Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  våxthusbågar  (läst 9090 gånger)

tofsvipa

• Uppland
våxthusbågar
« skrivet: 25 sep-11 kl 23:13 »
Hej
Jag har nu under en tid jagat växthusbågar och hittar bara två alternativ. det ena är ett märkligt företag i ryssland och det andra alternativet är svindyra komersiella produkter som de kommer och monterar. Jag har en massa folie och söker bara bågar, finns det någon som kan hjälpa mig på traven.

martin

kurt

SV: våxthusbågar
« Svar #1 skrivet: 26 sep-11 kl 04:37 »
Som alternativa lösningar har jag sett vattenrör (för utomhus bevattniong) användas som växthusbågar se t ex

http://www.austadgaard.com/V_Vaxthus.htm

Till något mindre växthus har jag också sett svart PET-slang användas som växthusbågar.

kanka

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 26 sep-11 kl 07:44 »
Du kan kolla med Bredegården om de säljer bågar utan folie.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

tofsvipa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 13:06 »
Tack för svar.
Bredegården knns inte riktigt intressant för mig då jag hobbyodlar och inte är beredd att lägga 30-40 000 kr på ett växthus. Auste gård var dock inspirerande, frågan är bara hur enkelt det är att få tak i billiga rör.

mig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 sep-11 kl 13:25 »
En stomme av trä och så bågar av elrör hade vi. Gratis då vi fick dem mot att vi röjde upp vid en gammal handelsträdgård... GAnska kraftiga elrör som var sammanfogade med en tilltäljd träbit i och tejpade med silvertejp runt...

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 27 sep-11 kl 16:52 »
Kolla sidan 45 i Tobakstråden här jämte där sign,Fredrikzon bygger växthus av vattenrör.  :)

rufor

« Svar #6 skrivet: 27 sep-11 kl 20:50 »
Har byggt av VP-rör som jag böjt och skumfyllt. Och av limmade lammelbågar som jag sågade ut i 1" ribb
och limmade samt lade dom i böj i en jigg jag gjorde.
Snyggast blev lammelbågarna men snabbast med VP-rör

Världen är full av vinnare och förlorare! Hoppas du är en av dem....

blizzard

« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 21:05 »
Vilken storlek har du tänkt ha på bygget?Bredd x Längd?
Ska det klara eventuella snölaster? eller ska plasten demonteras efter varje säsong?
Vad har du tänkt använda huset till?

tofsvipa

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 28 sep-11 kl 00:18 »
Hej
jag hobbyodlar och säljer lite överskott ibland
jag har tänkt mig mellan 10x3 och 15x4 där i krokarna. plasten kommer tas bort över vintern. nockhöjd lite över 2.

blizzard

« Svar #9 skrivet: 29 sep-11 kl 17:44 »
Ja det finns ju lite olika sätt att lösa det på...
Jag antar att ni har kollat upp vad plantskolorna i närheten har liggandes...Ofta finns där påkörda eller kasserade bågar efter något snöhaveri.Bågarna är ju kanske i bredaste laget då de ofta är ca 6m breda eller bredare.

Nästa sak man kan göra är att uppsöka uthyrningsfirmor som hyr ut lagerhallar,de kan ha någon stomme liggandes som kan vara av intresse för den händige...
Även eventföretag som sysslar med bröllop och fester brukar kunna ha ett och annat större tält som sett sina bästa dagar  ;D

Såna ofta vita universaltält finns i ganska många olika storlekar.Där köper man stommen separat,väggar ,tak och gavlar likadant.
Köpa stommen och kanske tak och gavlar. Men väggar av din folie?
Hoppas du vet vilken typ av tält jag menar,finns ett som jag tror är 12m x 5m.Kan vara 6m brett också.
Dessa monteras/demonteras på nolltid och det enda problemet är att de måste förankras ganska rejält i marken för blåsten.

Att tillverka egna stommar av trä och spillbitar av plywood har ju den fördelen att man kan bygga den storlek man vill ha.
Ett eller två varv leca som kantbalk gör att träet blir skyddat från fukt plus att det ger bra rymd i huset vilket ofta är bra tex för att kunna vädra effektivt.

Tillverka av elrör eller andra sorters rör går ju också,det är ju enkelt att lägga två plankor på marken och borra hål i dem för att sedan montera rören där mellan.Längsgående rör fästs med kattstrypare , gaffatejp eller najjas.Det viktiga är ju att inte ha några vassa grejer som kan sticka hål på plasten.

Hela bygget kan väl mera ses som en odlingstunnel kanske,inte riktigt ett hus iaf...
Rören är känsliga för uv-ljus och kanske hela stommen bör tas ner och förvaras under tak vintertid.Dessa rörskelett ser inte heller så trevliga ut utan plasten så...

ingegärdsgårn

« Svar #10 skrivet: 29 sep-11 kl 17:47 »
Ohlssons frö säljer bågar till vettigt pris. Har varit inne i ett sådant växthus. Problem med ventilationen när det är varmt ute.

blizzard

« Svar #11 skrivet: 29 sep-11 kl 18:15 »
Jasså? Där ser man...
Ska ta och gå efter katalogen och se hur de ser ut...

blizzard

« Svar #12 skrivet: 29 sep-11 kl 18:32 »
Jag tittade i katalogen och minns nu även att jag sett de där bågarna tidigare.Men jag minns också att jag räknade bort dessa bågar ganska snabbt,tycker de ser rackliga ut...
Ungefär som en båge tillverkad av elrör men ser ut att kunna ge en ordentlig bula när hela skiten rasar ihop och man får en båge i skallen >:D
Men det kan ju hända att jag har fel,du som har sett de på riktigt borde ju ha fått en uppfattning om hur de såg ut.
Ang problemen med ventilationen så kan jag förstå dem.Hade det huset du såg stora öppningar i gavlarna?
Ungefär som de stora dubbel dörrar som finns i vanliga stora växthus.

Det jag kan tänka mig är att man måste dra plasten så att det bildas en öppning uppe i nocken och sedan ha ett varv som man kan dra i sidled för att stänga igen.

kurt

« Svar #13 skrivet: 29 sep-11 kl 19:33 »
På engelska sidor finns det ju oändligt med DIY beskrivningar för "polytunnel" t ex :

http://www.overthegardengate.net/UserPages/pp_view.asp?FName=Polytunnel&Page=1

ingegärdsgårn

« Svar #14 skrivet: 01 okt-11 kl 21:40 »
de såg stabila ut, men det var skitvarmt inne i växthuset trots att båda gavlarna var öppna. tomatblomman dör ju vid 28 grader...Måste vara jobbigt att lufta genom att kavla upp sidorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser