Jag har hört att man endast ska använda bensenfri bensin till dessa förgasare.
Nej, anledningen till att använda alkylatbensin (som är fri från bensen och andra cykliska kolväten) är inte att skona plastdelar i förgasaren, utan att skona den som kör gräsklipparen och ska andas in avgaserna. Eftersom plastförgasaren, som bara sitter på äldre 3,0 hk Briggs & Stratton-motorer, är mindre pålitlig än andra förgasartyper och bl a ger olika bränsleblandning beroende på hur mycket bränsle som finns i tanken, så ger de motorerna större utsläpp av oförbrända kolväten än andra gräsklipparmotorer (även om de ändå inte blir lika otrevliga som en tvåtaktsmotor), och då kan det vara bra att genom lämpligt bränsle se till att de kolväten som släpps ut inte är mer hälsovådliga än nödvändigt.
De där plastförgasarna började användas i början av 70-talet, säkert 15 år innan alkylatbensin överhuvudtaget fanns på marknaden. Det är knappast troligt att tillverkaren skulle ha valt ett plastmaterial som inte tålde de tvivelaktiga bensinkvaliteter som fanns på den tiden (speciellt i samband med oljekrisen 1973 då oljebolagen var så illa tvungna att leverera vad som helst som var någorlunda flytande och brännbart, och kalla det för bensin).
Jag har slutat spara på de där 3,0 hk-motorerna, tar inte emot en gräsklippare med sådan motor ens om jag får den till skänks fritt hemkörd.