Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finull, ser ut som kossor  (läst 4399 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Finull, ser ut som kossor
« skrivet: 02 okt-11 kl 22:03 »
Har flera tackor, som fått både ett å två lamm i år.
4 st ser verkligen ut som kossor :o alltså ganska stora hängmagar & beniga som attan över korset & ryggen. Varför?

Vet att vi alla ser olika ut, men dessa är grymt smala "upptill" å stora "nertill" Ni som har häst kan tänka er halmmagar!

De är avmaskade i Maj, med 2 veckors mellanrum. (Enl. vet).
De går ute å har fortfarande lite gräs, men stödmatas med hösilage.

Någon som har tips?
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

neppelina

• Västergötland
SV: Finull, ser ut som kossor
« Svar #1 skrivet: 04 okt-11 kl 09:04 »
Ingen som har tips  ??? :o
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 okt-11 kl 12:42 »
De kanske helt enkelt är "urmjölkade" ???
Digivningen sliter på dom. Att de har stor mage kan bero på att det är så mycket vätska i betet nuförtiden, med allt regnande ???

Annars har lantrasen en förmåga att spara fett i buken istället för på kroppen, de blir alltså tjocka om magen istället för att lägga på sig "uptill"
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #3 skrivet: 04 okt-11 kl 18:37 »
Åven om de är finull och bara fått 1 el. 2 lamm så tycker jag det verkar lite märkligt. Våra äldre tackor som fått både 3 och 4 lamm i flera år kunde jag förstå, kanske de har för lite "husmorsgymnastik". Eller som Vallhunden skriver mycket vatten i betet. Hur gamla är de?

neppelina

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-11 kl 20:56 »
De är från 2-5 år.

Tror lite som Vallhunden säger, att det lägger på sig fettet på undre delen av magen. För de va lite sånna innan sommaren oxå.

Men finns det ngt man kan göra åt det. El får man acceptera att de ser ut sånna bara?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 04 okt-11 kl 21:48 »
Vet att vi alla ser olika ut, men dessa är grymt smala "upptill" å stora "nertill"  Någon som har tips?

Bukbråck? finull är ju den ras som har mest bukbråck.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

neppelina

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 okt-11 kl 22:13 »
Bukbråck? finull är ju den ras som har mest bukbråck.

Nej, absolut inte så!
De ser ut som kossor över ryggen; knotiga & typ insjukna.  Har mage under, men absolut inte som på bilden!

vårlängtan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 okt-11 kl 22:26 »
Det låter ju som att de har fått lite fel foder/bete. En stor mage men kantig rygg betyder ju mycket bukfylla/fibrer
men för lite protein. Kolla ett sånt där schema för hur hullet är, vet ej var det finns mer än i Sjödins bok eller någon av alla trådarna här.
Våra tackor är i varierande hull, en del är fina en del lite tunnare.
De behöver ju inte va feta, men tror du behöver kolla om de får i sej det de behöver.
Njuter av värme och allt det gröna!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #8 skrivet: 04 okt-11 kl 22:41 »
De har säkert blivit utsugna av lammen, och kanske gått kvar länge med lammen (ej skiljt av)? Hur som helst så kan du utgå ifrån att du behöver ha upp dem i hull, så att kantigheten upptill försvinner - de behöver helst upp i hullpoäng 3 innan du betäcker igen.

Några av mina finullare har blivit väldigt bukiga efter någon eller några lamningar, deras mage har inte dragit ihop sig. Det har varit vissa avelslinjer, och jag har valt att inte avla vidare på dem. Jag tittar mycket på att kroppen återställs snabbt och ordentligt efter lamning i mitt urval - att juver, buk och hull går tillbaka ordentligt.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 05 okt-11 kl 04:57 »
Nej, absolut inte så!
De ser ut som kossor över ryggen; knotiga & typ insjukna.  Har mage under, men absolut inte som på bilden!

Det är svårt att teoretiskt diskutera hur ett får ska el inte ska se ut. Jag vet inte men jag tänker att det skulle kunna vara så att dina får har ett normalt utseende för får i lite sämre hull. Enligt min erfarenhet ser får ofta tjocka ut över magen, även om de är i lite sämre hull. Har de lite muskler över ryggen har de svårare att bära upp magen. Folk som inte har får tittar ofta på magen och lägger kommentarer om att djuren är tjocka och välgödda fast man själv kanske vet att just det fåret inte är i exemplariskt hull.

neppelina

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 okt-11 kl 07:33 »
Har inte skiljt av dem då lammen skall sparas som livdjur & gå kvar i tackhagen. Dessutom så lammade hon så sent (slutet på maj).

Grejen är att vi köpte dem i April & därför vet man inte hur de är som individer, med olika hull mm efter lammningar & så. Men nu vet jag bättre  o:)
Har erfarenhet av Gutar & de har aldrig sett ut såhär. Men man lär så länge man lever, å det är väl tur  :D

Tack för era svar!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 05 okt-11 kl 13:28 »
Det är svårt att teoretiskt diskutera hur ett får ska el inte ska se ut.

Håller med, en bra illustration av hull är den här bilden  :)
den till vä är fet och den till hö är mager.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

neppelina

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 okt-11 kl 13:33 »
Tack!

Det är så jag menar. Den till höger har ganska stor mage men är mager. Är inte risken när man ökar på fodret att det oxå hamnar nere på magen?
Det är liksom det jag undrar, fast lite luddigt kanske  :-[ ;D

vårlängtan

• Småland
« Svar #13 skrivet: 05 okt-11 kl 14:08 »
Det beror ju på vad du ökar på med. Bukfylla eller protein.
Jag skulle rekommendera ett bra grovfoder som bas (2kg torrt hö med tunna fina strå) och sen ge lite fårpellets och mineraler och salt.
Efterhand kan man öka fårpelletsen till en halv liter (?) per dag.
Njuter av värme och allt det gröna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser