Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur  (läst 15750 gånger)

Jan lindgren

SV: Permakultur
« Svar #20 skrivet: 05 okt-11 kl 09:36 »
Att odla på hobbynivå i enlighet med permakultur har nog mycket att göra med det ieenilorac pratar om. Att hushålla med resurser och framförallt inventera vilka resurser man har.
Hur mycket kalorier gör jag av med för att producera X antal kalorier? Hur mycket växtnäring måste jag återföra när jag skördar just den här växten?

Hej!
Det är just detta som modernt jordbruk handlar om. Oftast tittar kommersiella jordbrukare mer på dessa frågor än hobbyodlarna. För att få ett jordbruk att gå ihop idag så måste man utnyttja sina lokala resurser maximalt, tänka på hur mycket energi man förbrukar och återföra rätt mängd näring vid rätt tidpunkt.
 Jag träffar en del jordbrukare och alla är väl medvetna om hur viktig kunskapen är om dessa frågor. En går tom runt med en stålstav och kollar så att de inte finns någon hård plogsula på åkern dessutom är han med i en tysk förening som sysslar med att odla så att det finns maximalt med organismer i åkerjorden. ( Naturligtvis använder han inte en vanlig traktor eftersom marktrycket är för stort utan en speciell bandtraktor med lågt marktryck.)
MVH
Jan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 05 okt-11 kl 10:15 »
Medvetenheten och kunskapen ökar hos både hobbyodlare och de som vill få en inkomst av sitt arbete. Detta är naturligtvis jättebra. Samtidigt får vi inte låta oss bli lurade av dessa bra exempel, eftersom det faktiskt är så att merparten av såväl trädgårdsägare som jordbrukare faktiskt är väldigt dåliga på detta område. Förhoppningsvis talar resultaten för sig själva, och efterhand kommer troligen/förhoppningsvis kunskap och medvetenhet spridas till majoriteten av Sveriges och världens befolkning.

Däremot är jag fullt medveten om att en lösning inte är det bästa alternativet för alla, varje plats och varje brukare har sina förutsättningar. Det är just det som jag ser som huvudpoängen med permakultur, sökandet efter den optimala lösningen för en själv och ens omgivning och den ständiga observationen och utvärdering av resultatet. Samt såklart att vi aldrig får sluta vara nyfikna och lära oss nya saker, både sådana som vi tror på och sådana som vi förkastar såsom varande olämpliga för vårt eget förhållningssätt och förutsättningar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mig

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 okt-11 kl 14:34 »
Nu har boken kommit så så fort tid finns ska här läsas  :D

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 17 dec-11 kl 11:51 »
Berätta gärna vad du tyckte om boken :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Maria C S

• Småland
« Svar #24 skrivet: 19 dec-11 kl 23:17 »
Perma kultur är odling i olika nivåer högs upp är träden längst ner är det som växer under jorden (pålrötter)
Perma kultur handlar om markbiologi och att få en naturlig levande microbiologi i jorden !
Jorden matas med växter och växtextrakt exempelvis nässel lösning !

Växterna står huller om buller i grupper som stödjer varandra !
Växter som gör att ohyra skyr det som man ska äta dessa kallas växt familjer !

Om man får problem med ohyra har man misslyckats med växt familjen !

Kunskaper i vilka växter som trivs och inte trivs med varandra är grundläggande för lyckad permakultur odling !

Dom höga träden som står över det man odlar ger skydd och sprinklar dom små under heta dagar !

I perma kultur odling undviker man att skapa stora områden med samma gröda (monokultur) oftast är det blandade grödor 3-4 stycken !

Platt mark är inte heller något man strävar efter upphöjda bäddar kullar är mycket vanligt och slänter i platåer lika så !

Man nyttjar vattnets förmåga att ta sig ner och träd som kräver mycket vatten står oftast längst ner i svackan !

Solens gång över himlen är en annan faktor som påverkar hur man konstruerare sin odling !

Stenar läggs ofta på marken i odlingarna då dom hjälper till att värma upp på våren !

Tja det här var lite  ;)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

jenses

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 19 dec-11 kl 23:49 »
Perma kultur är odling i olika nivåer högs upp är träden längst ner är det som växer under jorden (pålrötter)
Perma kultur handlar om markbiologi och att få en naturlig levande microbiologi i jorden !

Kunskaper i vilka växter som trivs och inte trivs med varandra är grundläggande för lyckad permakultur odling !

Dom höga träden som står över det man odlar ger skydd och sprinklar dom små under heta dagar !

I perma kultur odling undviker man att skapa stora områden med samma gröda (monokultur) oftast är det blandade grödor 3-4 stycken !

Platt mark är inte heller något man strävar efter upphöjda bäddar kullar är mycket vanligt och slänter i platåer lika så !

Man nyttjar vattnets förmåga att ta sig ner och träd som kräver mycket vatten står oftast längst ner i svackan !

Solens gång över himlen är en annan faktor som påverkar hur man konstruerare sin odling !

Stenar läggs ofta på marken i odlingarna då dom hjälper till att värma upp på våren !

Tja det här var lite  ;)

Ja, det är sådana floskler man kan läsa sida upp och sida ner i ämnets standardlitteratur.
Berätta gärna om dina egna praktiska erfarenheterna!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 20 dec-11 kl 08:56 »

Tja det här var lite  ;)
Nja, du beskriver olika odlingstekniker, bl a skogsträdgårdsodling, som är en del av permakulturen. Men permakultur är främst ett allmänt synsätt. Här citerar jag inledningen till ett grupparbeta jag skrev när jag blev certifierad permakulturdesigner:
Citera
OM PERMAKULTUR
Kärnan i permakultur är ett designverktyg, vilket är baserat på platsens förutsättningar, de berörda personernas visioner och förutsättningar, ekologi, energieffektivitet och ett etiskt förhållningssätt. Designen används för att planera mänskliga aktiviteter bättre, för att tänka igenom energiflöden och för att kunna bygga resurserna luft, vatten, jord, energi och organisation.
Begreppet permakultur myntades av Bill Mollison (läraren) och David Holmgren (studenten) i Australien på 1970-talet som en reaktion på industrijordbruket och dess konsekvenser. Genom sina studier av ekologiska odlingssystem och i naturens eget sätt att bygga hållbara ekosystem vägleddes de till nya tankar kring hur vi kan bygga hållbara samhällen.
De tre grundprinciperna i permakultur, samarbete med naturen, omsorg om människorna och jorden samt en rättvis fördelning av resurser, utgör förutsättningarna för skapandet av miljöer där ömsesidigt positivt beroende mellan människor i familjer, kvarter, byar, städer och bioregioner kan utvecklas. Målet med permakultur är ett hållbart samhälle, som skapar meningsfullt arbete, bättre miljö, hälsa, solidaritet och säkerhet.
Vi har dessutom valt att att inkludera Antonovsky med sin Kasamteori som en del i vårt permakulturperspektiv. Vi menar att hans tankar kan vägleda oss i designprocessen genom att ge oss redskap för hur vi ska ”ta in” de människor som är en del av den plats vi gör PKD på. 
Aaron Antonovsky var professor i medicinsk sociologi. Hans forskningar i och kring det salutogena perspektivet, (salut betyder hälsa) ledde honom fram till insikt i att när vi bygger på friskfaktorer hos människor istället för att ha fokus på problem eller sjukfaktorer, leder det till att människors inre resurser stärks och de kommer då naturligt att röra sig mot hälsa. Det finns alltså en självregleringsmekanism mot hälsa i människan liksom vi säger i permakultur att det finns en i naturen och ska finnas i de permakultursystem vi skapar. Förutsättningarna i båda fallen är balans.
Tre begrepp är vägledande och avgörande för personers förmåga att gå mot ökad hälsa; begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Det betyder kort att människan behöver kunskap om sin inre och yttre verklighet. Då kommer hon att kunna hantera de situationer hon ställs inför i livet. Meningsfullheten är drivkraften och enligt A den allra viktigaste. Den behövs för att personen ska vilja göra något över huvud taget.
Genom att ta hänsyn till de här tre begreppen hos personerna på platsen i en PKD kan vi få vi en stabilare grund för hanterbarhet och genomförande och därmed hållbarhet på längre sikt.
För mig handlar permakultur om kunskap och om att börja med att inventera förutsättningar och resurser, för att sedan på ett ekonomiskt och ekologiskt sätt organisera sitt liv och sina odlingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mig

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 dec-11 kl 09:19 »
Ja, det är sådana floskler man kan läsa sida upp och sida ner i ämnets standardlitteratur.

Jo, precis... Undrar också hur det fungerar i praktiken. Läsa kan jag ;-)

Berätta gärna vad du tyckte om boken :)

Har läst nu :) Mycket av det visste jag redan. Mycket teori som sagt... Men lite nya idéer och lite exempel på praktisk tillämpning. Men den bygger ju inte heller på svenska förhållanden. Finns det överhuvudtaget någon bok som gör det??? Men jag upptäcker iaf att jag redan tänker ganska mycket permakultur :)

Ska försöka få till ett besök på en permakulturgård innan våren och flytt... har redan blivit lovad att få komma:) Var på Kosters trädgårdar för många många herrans år sedan (drygt 15) och fick introduktion. Men då var jag ju knappt 15 år ens så intresset var ju inte så stort, men en hel del verkade fastna iaf :)

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #28 skrivet: 20 dec-11 kl 10:44 »

De tekninker och tanke sätt man använder sig av i PK är universiella, det gäller att hitta rätt element för rätt plats bara dvs. växter,djur,konstruktioner. Det pk projekt jag gör är en investering för mig, jorden, min familj, och för att sprida det till andra. Några ex. på projekt som jag har gör som är en del i en pk design: Nyckehåls bäddar på en kontur linje. (alla bäddar jag gör är på kontur, dvs plana) Det ger oss mer plats till växter och mindre plats tilll stigar. -  Kompost toalet med urinsperation - har börjat på Skogsträdgård - Chicken tractor- Rocket stove till utekök. Jag tycker att flera har gett bra exempel på Permakultur och för de som är skeptiska  gå ut och observera naturen, det är där pk börjar. Bra bok som absolut går att använda om man vill starta ett pk hem i sverige, heter GAIA'S GARDEN av toby hemingway
Nu ska jag ut och putta på en bil...
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Maria C S

• Småland
« Svar #29 skrivet: 20 dec-11 kl 13:29 »

Ja jag har hunnit testa en hel del långt innan ordet permakultur fanns !
Men det beror på att jag är intresserad av medicinalväxter även vilda !
Jag har mycket kvar att lära men livet är ett långt lärande för den som är intresserad !
Just nu söker jag/vi mark och det ska bli en by och vi ska odla enl permakultur principer !
Samodling fungerar men våra kunnskaper kan bara utökas med aktivt intresse !

Här är en användbar samplanterings karta som kan vara en bra vägledning för dom som börjar !

http://www.permaculture.org.au/resources/Poster_GDN_Com_Plant.pdf

Vad allt handlar om sist och slutligen är BALANS !

jenses

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 dec-11 kl 13:52 »
Ja jag har hunnit testa en hel del långt innan ordet permakultur fanns !
Jaså, du är redan så gammal!

Vad allt handlar om sist och slutligen är BALANS !
Åh! Ännu mera floskler!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 20 dec-11 kl 14:05 »
Åh! Ännu mera floskler!

Du tillför inte mycket till tråden. Skriv om dina erfarenheter istället.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Maria C S

• Småland
« Svar #32 skrivet: 20 dec-11 kl 14:10 »
Åh! Ännu mera floskler!

He he he ...här är en annan som åxå håller på med floskler  ;)

Sepp Holzer - Farming with Nature (Part 1)

Sepp Holzer - Farming with Nature (Part 2)

Sepp Holzer - Farming with Nature (Part 3)

Sepp Holzer - Farming with Nature (Part 4)

Maria C S

• Småland
« Svar #33 skrivet: 20 dec-11 kl 14:44 »
Här är lite mer film ... för dom som är intresserade !

Permaculture In Practice 1/6

Permaculture In Practice 2/6

Permaculture In Practice 3/6

Permaculture In Practice 4/6

Permaculture In Practice 5/6

Permaculture In Practice 6/6 (Embedding disabled, limit reached)

jenses

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 dec-11 kl 15:21 »
He he he ...här är en annan som åxå håller på med floskler  ;)

Jaja mensan, honom känner man till, har t.o.m. själv en bok av honom hemma.
Tydligen är hans paradgren marknadsföring.   :P

Intressant artikel om Herrn Holzer: http://de.wikipedia.org/wiki/Sepp_Holzer

Maria C S

• Småland
« Svar #35 skrivet: 20 dec-11 kl 15:39 »
Jaja mensan, honom känner man till, har t.o.m. själv en bok av honom hemma.
Tydligen är hans paradgren marknadsföring.   :P

Intressant artikel om Herrn Holzer: http://de.wikipedia.org/wiki/Sepp_Holzer

Jag kan tyvärr inte det språket och den engelska varianten är mycket kortare så det står nog inte samma sak !
Ja han gör pengar, men jag tycker att man kan lära sig detta för att odla till sig själv.
Det vill säga själv försörjning på ett sätt som är med naturen !

jenses

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 dec-11 kl 15:44 »
Jag kan tyvärr inte det språket och den engelska varianten är mycket kortare så det står nog inte samma sak !
Nej, det gör det tyvärr inte.

Ja han gör pengar, men jag tycker att man kan lära sig detta för att odla till sig själv.
Det vill säga själv försörjning på ett sätt som är med naturen !
Nja, med naturen - på Holzers gård finns ingen sten kvar på ursprungliga platsen,
allt är modellerat med stora grävmaskiner och andra leksaker - för lilla småtorparen är det inget.
Men ja, drömma får man såklart  :)

Maria C S

• Småland
« Svar #37 skrivet: 20 dec-11 kl 15:55 »
Nej, det gör det tyvärr inte.
Nja, med naturen - på Holzers gård finns ingen sten kvar på ursprungliga platsen,
allt är modellerat med stora grävmaskiner och andra leksaker - för lilla småtorparen är det inget.
Men ja, drömma får man såklart  :)

Sant stenarna har bytt plats till platser där dom gör mest nytta för tillväxten !

Tja leksakerna gör jobbet snabbare men med vanlig muskel kraft kan man göra samma sak men det tar ju mycket längre tid !

Eller så bjuder man in många vänner att göra ett spadtag  ;)

Man kan ju alltid hyra in nån som har leksaker om man har brottom ! Eller hyra en mindre maskin själv och leka runt med  ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 20 dec-11 kl 16:01 »
Sant stenarna har bytt plats till platser där dom gör mest nytta för tillväxten !

Tja leksakerna gör jobbet snabbare men med vanlig muskel kraft kan man göra samma sak men det tar ju mycket längre tid !

Eller så bjuder man in många vänner att göra ett spadtag  ;)

Man kan ju alltid hyra in nån som har leksaker om man har brottom ! Eller hyra en mindre maskin själv och leka runt med  ;)
Eller så arbetar man med de förutsättningar man har istället för mot dem. Vilket är det som permakultur går ut på enligt mig. Visst kan det ibland vara motiverat att göra större förändringar, men i huvudsak ska man utgå från vad som redan finns och vad som är lämpligt att ha där.

Annars är man inte rädd om varken natur, ekonomi eller platsens själ. Man får lätt en otrivsam och karaktärslös plats.

Maria C S

• Småland
« Svar #39 skrivet: 20 dec-11 kl 16:10 »
Eller så arbetar man med de förutsättningar man har istället för mot dem. Vilket är det som permakultur går ut på enligt mig. Visst kan det ibland vara motiverat att göra större förändringar, men i huvudsak ska man utgå från vad som redan finns och vad som är lämpligt att ha där.

Annars är man inte rädd om varken natur, ekonomi eller platsens själ. Man får lätt en otrivsam och karaktärslös plats.

Ja ... håller helt med.

I grunden går det ju ut på att inte gräva i jorden mer än nödvändigt !

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser