Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintertäcka landet för att bli av med ogräs??  (läst 13182 gånger)

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
Vintertäcka landet för att bli av med ogräs??
« skrivet: 29 sep-11 kl 08:12 »
Hej alla !

Våra land är så fyllda av ogräs, vi tar brunnen kogödsel på gården och nässlor, klöver målla osv osv breder ut sig snabbare än ljusets hastighet.. känns det som iaf :o

Kan man på något bra sätt täcka landet nu för vintern för att försöka bli av med dem?, tidningar med täckmaterial på, eller plast..eller något annat?

Kan man på detta sätt även täcka en extra yta för att få lite mer land till nästa vår?

Stort tack på förhand?

Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vintertäcka landet för att bli av med ogräs??
« Svar #1 skrivet: 29 sep-11 kl 08:22 »
Hej alla !

Våra land är så fyllda av ogräs, vi tar brunnen kogödsel på gården och nässlor, klöver målla osv osv breder ut sig snabbare än ljusets hastighet.. känns det som iaf :o

Kan man på något bra sätt täcka landet nu för vintern för att försöka bli av med dem?, tidningar med täckmaterial på, eller plast..eller något annat?

Kan man på detta sätt även täcka en extra yta för att få lite mer land till nästa vår?

Stort tack på förhand?

Ska du bli av med rotogräs så får du täcka minst en hel odlingssäsong, från tidig vår till sen höst, i praktiken ett år alltså. Att täcka över vintern påverkar inte så mycket, det är under växtsäsongen som du får en kvävningseffekt på ogräset. Men visst kan du marktäcka nu och sedan gräva upp land till hösten eller nästa vår. Tjocka lager med tidningar, svart plast, gammal linoleummatta, allt möjligt funkar. Riktig svart markväv från trädgårdsbutiken funkar jättebra, men kostar ju en slant.

mig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 sep-11 kl 10:02 »
Håller med ChristinaR, men det man kan göra är att gräva landen (med grep är lättast) då bara rotogräs är gröna och då dra bort dem, sen höst. Mållor är välan fröogräs och det man kan göra då är att försöka slå av dem innan de fröar av sig nästa år. Ett alternativ (eller komplement) är att hacka landen flera gånger med 7-10 dagars mellanrum på våren innan man sår. Då gror ogräsfröna och sen rör man om så de dör och nya gror osv... Då gör det inget om man sår lite senare då plantorna får så bra försprång mot ogräset.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 29 sep-11 kl 10:14 »
Håller med ChristinaR, men det man kan göra är att gräva landen (med grep är lättast) då bara rotogräs är gröna och då dra bort dem, sen höst. Mållor är välan fröogräs och det man kan göra då är att försöka slå av dem innan de fröar av sig nästa år. Ett alternativ (eller komplement) är att hacka landen flera gånger med 7-10 dagars mellanrum på våren innan man sår. Då gror ogräsfröna och sen rör man om så de dör och nya gror osv... Då gör det inget om man sår lite senare då plantorna får så bra försprång mot ogräset.

Höstgrävning har ju nackdelen att man får en naken jordyta under vintern men det är samtidigt ett bra sätt att bli av med en del av rotogräsen. Höstgräva och sedan täcka med något som inte är alltför kväverikt (vissna löv, halm) eller med tidningar/plast kan man ju göra.

Ett bra sätt att hantera rotogräsen är att odla potatis, när man kupar och sedan gräver upp potatisen så får man bort en massa ogräs på köpet. Eller odla något med stora blad som skuggar och kväver ogräset. Pumpa/squash är bra.

Här kämpar jag på i en gammal åkeryta med mängder av kvickrot. Bra är det inte än, men lite bättre hela tiden. Men räkna med flera års täckning och bearbetning för att få riktigt bra jord.

mig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 sep-11 kl 10:32 »
Höstgrävning har ju nackdelen att man får en naken jordyta under vintern men det är samtidigt ett bra sätt att bli av med en del av rotogräsen. Höstgräva och sedan täcka med något som inte är alltför kväverikt (vissna löv, halm) eller med tidningar/plast kan man ju göra.

Ett bra sätt att hantera rotogräsen är att odla potatis, när man kupar och sedan gräver upp potatisen så får man bort en massa ogräs på köpet. Eller odla något med stora blad som skuggar och kväver ogräset. Pumpa/squash är bra.

Här kämpar jag på i en gammal åkeryta med mängder av kvickrot. Bra är det inte än, men lite bättre hela tiden. Men räkna med flera års täckning och bearbetning för att få riktigt bra jord.

Jo precis, täcka för att slippa naken jord!!

Och ang kvickrot så har jag hört att man ska hacka över landet just när kvickroten fått tre blad och så göra det några gånger så utrotas den. Går ju bra om den inte sprider sig från gräsmattan igen och om landet inte är för stort... Vi har en pendelhacka och den är superbra :) Köpt från Lindbloms frö.

Och ang nytt land så lade vi ut tidningar på gräsmattan i våras och fyllde på med överbliven jord och det växer stora morötter nu :) Tidigare har vi fått en gammal hö-rulle eller om det var halm, som vi rullat ut på ett lager kartong. Gjorde detta mitt i sommaren tror jag och nästa vår satte vi plantor. Året efter det var det fin jord :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 29 sep-11 kl 10:39 »

nässlor, klöver målla osv osv breder ut sig snabbare än ljusets hastighet.. känns det som iaf :o

Nässlor är ju inte så kul att ha i kökslandet, men mållan kan man ju äta upp. Se den som spenat som du slipper så  ;) Och klöver är ju kvävefixerande, vilket man kan utnyttja. Funkar ju inte så bra att så små frön mellan klöverplantorna, men om man sätter ut plantor av t.ex. kål eller squash så kanske klövern kan bli en resurs?

Läste nånstans om att odla med vitklöver som marktäckning mellan plantorna, men minns inte var.

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 30 sep-11 kl 19:24 »
kom och tänka på att det kanske inte är någon bra idé att göra en stor jättesäng med täckmaterial till alla sniglar som finns här, så det kanske är bättre med barmark, eller vad tror ni?
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

Fredrik_i_Skåne

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 sep-11 kl 21:39 »
Nja, vintertäcka mot ogräs känns lite onödigt. De ogräs som är perenna är ju i vila och frö-ogräsen har ju gjort sitt s a s, dvs redan fröat av sig. Om du har otroliga mängder rot-ogräs så rekommenderar jag nog minst två års täckning och då med något som är helt tätt. Att köra över en ogräsbemängd yta med fräs el hacka skapar bara fler plantor. Varje rotbit på ca centimetern kan bli upphov till ny planta >:(. Ett alternativ kan vara att bygga förhöjda odlingsbäddar, minst 40 cm höga, som du bottnat med fiberduk (den tjocka sorten). Att trötta ut ogräs går bra, om man hinner med, det växer t ex aldrig kirskål i en gräsmatta ;). Lycka till

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 sep-11 kl 21:48 »
det växer t ex aldrig kirskål i en gräsmatta ;). Lycka till
Jodå, jag la ner en blomrabatt som bestod av 50% kirskål (var så när jag köpte huset år 2000) och klipper gräs där istället.  Regelbunden kort klippning med gräsklippare i 11 år har inte utrotat kirskålen, så här växer det faktiskt kirskål i gräsmattan!

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 30 sep-11 kl 23:04 »
Hej alla !

Stort tack på förhand?

Täck med vad du har tillgängligt, tidningar, wellpapp, gräsklipp, gammal halm, hö, mattor, tjock presenning och i sista hand plast eller annat som inte förmultnar inom rimlig framtid. Starta täckning nu direkt efter ett rejält regn. Tror inte du får bort nässlor och andra fleråriga ogräs med bara täckning över en vinter så du får nog hacka rent lite och gödsla lite innan du planterar i vår. Potatis är en bra startgröda - sätt dem med större radavstånd och lite grundare och kupa direkt vid sådd så blir det lättare sen att rensa. Är du jätteambitiös så sätter du bondbönor mellan potäterna, dom gillar att bli kupade. Du kan låta täckningen ligga kvar runt och mellan raderna och bara ta bort den där du ämnar odla. Är det problem med mördarsniglar måste man kolla under täcket lite nu och då och ha ihjäl sniglar och snigelägg - tyvärr så gillar sniglarna nytäckta marker.
Vill du bara ha en liten yta så är det enklaste att lägga på en tjock presenning, inte de tunna genomskinliga. Helst ska den ju ligga ett år men hackar man och jobbar lite med jorden så går det med mindre tid. Under presenningar brukar det ibland trivas ormar och kopparödlor men inte så mycket sniglar, kanske det är för varmt för dem på sommaren?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 12 okt-11 kl 12:18 »
Eftersom jag fött barn de senaste 3 åren har ogräset helt tagit över i vårt trädgårdsland. Men tack vare potatis i pallkragar kan jag nu återta landet en bit i sänder. Vi har mängder av takpannor (en lada ska få nytt tak) så jag gör små inhägnader nu och fyller med kaningödsel. Till våren räknar jag med att tegelpannorna frusit sönder och då får jag bearbeta en inhägnad åt gången (ordna nya kanter av plank bla). Där ska sås annat än potatis, och mina 6 pallkragar sätts ut för att hjälpa mig med nästa bit. Om någon förstod  :-[
Flyttar även innehållet i vår komposttunna för efterkompostering, i en öppen behållar i landet. Det kan jag gräva ner sedan när det är dags (vet inte hur länge den ska stå).

Iallafall... Mitt sätt att återta vår ganska stora land. Är amatör så jag prövar mig fram :) Ska se om inte någon kanin kan hjälpa mig gräva lite i vår också  ;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 27 sep-15 kl 20:41 »
Hej!
Lånar trenden lite!
Vi har tagit över en gammal bondgård med stora ytor med nässlor och kvickrot. Efter ett försök med djupsängar och friland, där kvickroten och nässlorna tillslut hittar in har vi nu bestämt oss för att kväva ogräset. Letar nu efter täckmatrial. Tänker att plast eller pressening är lättast på stora ytor. Fick låna svart ensilageplast av världens bästa granne, men den täcker bara en bråkdel av det som ska täckas. Kollade på nätet efter plast och pressening, plast hittar jag inte rätt sort och presseningar <500g är så dyra.

Så nu till frågan, vet någon var man kan få tag på svart ensilageplast, modell tjockare?
Eller är det bättre med tidningar/halm och en billig pressening över det?
« Senast ändrad: 27 sep-15 kl 20:47 av Kreacon »

Rubensgården

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 sep-15 kl 06:21 »
Virke är inslaget i plast med svart insida. Kolla med byggvaruhus eller träleverantörer. Täcker kanske åtta kvadrat per emballage.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 28 sep-15 kl 10:54 »
Bra idé! Är det tillräckligt värdebeständigt för att hålla ihop utomhus i tre år måntro? Ringer brädgården och kollar!

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 sep-15 kl 21:28 »
Passupp med billiga vävpressningar och liknande "markduk". Har plockat bort ett antal kvickrotsarmerade sådana.. Tungt skitjobb med smått arga tankar om de som lagt ut.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 29 sep-15 kl 00:14 »
Ja tack. Kan tänka mig att det är ett riktigt skitjobb. Slet upp 10 lpm nät som satt i en bläckfiskliknande kvickrotshärva. Fick just en sådan vävpressening idag. Funderade på om man kunde grunda med tidningar eller halm för att sedan täcka med den...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
ISV: Vintertäcka landet för att bli av med ogräs??
« Svar #16 skrivet: 29 sep-15 kl 21:57 »
Helt och hållet på hur man tänker sig sina odlingar men jag är förtjust i bäddar med ram.
Dessa är hyffsat enkla att få till.
En variant är att täcka botten med tidningspapper eller papp och sedan hysta på ett tjockt lager halm och sedan på med löv när det kommer.
Till våren lägger man på ett lager halm till och packar nogsamt genom att gå i det.  Och så odlar man potatis i bädden under två år.

Alternativ två om man har mycket gräs är att samla detta och lägga ett tjockt lager i bädden så får det ligga till sig över sommaren och till hösten täcker man med löv.
Och odlar storbladiga grönsaker såsom squash pumpor i några säsonger.
Givetvis så fyller man på med gräsklipp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 29 sep-15 kl 22:02 »
Passupp med billiga vävpressningar och liknande "markduk". Har plockat bort ett antal kvickrotsarmerade sådana.. Tungt skitjobb med smått arga tankar om de som lagt ut.
Jag hade samma problem. Jag la markduk runt nyplanterade buskar och flis ovanpå duken. Jag trodde gräset skulle kvävas men på något ställe växte det igenom duk och flis istället.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 okt-15 kl 13:02 »
Nu är det ju ganska länge sen ChristinaR skrev det, men nässlor är användbara också.
Man kan äta dem, torka och krydda med dem eller ha dem till nässelvatten att gödsla med. Men... Inte en hel hage :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser