Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fd. Hur får jag loss den här delen från gräsklipparen? Nu: Går ojämt är den paj?  (läst 15477 gånger)

Attis

• -
Den yttersta grejen som håller kniven på plats är trasig och behöver bytas. Hur får jag loss den på enklast sätt?
« Senast ändrad: 07 okt-11 kl 18:39 av Attis »
/Attis

blizzard

SV: Hur får jag loss den här delen från gräsklipparen?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-11 kl 17:20 »
Du behöver en avdragare,var bara försiktig så att du inte skadar axeln eller gängan i ändan på axeln.
Är delen skrot? kan den ju gå att "dela" med en bågfil om du inte har tillgång till avdragare.

Är det de 2 små tapparna som ska in i kniven som har rykt? eller egentligen 4 men det såg ut som att alla var borta?
Går att laga iof men har du en annan är det ju lättast att byta.

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 02 okt-11 kl 19:37 »
Avdragare som sagts är nog inte fel verktyg. Lagade en sådan på en gammal Stigaklippare genom att borra hål där tapparna suttit och dit med bult,då höll det.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 02 okt-11 kl 19:53 »
Och värme, mycket värme kan vara till stor hjälp.
Om du har en gasolbrännare eller liknande så elda på ordentligt på delen som skall loss från axeln, då expanderar den och lossnar mycket lättare...

Rostlösning kan också göra underverk, man kan under flera dagar spruta på t.ex. 5-56 så att det verkligen får arbeta sig in och lösa upp...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 02 okt-11 kl 21:31 »
Sätt tillbaks fästskruven för kniven och använd den som mothåll för avdragaren, så riskerar du inte att skada gängan i axeln.
Det är sällan en sån där knivmedbringare sitter ohjälpligt hårt, de brukar vara ganska lätta att få loss.

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 03 okt-11 kl 09:30 »
Jag tackar för tipsen, fick ju med en avdragare i en "fyndlåda" för ett tag sedan. Kanske håller den måttet :)

Tror jag ska prova att sätta i bult faktiskt. Det värsta är ju om man kör över någon sten och inte är snabb att lyfta maskinen. Antar att plupparna som satt där är till för att gå sönder om man kör emot för hårt.
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 03 okt-11 kl 09:36 »
En del gräsklippare (bl a Klippo) har inga tappar för kniven utan istället en slags slirkoppling med fiberbrickor på båda sidor om kniven och en tjock stålbricka ytterst. Kör man på en sten med en sådan så slirar kniven till och inget allvarligare händer.
Det farliga med att ha alltför stumt fastsatt kniv är att man riskerar att vevaxeln böjs eller att kilen för svänghjulet skjuvas av om det tar tvärstopp. Och om svänghjulet har vridit sig i förhållande till vevaxeln så går motorn inte eftersom tändläget blir totalt fel (om det är en äldre motor med brytare blir det ingen gnista alls).

blizzard

« Svar #7 skrivet: 04 okt-11 kl 22:13 »
Jo jag tror också att man inte ska försöka göra fastsättningen av kniven alltför stum.Det kan vara så att den medbringaren är gjord i aluminium därför att den ska fungera som en brytpinne vid en påkörning,och med detta skydda vevaxeln mot att ta skada.

Attis

• -
« Svar #8 skrivet: 07 okt-11 kl 16:34 »
Det farliga med att ha alltför stumt fastsatt kniv är att man riskerar att vevaxeln böjs eller att kilen för svänghjulet skjuvas av om det tar tvärstopp. Och om svänghjulet har vridit sig i förhållande till vevaxeln så går motorn inte eftersom tändläget blir totalt fel

Jag fick bort delen ganska enkelt. Jag provade och drog igång maskinen och den går väldigt ojämnt, stannar ibland. Jag undrar om det är som du skrev att svänghjulet vridit sig? Jag körde emot en sten men jag körde vidare efter det kanske 5 min. Sen blev gången sämre och sämre, trodde först att det var pga kniven släppt och snurrade på något ojämnt sätt.
Jag spelade in, så om någon vill lyssna finns det här: http://www.supload.com/listen?s=LvmY61

Har testat allt annat (tror jag):
Bensinlock av
Luftfilter av
rengjort förgasare
rätt bränsle

säkert fler saker som jag inte minns.
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Det är helt normalt att en gräsklipparmotor går ojämt och konstigt om kniven är borta eller sitter lös, den behövs nämligen som extra svänghjul.

Attis

• -
Det är helt normalt att en gräsklipparmotor går ojämt och konstigt om kniven är borta eller sitter lös, den behövs nämligen som extra svänghjul.

Perfekt, då smackar jag dit den nya (tänkte lämna tillbaka pga ojämheterna i gången) och hoppas på en perfekt gräsklippare :)
Får hålla mig borta från sten i fortsättningen.

Tack för de kunniga svaren :)
/Attis

GöranC

• Södermanland
Har du en plastförgasare? Dessa brukar vara försedda med en gummiplopp som man ska pumpa upp bränslet med innan start.
Problemet med dessa förgasare är att de blir skeva med resultat att de tar tjuvluft och därmed ett vandrande varvtal.
Man kan försöka med att byta det membran som sitter mellan förgasarhalvorna men förmodligen återkommer samma problem igen.
Jag har hört att man endast ska använda bensenfri bensin till dessa förgasare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Jag har hört att man endast ska använda bensenfri bensin till dessa förgasare.

Nej, anledningen till att använda alkylatbensin (som är fri från bensen och andra cykliska kolväten) är inte att skona plastdelar i förgasaren, utan att skona den som kör gräsklipparen och ska andas in avgaserna. Eftersom plastförgasaren, som bara sitter på äldre 3,0 hk Briggs & Stratton-motorer, är mindre pålitlig än andra förgasartyper och bl a ger olika bränsleblandning beroende på hur mycket bränsle som finns i tanken, så ger de motorerna större utsläpp av oförbrända kolväten än andra gräsklipparmotorer (även om de ändå inte blir lika otrevliga som en tvåtaktsmotor), och då kan det vara bra att genom lämpligt bränsle se till att de kolväten som släpps ut inte är mer hälsovådliga än nödvändigt.
De där plastförgasarna började användas i början av 70-talet, säkert 15 år innan alkylatbensin överhuvudtaget fanns på marknaden. Det är knappast troligt att tillverkaren skulle ha valt ett plastmaterial som inte tålde de tvivelaktiga bensinkvaliteter som fanns på den tiden (speciellt i samband med oljekrisen 1973 då oljebolagen var så illa tvungna att leverera vad som helst som var någorlunda flytande och brännbart, och kalla det för bensin).

Jag har slutat spara på de där 3,0 hk-motorerna, tar inte emot en gräsklippare med sådan motor ens om jag får den till skänks fritt hemkörd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 4 användare (1 dolda)
Lynga, Báleygr, Rutans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser