Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spruta eller inte??  (läst 4623 gånger)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Spruta eller inte??
« skrivet: 17 sep-06 kl 15:32 »
Ni som har spannmål, hur gör ni? Sprutar ni mot ogräs eller inte?

Vi har precis gett upp vår svarthavre skörd. Det är mer grönt och tistlar än havre!! Och tröskan bara går sönder hela tiden! Det är mark som har stått i träda många år och detta är första året som vi brukar den.

Min man svor och tyckte att det måste sprutas. Men jag vill inte det....det borde ju gå i alla fall!

Tips....????

Holma_gord

• HolmaGården
Re:Spruta eller inte??
« Svar #1 skrivet: 13 dec-06 kl 17:22 »
hej,där ni köper utsädde ifrån ska finnas en lantmästare eller gå in på typ svenska foder eller Lantmännen och fråga där eller ring,
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Arne

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jan-07 kl 22:38 »
Klart att ni inte skall spruta gift mot ogräset. Eftersom du verkar tveka att spruta har du kanske intresse av att lära dig mer om ekologisk odling. Det kan bli en början på en spännande och intressant resa. Ogräsen går att bemästra på andra sätt än med gift. Börja med läsa en bok om ekologisk odling. Jag kan rekommendera Inger Källanders bok Ekologiskt lantbruk från 2005, utgiven på förlaget Natur och Kultur.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-07 kl 18:38 »
Tack för svaren. Vi har fått denna havre från en bekant. Den är... hemmaproducerad eller hur man nu säger....

Just nu är problemet att vår lilla traktor inte orkar med marken... det blev dåligt insått där helt enkelt för att det var dåligt förarbete... Vet inte hur vi ska göra detta år.

Kanske ha grisar gående där?? De lär ju bereda marken fint?? Klarar de att gå på havre/ogräs bete??

Men då måste man hägna in *suckar*

grisaroffe

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 mar-07 kl 19:10 »
bara spruta på så du får en fin skörd!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 13 mar-07 kl 21:05 »
Tack för svaren. Vi har fått denna havre från en bekant. Den är... hemmaproducerad eller hur man nu säger....

Just nu är problemet att vår lilla traktor inte orkar med marken... det blev dåligt insått där helt enkelt för att det var dåligt förarbete... Vet inte hur vi ska göra detta år.

Kanske ha grisar gående där?? De lär ju bereda marken fint?? Klarar de att gå på havre/ogräs bete??

Men då måste man hägna in *suckar*

Hej
Det kanske brister en del i grundläggande lantbrukskunskap?
Jag har i alla fall lite hum om sånt så jag slänger in lite tips.
Saker att kolla på kan t ex vara:
* Tistlar kan tyda på att marken blivit packad på djupet. Samverkande problem kan vara dålig dränering. Motverkande åtgärder kan vara dränering, rätt bearbetning, djuprotande gröngödsling.
* Vad är lämpliga grödor med tanke på jord och klimat? Havre går i o f s på de flesta ställen. Men passar marken öht för att bearbetas och brukas som åker i det skick den är idag?
* Lämplig bearbetning för att etablera havre från gammal skräpvall (eller vad man nu ska kalla det). Man bör nog normalt sett bryta vallen i god tid året innan (på sommaren), med t ex tallriksharv, stubbharv eller skumplöjning. Sen bearbeta minst en gång till, kanske plöja. Men det beror på jord, klimat, filosofi.
Eller bryta på våren året innan och sen så en kortare gröngödslingsvall på försommaren som bryts till hösten. Finns olika varianter.
* Jordanalys - men jag vet inte nåt svenskt labb som är bra (vet nån annan?) Som kanske kan leda till t ex kalkning. Påverkar även markstrukturen och ogräsen.

Annars kan du ju följa Grisaroffes säkert mycket praktiska råd. Funker nog så länge det funkar.

Anders

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 14 mar-07 kl 12:13 »
* Tistlar kan tyda på att marken blivit packad på djupet. Samverkande problem kan vara dålig dränering. Motverkande åtgärder kan vara dränering, rätt bearbetning, djuprotande gröngödsling.

Forts:
Jag menade främst åkertistel, men du skriver inte vad det är för tistlar.

Jordanalys utifrån ogräsflora är intressant och bör vara ett lämpligt verktyg för småskaliga odlare. Tyvärr är verktyget långtifrån exakt, bl.a. för att kunskapen om samband mellan ogräs och jord är inte så utvecklad. Det finns lite att hämta här och där, och allt som skrivs är nog inte så bra kollat heller. Men om du kan artbestämma de dominerande ogräsen så finns en chans att någon i alla fall kan ge förslag på vad det kan vara för problem.

Att gräva en grop i marken, gärna en meter ner, och iaktta skikt med olika färg och struktur, maskgångar m.m. är också en ganska enkel analysmetod. Det kan vara bra att läsa lite om egna enklare jordundersökningar också. Bör t ex finnas i en del böcker om ekologisk odling, men jag har inget bra tips just nu.

Annars är ett standardtips att fråga en lokal erfaren bonde hur han skulle göra.

trädman

« Svar #7 skrivet: 15 mar-07 kl 13:03 »
trodde tistlar i huvudsak är ett fröogräs. Dvs finns mycket tistelfrö i marken får man mycket tistlar. Inte så beroende på hur jordberarbetningen inför sådd gjorts eller markens näringsstatus. Det är nog svårt eller omöjligt att undvika att bekämpa ogräs om man ska odla spannmål. Det som skiljer är metoderna, kemi (biokemi) eller mekanisk bearbetning.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 15 mar-07 kl 20:55 »
trodde tistlar i huvudsak är ett fröogräs. Dvs finns mycket tistelfrö i marken får man mycket tistlar. Inte så beroende på hur jordberarbetningen inför sådd gjorts eller markens näringsstatus. Det är nog svårt eller omöjligt att undvika att bekämpa ogräs om man ska odla spannmål. Det som skiljer är metoderna, kemi (biokemi) eller mekanisk bearbetning.

Vilka ogräs som trivs beror i hög grad på markens egenskaper, både de naturgivna och vad odlingen tillför. Men sen spelar förstås mängden frö och rötter av ogräs i marken också roll. Det är precis samma sak som gäller för alla växter, odlade och vilda, i naturen och på åkern. Åkertistel är främst ett rotogräs, medan mjölktistel och fettistel (släktet Sonchus) främst är fröogräs. De senare tror jag gynnas av hög näringsnivå samt något slags obalans, men jag är inte säker.
Visst måste man hålla ogräset i schack när man odlar spannmål. Och det finns olika sätt. Men spannmålen hjälper också till själv genom att utsöndra ämnen som hämmar många andra växter. Särskilt råg gör detta, även vete, korn och havre i mindre grad. En väl etablerad gröda klarar sig ofta bra mot ogräs. Det varierar så mycket hur mycket ogräs som kommer och jag tycker det är svårt att veta varför, men jag tror det ofta är jordtrötthet, att marken behöver förbättras eller behöver ha en omväxlingsgröda.
Äldre spannmålssorter är högre och har mer blad, så de kväver mycket ogräs genom detta.

mobben

« Svar #9 skrivet: 16 mar-07 kl 21:19 »
Det enda sättet att bli av med tistel är att antingen spruta eller att slå tistlen ett antal gånger man tröttar då ut den

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 20 mar-07 kl 13:56 »
Det enda sättet att bli av med tistel är att antingen spruta eller att slå tistlen ett antal gånger man tröttar då ut den

En metod som jag hört talas om (bara testat lite) är att så gröngödslingsvall i tistelhärden (bearbeta till hyfsad såbädd först förstås) och sen putsa upprepade gånger (så fort tistlarna blivit några dm höga). D v s klipp eller slå med lie, slåtterbalk, betesputsare ... Klippet kan ligga kvar.
Man får visst hålla på 1-2 år.
(Detta gäller alltså åkertistel. Kanske även andra fleråriga tistlar med djupa rotsystem.)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 23 mar-07 kl 08:01 »
Tack för svaren!! Spruta är just nu inget alternativ! Vi har hjälp av lokala bönder   :D I år lägger vi inägan i träda....... och slår det.

Absolut är det bristande jordbrukarkunskaper!! Och då är det ju så fantastiskt att det finns folk som vill råda och hjälpa, både här och på plats.... så tack för hjälpen!!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser