 250g
2   Naturell färsk honung 350g
3   Kanderad honung 350g
4   Kanderad honung 500g
5   Kanderad honung 700g


Lindell

  • Gäst
Fördelning sköter tryckeriet med en fördelningssedel (15.000 + 10.000 + 5.000) som i exemplet med EAN koder som bifogas ett korrektur.

Lindell

  • Gäst
Kraven på etikettrullarna är Bobin = 76 mm och rullning A 14 (se bilaga). Det har framgått sedan tidigare att det är 1.000 etiketter på en rulle.

Lindell

  • Gäst
Korrekturet från tryckeriet. De har då lagt in korrekt EAN i samtliga etikettversioner mha de EAN nummer man angivit.

Jag har kryssat och bara lagt ut JPG bilder, klippt EAN etc.
Det är alltså meningen att man själv fixar egna EAN och egen bild, kanske egen text eller en betydligt enklare etikett.

Lindell

  • Gäst
Bilder på Burk med etikett.
« Senast ändrad: 05 okt-11 kl 22:31 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

  • Gäst
Exempel på etikett i WORD med vanlig tabell.

Lindell

  • Gäst
Favorit i repris, ett program som gör din numeriska EAN kod till en riktig steckkod.
http://download.cnet.com/EAN-13-Barcode-Generator/3000-2067_4-10907406.html

eremit

  • Gäst

Å så verkar det som om man legalt kommer förbi eller kan gå runt krångliga SBR!?

Lindell

  • Gäst
Olika ramar (mallar) med rundade hörn som man kan använda att lägga bilder och text i till en egen etikett.

EAN koden längst till höger i sista ramen.
« Senast ändrad: 05 okt-11 kl 17:00 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

  • Gäst
Ramarna kan plockas in i ett grafiskt program, i mitt exempel NiceLabel Pro.

Sedan är det bara att klicka på Bar Code, EAN-13, knappa koden, rotera och klistra in där man vill ha den.

Lindell

  • Gäst
Å så verkar det som om man legalt kommer förbi eller kan gå runt krångliga SBR!?

Det finns inget legalt eller illegalt i det här fallet, du kan sända till HF med egen etikett och de sätter dit den. Men etiketten måste vara enligt standard och applicerbar.

EAN koder köper man via SBR om man är medlem, 5 st för 100 sek som skrivits tidigare.

SBR etiketten säljer bra, du måste dock visa vad du kan via honungsbedömningen och allt kräver förstås medlemskap och tillhörande en lokal förening.

Men vill man prova ett eget varumärke så kan man försöka. Jag gör det för att jag tycker det är kul även om jag får köpa hur många SBR etiketter jag vill.

Man bestämmer själv! Jag är medlem i SBR och lokal förening.

Lindell

  • Gäst
Prov på en annan etikett med de 3 sektionerna och rundade hörnen. Etiketten skapad i NiceLabel.
« Senast ändrad: 05 okt-11 kl 21:20 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

  • Gäst
För föreningar kan man göra kreativa samköp, men det kräver förstås att man är överens.

10 personer är intresserade av etiketter. min 1.000 st.

Får man ihop 50.000 st med en storlek och typ en svart färg per person (kliché kostnad + 500 SEK  plus moms) blir kostnaden per etikett mindre än för en utskriven på en skrivare hemma.
Etiketter, skrivare, toner/bläck kostar också  - jämför och kolla priset.
Man får en riktigt fin etikett som pallar livsmedelkav och maskiner. Dessa etiketter är avtagbara och tål att torkas av. Kvaliteten är imponerande hög jämfört med gummerat papper som kostar i tid att skära ut och applicera.

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland
Sten-Åke hur gör du med datumet, vad jag förstår så är bäst före datum ett krav i affär ???

PS Väldigt intressant tråd !!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 3 användare
ärt, Stengrim, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser