Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandras  (läst 3137 gånger)

rosita51

• Skåne
Blandras
« skrivet: 03 okt-11 kl 08:17 »
Någon som kan gissa vad dessa två är för blandning? Det är ju en skånsk blomme-blandning, men vilken sort är det mer? Hönan har precis värpt sitt första ägg och det är brunt.
« Senast ändrad: 03 okt-11 kl 08:32 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Blandras
« Svar #1 skrivet: 03 okt-11 kl 20:00 »
Maran kanske?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 okt-11 kl 20:13 »
Hurpass bruna är äggen?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #3 skrivet: 03 okt-11 kl 21:35 »
gökfärgad maran?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-11 kl 21:46 »
Anledningen till att jag frågar om äggfärgen, är att jag går och funderar på Queen Silvia, men de har väl samma beigeaktiga färg på äggen som Blommen har?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 okt-11 kl 22:01 »
Hurpass bruna är äggen?

Inte mörkbruna, men när jag jämför med blommehönans ägg, som är beige, så är de bruna.
MVH Rosita zon 1

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 okt-11 kl 22:46 »
Blomme x maran borde se ut ungefär på det viset. Jag har varit inne på det i andra trådar och vill bara säga det igen. om man nu vill ha blandrashöns/hybrider så borde just den här kombinationen vara intressant. Lantrasens härdighet och uthållighet i värpning kombinerad med maranens bruna ägg och lite köttigare kropp. Det vore intressant att hålla en sån här blandning i några generationer och se hur den artade sig.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 okt-11 kl 07:35 »
Tack för era svar! Efter att ha kollat runt på bilder av maran, så kan jag nog hålla med om att det skulle kunna vara det.

Ronny: tack för din upplysning om denna blandras, det känns ju bra! Det är faktiskt lite större djur.
MVH Rosita zon 1

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 okt-11 kl 10:31 »
Ja, jag menar just det: Lite större. Foderförbrukningen borde vara ungefär densamma som för de båda raserna var och en för sig och äggläggningen kanske lite bättre, åtminstone i första generationen. Det här är för mig en vettig korsning. Blanda in dvärghöns eller bautastora foderslukare i normalstora hönsraser finner jag däremot helt sanslöst om man vill etablera en blandrasflock för hushållsbruk. Jag är dock tveksam till korsningseffekten i det långa loppet.

rosita51

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 okt-11 kl 11:40 »
Jag är dock tveksam till korsningseffekten i det långa loppet.

Hur menar du? Att korsa dem ännu mer i fler generationer, eller?
MVH Rosita zon 1

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 okt-11 kl 22:27 »
Jag menar att om man avlar vidare på korsningsdjuren brukar man säga att det blir "bakslag" och att det inte blir så bra, att det bara blir bra i första generationen. Men det vore intressant att se om de blev stabilare om man höll på några fler generationer med samma utgångsmaterial.

tringeling

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 okt-11 kl 09:01 »
Blanda in dvärghöns eller bautastora foderslukare i normalstora hönsraser finner jag däremot helt sanslöst om man vill etablera en blandrasflock för hushållsbruk.

Kan inte låta bli att fråga vari det sanslösa ligger att blanda in dvärghöns i en hushållsflock. Finns det någon exakt definition på vilka funktioner en hushållsflock skall ha?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 okt-11 kl 09:14 »
Du blir inte lika mätt på en dvärg som av en köttigare ras.

tringeling

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 okt-11 kl 09:32 »
Det utgås tydligen ifrån att man skall äta köttet från fåglarna. Om man har ett hushåll och har en flock höns, kan man då inte kalla det för en hushållsflock ifall inte de slaktade djuren hamnar på middagsbordet? Man kan ju ha höns för äggen skull och för trevnaden. Människan lever inte av bröd allenast. Man kan använda slaktade djur till hund- och kattmat. Jovisst, hundarna och katterna blir inte heller så mätta på en dvärgtupp men de kan ju få två i stället. Dvärgraser ger mindre slaktkropp men de har också ätit mindre och man kan ha fler på ett visst golvutrymme. Dvärghöns värper större ägg i förhållande till sin egen kroppsvikt än vad många stora raser gör. Rasen holländsk dvärg lär ha uppkommit bland annat på grund av att bondehushållen var tvungna att leverera ägg som en del av betalning för arrendet till godsägaren. Men godsägaren ville inte ha små ägg så äggen från dvärghönsen kunde bönderna behålla själva. Det var ju en form av hushållning anpassad till rådande förhållanden.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 05 okt-11 kl 11:48 »
Faktum kvarstår. Om man ska ha en så produktiv hushållsflock som möjligt, bör överskottstuppar duga till annat än kattmat.

Detta faktum förbjuder ingen att hålla dvärghöns, att tycka om dvärgöns och att fortsätta avla på dvärghöns ;)

tringeling

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 okt-11 kl 12:14 »
Faktum kvarstår. Om man ska ha en så produktiv hushållsflock som möjligt, bör överskottstuppar duga till annat än kattmat.

Jag vet inte vad det är för "faktum" du stöder dig emot. Tydligen anser du att en hushållsflock skall producera kött för människoföda. Det var det jag frågade, vad skall funktionen av en hushållsflock vara? Och då har du sagt vad du anser.

Om man ser på energi- och proteinutnyttjandet i vår djurhållning, det vill säga förhållandet mellan hur mycket vi stoppar in i ena ändan (foder) och vad vi får ut i den andra i form av ägg, kött, och mjölk (för tillämpliga djurslag), så är det bäst utnyttjande för mjölk och ägg. Naturen har ordnat så att den produktionen skall ske med så litet svinn som möjligt. Köttproduktion är däremot resurskrävande, naturligtvis med variation beroende på vilka fodermedel man kan använda och vilket djurslag det rör sig om. Detta är också ett faktum som kvarstår och som man kan tänka på när man pratar om hushållning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser