Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolera VVB  (läst 5595 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
isolera VVB
« skrivet: 18 sep-06 kl 19:08 »
Min VVB sitter på vinden, där det inte är isolerat. Den är på80liter. Måste den vara isolerad på vintern? fryser VVB sönder? hur mkt gullvadd måste man vira runt den? Jag har haft för mig attt det räcker med att ha isolering på vvs delarna?! hur tjockt lager måste det vara?

ollebolle

Re:isolera VVB
« Svar #1 skrivet: 18 sep-06 kl 21:29 »
Sitter den på vinden där ingen har nytta av spillvärmen så är det idé att isolera extra mycket. Man spar nog in isoleringen ganska fort och får på köpet större chans att slippa frysning vid längre eldningsavbrott. T.ex om man är på vintersemester och det värsta inträffar.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #2 skrivet: 18 sep-06 kl 21:46 »
måste hela vvb isoleras altså?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 sep-06 kl 01:25 »
måste hela vvb isoleras altså?

Du eldar ju för kråkorna annars, bortsett från att det är el istället för eld och det kanske inte bor några kråkor på din vind. Har du en oisolerad varmvattenberedare borde det betala sig på nolltid att isolera den.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 19 sep-06 kl 10:01 »
den har ju isolering redan inuti. Räcker inte det?

ollebolle

« Svar #5 skrivet: 19 sep-06 kl 10:16 »
Isoleringstillägg ger alltid mindre värmeavgång. Så frågan är då hur mycket du tycker att du ska förlora. Om du bor i utrymmet så är det ingen större idé då du ändå ska ha rummet uppvärmt. Nu är det ingen som har glädje av värmeavgången så då kan du passa på att tjäna några kronor. En varmvattenberedare blir otymplig om den ska superisoleras. Bättre då att ge den lite extra när den står på plats. Så mycket du får plats med eller har råd att köpa. Några dm extra skadar aldrig.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 sep-06 kl 10:17 »
den har ju isolering redan inuti. Räcker inte det?

Känn på utsidan om den är varm.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #7 skrivet: 20 sep-06 kl 16:20 »
bu har jag vart och känt på den, den är inte alls varm på utsidan. Då kanske den inte måste isoleras?????

However, det finns massa till och från lopp, som måste skyddas. Ett är ett kopparrör, det ser ut att ha en kappa as grå skummgummi. Räcker det? I övrigt så är det en del VVS armaturer under VVB som jag tänker lägga om massa gullfiber, sen täcker jag med en filt för att hålla vämen inne. Låter det bra?

Finns det risk för fuktskador, från kondens?

ollebolle

« Svar #8 skrivet: 20 sep-06 kl 20:20 »
Nej den är varm, så ingen kondensrisk här.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #9 skrivet: 20 sep-06 kl 21:05 »
Jag menade golvet på vinden, mitt innertak. Om jag lägger mineralull runt VVS kopplingar och sen täcker över detta med en filt eller nåt för att hålla värmen instängd. Kan det blu fukt på innertaket då?

VVB hänger på takstolarna med VVS kopplingarna nära golvet (innertaket).

ollebolle

« Svar #10 skrivet: 20 sep-06 kl 23:10 »
Nej om jag förstår dig rätt så tillför du ingen fukt (om VVB är tät) och du skapar heller inga kalla ytor som fukt kan kondensera på.

Prova förresten att lägga på en filt på VVB och känn efter ett tag om det är lite varmt under filten. Då har du isolerat in den värmen som du annars skulle ha förlorat. Ytan känns inte varm när den lilla  värmemängden som passerat isoleringen har vandrat över till luften. Största besparingen får du nog annars genom att isolera helt oisolerade ytor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare
Varg-älva, Lars - Magnus, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser