Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skulle kunna nacka dom en efter en..  (läst 1515 gånger)

erspens

• Medelpad
Skulle kunna nacka dom en efter en..
« skrivet: 27 sep-11 kl 17:43 »
Våra höns som tidigare har använt sittpinnen flitigt verkar nu ha beslutat sig för att bojkotta den helt och hållet. Nu uträttar dom sina behov inne i redena istället! Alla äggen blir jätteskitiga och går i princip inte att få rena utan våld, o då går dom ju sönder + att jag har läst nånstans att hållbarheten blir sämre. Byter "värpmaterial" som en galning men vad hjälper det.. Har testat att byta pinne, ändra höjd etc men dom använder inte platsen längre. Dom skiter även på redena, spikade uppe en bräda så dom inte skulle kunna sitta där, bli obekvämt, men tji fick jag för där var dom ändå.
Är det värt att testa att möblera om hela ski...en, ja för som det sistnämda känns det just nu..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Skulle kunna nacka dom en efter en..
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 17:47 »
När det var som värst här så stängde jag för redena på natten. Satte helt sonika en bit Masonite för öppningen. Sen på morgonen plockade jag bort dem och njöt av superfräscha reden =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hustran

« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 17:50 »
Bra tips Betsla. annars skulle jag nog ta till yxan ochså. Försvinningsreden är också ett tipps. ;D

erspens

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 17:53 »
Ja så långt har jag inte tänkt! En lagom skiva ska nog gå att finna här hemma.. Tack för tipset!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #4 skrivet: 27 sep-11 kl 18:04 »
Bara en fundering. Har något annat hänt. Något ljud (även om du inte hör det där inne), drag. Har ni skaffat några andra djur. Har det helt enkelt hänt något, vad som helst i området i eller runt hönshuset eller på gården i samband med att de bytt plast. Nyfiken bara  :)

galdur

• -
« Svar #5 skrivet: 28 sep-11 kl 06:23 »
Är det dina vuxna hönor som hittat ny sovplats eller har du ungdjur som nyligen "lämnat" mamma?
Jag tycker att ungdjur och särskilt ungtupparna gillar att sitta i redena över natten!
Jag gör också som Betsla skrev, sätter för redena om natten när jag har fåglar som använder dom som toalett!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

erspens

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 28 sep-11 kl 13:25 »
Som svar till er båda som svarat sist..
Ett par kaniner flyttade in i våras men problemen uppstod inte då utan senare. Kanske blir dom störd av dom? Isåfall har dom valt att flytta närmare dom då redena är närmare deras burar.. I övrigt är det som vanligt.
Det är vuxna höns som införskaffades vid ett och samma tillfälle. Alltså ingen ny och ingen som fallit ifrån..
Ska testa att sätta för inför nätterna och hoppas på det bästa! Då kanske dom hittar tillbaka till sittpinnen :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser