Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättpotatis och vitkål  (läst 2906 gånger)

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
Sättpotatis och vitkål
« skrivet: 28 sep-11 kl 12:33 »
Om man vill ta egen sättpotatis, vilka ska man spara och HUR sparar man dem? Sen undrar jag hur man sparar vitkål? Jag har jordkällare men ska de vara i en lår eller olla, öppet eller i sand? Tacksam för svar,
LIDHEM
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

JOW

• Värmland
SV: Sättpotatis och vitkål
« Svar #1 skrivet: 28 sep-11 kl 12:53 »
Ang, sättpotatis så sparar jag först alla som ev. är gröna från början. Sen väljer jag ut de som är ca 5 cm långa så många jag behöver. I mitt fall 700 st. vilket ger 250-300 kg nästa höst. Vikål liksom potatis förvaras bäst "lös" i jordkällare. Rotfrukterna lägger jag i cellplastlådor och fyller med lätt fuktad sand innan de ställs in i jordkällaren.

JOW

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-11 kl 13:16 »
Oj, glömde att även sättpotatis förvars mörkt och svalt fram till ca en månad innan sättning. Då läggs de ljus för att förgro.

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #3 skrivet: 03 okt-11 kl 13:00 »
Hmm vad då löst? Jag brukar ha min potatis i en olla. Ska man inte det?
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

JOW

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-11 kl 13:19 »
Löst liggande i brödbackar, för min del. Till skillnad från rotfrukterna som förvaras i sand i cellplastkartong.

mig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 okt-11 kl 14:00 »
Vitkål har vi antingen syrat eller hängt upp med buntband i taket av jordkällaren, ett och ett och roten kvar (monterat dit en stång och bundit fast dem i den). De har hållit sig till vårvintern iaf. Potatis har vi haft i en hög på ett "galler" av trä på golvet i jordkällaren. Borde vara samma med sättpotatis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 4 användare
kretslopp, Radar, Christina Wallander, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser