Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El vattenbalja?  (läst 12403 gånger)

Ling

• Jämtland
El vattenbalja?
« skrivet: 28 sep-11 kl 14:46 »
Är det nån som har erfarenhet av en sådan? - bra ? dåligt? Samt....-Vart får man tag i en sån till bäst pris? :D

Midsommaren

• Bohuslän
SV: El vattenbalja?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-11 kl 14:53 »
varmvattenbaljan från Bole ska vara väldigt bra. Ska själv investera i en sådan i vinter. Bye bye stelfrusna fingrar och iskallt dricksvatten :)

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-11 kl 11:17 »
Jag har den från Bole, fungerar alldelles utmärkt!

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-11 kl 12:29 »
Jag har också den från Bole, är grymt nöjd och kommer att köpa en till i år.
Det är abolsut en av de där sakerna man efter att man köpt dem undrar hur man klarat sig utan  ::).
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Anna i småland

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-11 kl 16:05 »
Vi har en Thermobar och det är jättebra. Klarar lätt minus 20 grader utan att det fryser. http://www.thermobar.se/

Dora

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 04 okt-11 kl 09:29 »
Går även att göra en billig eluppvärmd vattenbalja på egen hand med en värmeslinga, två murarbaljor (en större och en mindre), liggunderlag samt isolerskum och lite tejp. Fungerar helt ok! Blev ca halva kostnaden jämfört med Boles vattenbalja.

Är viktigt att hästarna dricker ordentligt på vintern och risken är stor att de dricker för lite om vattnet är kallt - med kolik och förstoppning som ett brev på posten, som även leda till obalans i magen och tarmarna med otrevligheter som fång till följd...

/Dora

Jeanette Johansson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 okt-11 kl 15:56 »
Vi har Bole elvattenkopp ute, görbra.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 05 okt-11 kl 16:12 »
Går även att göra en billig eluppvärmd vattenbalja på egen hand med en värmeslinga, två murarbaljor (en större och en mindre), liggunderlag samt isolerskum och lite tejp. Fungerar helt ok! Blev ca halva kostnaden jämfört med Boles vattenbalja.

Är viktigt att hästarna dricker ordentligt på vintern och risken är stor att de dricker för lite om vattnet är kallt - med kolik och förstoppning som ett brev på posten, som även leda till obalans i magen och tarmarna med otrevligheter som fång till följd...

/Dora

Vad för typ av värmeslinga?

Dora

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 11 okt-11 kl 20:35 »

Vad för typ av värmeslinga?

Köpte en frostvakt på Jula, en självreglerande värmeslinga.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 11 okt-11 kl 22:14 »
Finns det en bild? Antar att du sätter liggunderlaget mellan väggarna. Är slingan innanför eller utanför? Var sätter du skummet? osv... ;D
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dora

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 13 okt-11 kl 12:52 »
Finns det en bild? Antar att du sätter liggunderlaget mellan väggarna. Är slingan innanför eller utanför? Var sätter du skummet? osv... ;D

Hade dåligt med bilder men här kommer några:

Här har jag tejpad värmeslingan på utsidan av den mindre baljan. Sen satt fast liggunderlaget utanpå det.

Sen fyllde jag den större baljan med isolerskum i botten och en bit upp efter sidorna, ställde ner den mindre i den större och fyllde på med mer isolerskum längs med kanten. När det torkat skar jag bort överflödet med en kniv för att få hyfsat jämn kant och tejpade runt kanten för att få någorlunda tätt. Finns säkert snitsigare sätt att göra en eluppvärmd vattenbalja på men den fungerar i alla fall. :-)

Här är den färdig och i bruk:

Till vintern är planerna att testa göra ett lock med en mindre öppning i som pållarna kan dricka genom, borde göra att värmen stannar kvar bättre när det är riktigt kallt.

freeky

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 okt-11 kl 13:20 »
Va smart,så ska jag göra till fåren!

Dora

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 13 okt-11 kl 13:35 »
Kom på en annan sak. Om man har lite prilliga hästar som gillar att riva och slita i saker kan det nog vara ide att bygga in baljan i en pallkrage eller något liknande.

Kira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 13 okt-11 kl 15:16 »
Har en thermobar för jag är mycket skeptiskt till att att värma upp vatten i de svarta karen som så många använder, de är gjorda av återvunnen plats och ingen vet vad som frigörs ur dem vid uppvärmning, de är inte godkända för livsmedel och kommer nog aldrig bli det.

Att tänka på vid uppvärmning av vatten är att det växer bakterier i 20 gradigt vatten, så man måste vara noga med att rengöra och byta vatten. Men samtidigt är det guldvärt att slippa hacka is och bära varmvatten. Fast bära vatten får man förståss göra i alla fall om man inte har värmeslinga i tillslangen ;)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 13 okt-11 kl 15:20 »
Vad har ni för lösningar på vattenslangen då? :D

mul

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 13 okt-11 kl 22:40 »
Glöm inte jordfelsbrytare till era varmvattenbaljor som är gjorda med värmeslingan. :-)

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 14 okt-11 kl 11:37 »
Vad har ni för lösningar på vattenslangen då? :D

Vattenslangen tar jag in i huset, efter användning. Runt vattenröret upp till kranen har jag en värmeslinga + frigolitrör.

Snowy

• -
« Svar #17 skrivet: 15 okt-11 kl 17:35 »
Lånar tråden lite. Har funderat på en termobar eller liknande från Bole/ alternativt installera vattenkoppar i vindskyddet. Vad har vattenkoppar för frysningspunkt, kommer jag ifrån problemet med fryst vatten med vattenkoppar eller är det smartare med termobar?
Har idag en 90 liters tunna som jag fyller på med vatten åt hästarna. Men vattnet fryser lätt och det blir att hacka is på dagarna. . Skulle vilja ha lite erfarenhet från er, är det bättre med vattenkopp, eller ska jag fortsätta med tunna? Och istället satsa på en termobar? Hur fungerar fermobar, är det någon elkontakt som tunnan ska kopplas i, och vad drar den i ström?
Ang vattenkopp- är det lätt att installera en vattenkopp på egen hand? Är det något el som måste installeras eller är det bara vattenrör?
Vindskyddet är vägg intill stallkammaren där jag har vatten inomhus, så det skulle vara att dra ett rör från vattenkranen och ut genom väggen. Alltså borra ett hål i väggen. Hur stort hål behövs borra och finns det risk för högre energikostnader, då jag har värme i stallkammaren?
Hur stor är risken att vattnet i vattenkoppen fryser- minimeras ju av att det står i vindskyddet, men ändå?
Vad är det för regler som gäller ang att ha vattenkopp i vindskyddet? Räknas det då som vindskydd med utfodring?
Dricker alla hästar/ lär sig att dricka, hur vattenkopp?

peppz

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 15 okt-11 kl 18:42 »
I princip alla hästar lär sig att dricka ur kopp, men vissa är inte allt för förtjusta i det så en del (tex högpresterande tävlingshästar) dricker för lite, men det finns ju alltid flottörkoppar där vattnet rinner fram utan att dom måste trycka på någon ventil...
En vanlig vattenkopp behöver bara ett rör eller en vattenslang, men den kommer frysa när det blir minusgrader så ska det vara vintervatten så är det en uppvärmd kopp som gäller, dvs elinstallation.   antingen en isolerad kopp med värmeslinga eller en kopp med cirkulerande varmvatten och en eldriven värmepatron+cirkulatonspump.
Den sistnämda är svindyr, men finns ibland att hitta beg til hyfsade priser...

http://www.lantbutiken.se/butik/1059-elvattenkoppar-for-hastar

Länken visar några av de billigare men riktigt bra uppvärmda kopparna som finns på marknaden nu..
Kennel SweetCaileanz

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 19 okt-11 kl 19:39 »
Jag investerade i Termobars vattenbalja i fjolvintras och det enda jag ångrar var att jag inte gjort den investeringen tidigare, den fungerade utan några problem, hästarna slipper det iskalla vattnet som blir enär det fryser och en måste hacka sönedr isen, det jag har gjort är jag byggt upp den på ben så att hästarna inte kan komma åt den med hovarna, för en vill ju att den skall hålla enär den är inte billig, men likväl värd varenda krona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkare92, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser