Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  döda lamm  (läst 4803 gånger)

Miss Evil

• Skåne
döda lamm
« skrivet: 23 sep-11 kl 21:18 »
Hej! Släppte mina lamm som är för tre veckor sedan på en bit åker och nu för en vecka sen på hela åkern. Dagen efter andra släppet dog ett bagglamm och nu ca fyra fem dagar sedan dog nästa.  :(  Åkern är en väldigt gammal vall (säkert 15 år) inte gödslad i år och huggen en gång sent. Finns blöta diken som jag tror de dricker ur och där hänger över ett äppleträd. De går med tre getter, har inte sett dem bråka men baggarna har stångats en del. Ser dem från köksfönstret och har inte sett något konstigt. Det såg ut som denna hade krampat, benen hade sprattlat. Det är skit med, ett kan man stå ut med men om de börjar dö en efter en så..
Är ju väldigt blött och vissa har varit riktigt dåliga i magen men de vill inte ha halm. De har gått på magert naturbete innan så det kan vara orsaken fast jag tycker inte att det borde vara så mycket krut i detta gräs.
Öppnade honom tillsammans med grannen och hittade bara väldigt kletigt gräs i vommen. Inget såg direkt nyätet ut.
Om det nu är betet hur ska vi förebygga detta nästa år? Funkar så bra att skilja dem åt på detta sätt.
Vad tror ni gasbrand? Har ett gratis träckprov som jag ej gjort så jag tänkte ta ett prov på måndag ifall det kan vara mask de dör av. Sätter även ut ordentligt med halm eller hö i morgon så får vi se.
Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Miss Evil

• Skåne
SV: döda lamm
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 22:52 »
Hej! Hittade en gemensam nämnare. Lammens mödrar är syskon och är finullsblandningar. En tvåfödd en trilling men stora. Kan det ha någon betydelse tror ni? Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 23 sep-11 kl 23:38 »
Kramper visar ju på magnesium och selen brist, magnesium ger kramper selen brist muskeldegeneration

Har du gett dem magnesiumberikat mineralfoder?

Miss Evil

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 sep-11 kl 00:57 »
De får minerlsten o saltsten och ibland lösa mineraler men det var ett tag sen. Dör de så snabbt vid brist?

Birgit

« Svar #4 skrivet: 24 sep-11 kl 09:13 »
Nej det gör de inte. Kramper får de vid gasbrand också.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 sep-11 kl 13:27 »
Hur ska man göra för att förebygga gasbrand om det är det? Tyckte de fick vänja sig långsamt med en mindre del åker. Några har varit lösa i magen men det har de varit till och från hela sommaren pga av det blöta vädret.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-11 kl 13:59 »
De får minerlsten o saltsten och ibland lösa mineraler men det var ett tag sen. Dör de så snabbt vid brist?

I Sverige har vi brist på selen och magnesium i marken, akut selen eller magnesiumbrist uppkommer inte på sekunder, det byggs upp under en längre tid.

det faktum att du har misst 2 får, tyder på att något är fel !

Är det nya betet fuktigt?? fins där sprängört ?

Jag skulle nog flytta ut djuren från betet till du får klarhet i var problemet ligger.

Skicka djuren på obduktion, detta kan ju hjälpa dig att förhindra liknande fall i framtiden, väl värda pengarna.
Att här sitta och mer eller mindre gissa sig fram till vad som är orsaken är svårt.

Jag skulle i alla fall ge mineraler med selen och magnesium omgående, flytta på djuren till annat bete.

Ett djur som får muskeldegeneration i hjärtmuskeln avlider väldigt snabbt.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 sep-11 kl 16:49 »
Hej! Nej sprängört har jag inte sett och det är bara lösa mineraler de får då och då resten har de fått. Det är en åker de går på så extra blött är det inte, men i år är det blött överallt. Men där finns diken. Tackorna går på det andra betet så jag kan inte sätta tillbaka dem. Enligt fårboken är det inte ovanligt att stora bagglamm dör på betet men något är ju fel. Vi har ett trettiotal lamm och har för övrigt haft riktig tur med lammen i år då vi inte mist ett enda tills nu. Får konsultera med fårhälsovården på måndag och se vad de säger.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-11 kl 17:52 »
Hur ska man göra för att förebygga gasbrand om det är det? Tyckte de fick vänja sig långsamt med en mindre del åker. Några har varit lösa i magen men det har de varit till och från hela sommaren pga av det blöta vädret.

ett sätt är ju att strippa betet, dvs gör små beteshägn, så de inte får åt sig för mycket av det frodiga betet.

Denna åtgärd hjälper även mot trummsjuka

Det är lockande att släppa ut djuren på ett stort betesområde, full med godsaker till fåren, de proppar i sig mer än de borde, och problemen kommer.

Trummsjuka i tidigt stadium kan avhjälpas med ( rapmedel) typ olja hehe, det var i alla fall vad jag gjorde på mina kor när de fick trummsjuka av frodig återväxt, att ta till som sista utväg trokasering är inte kul.

Ser du ett sjukt djur med uppsväld buk, problem med andningen, vet är många timmar borta, lite motorolja utblandat med varmt vatten i en literflaska kan rädda livet på stackarn. använd ett spenkoppsgummi som adapter mellan flaska och djur.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 sep-11 kl 21:02 »
Hej! Grejen är ju den att jag inte har sett några tecken alls. Ser ju dem från fönstret och jag kan lova att jag är uppmärksam sen första lammet dog. Så fort något lamm ser misstänkt ut halar jag fram kikaren. Sen är jag ute hos dem också. Jag har haft dem i en mindre hage först och denna är absolut inte jättestor då den också är avdelad och korna går på resten, men de kanske skulle ha ännu mindre hagar hela tiden, ska se om jag kan hitta en lösning på det till nästa år.. Ja ja får se vad veterinären säger och hoppas att vi inte blir av med fler..

renee d

hustran

« Svar #11 skrivet: 25 sep-11 kl 18:58 »
min tanke är ,har de kanske slagiskt. Baggar slåss ju och även bagglammen slåss. Det räcker med en snedsmäll så dör lammen. Halskotor hamnar fel osv. Kan gå snabbt........Har inte läst hela tråden.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 sep-11 kl 21:41 »
Inressant länk reene d, och hustran jag har funderat på det med om de fått en smäll och visst slåss dem. Men har inte sett något blod från munnen el några andra tecken. Gamle baggen går med tackorna. Tack för tipsen alla =)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #13 skrivet: 26 sep-11 kl 20:52 »
Bara en tanke, fanns det mycket äpplen/ fallfrukt (du skrev något om äppelträd) kan dem har överättit sig av detta och fått kolik?

Miss Evil

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 sep-11 kl 00:00 »
Hej angående äpplen så är det bara ett träd som hänger över. Grannen funderade på det så jag hängnade bort det men tackorna har massor hos sig och än har ingen blivit dålig av dem. Fann inga äpplen i magen på lammet vi tittade i så jag antog att det inte var det. Pratade med vet idag och hon sa att det varit många fall av gasbrand i år pga av vädret så det kunde vara det. Kunde även vara en kombination av mask. Kommer att avmaska alla och om det dör några fler skicka det på obduktion. Annars skulle man som nämndes här i tråden vänja långsamt men det tyckte hon jag gjort och flytta tillbaka dem till magrare bete eller stalla in dem.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 27 sep-11 kl 08:00 »
I själva verket är detta ett "välfärdsproblem" då vi oftast flyttar bort bagglammen från tackorna och då samtidigt sätter dem på ett frodigare bete. Det blir en stor omställning för lammen. Historiskt sett har lammen gått kvar tills de slaktats och då har betäckningen varit avklarad.
Nu vill vi att bagglammen ska växa maximalt för att klassas bra till slakt. Vi utsätter dem för hälsorisker för några kronors förtjänst. Dessutom har vi åkerbeten med snabbväxande grässorter som kanske inte alltid är det ultimata för att djuren ska må bra, endast växa bra. Detta är en baksida av detta och värre blir det ett år som detta. Tyvärr.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 sep-11 kl 12:46 »
Ja Birgit det har du rätt i. Det är ju så här man läst är bra att göra. Det är första året vi gjort så här innan släppte vi bara korna på återväxten men nu har vi hängnat en del med fårnät så det passade bra. Har inga andra hagar att dela upp djuren i och det var så mycket slagsmål när alla gick tillsammans vilket resulterade i halta djur så jag tyckte det var lämpligt att dela på dem. Vi har tidigare haft dem på ett mindre bete men då måste vi tilläggsfodra och vi har dåligt med mat i år. Vi har verkligen grymt dålig vall på åkern det växer mer örter än gräs. Men där finns gott om mat för ett bra tag framåt. Vill inte heller sätta tackorna på åkern då de ska sina när vi skiljer av. Skickat träckprov idag så vi får se om det beror på parasiter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
ärt, ravveljack

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser