Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästpass för oreggat shetlandsföl  (läst 10242 gånger)

Brokullen

• Dalsland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #20 skrivet: 23 sep-11 kl 07:37 »
600:- betalade jag nu sist,och grundvaccinationen är ju i tre omgångar,två ganska tätt och den tredje efter 7 mån.
Sen är det varje år
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Ainux

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 27 okt-11 kl 19:08 »
Hej. Ja du kan köpa lillen och sen fixa pass själv, som sagt ring en ID kontrolant med behörighet att chipa. (kostade för mig 750 kr) och då kom han till stallet i förrgår. Skickar in alla papper till i ditt fall Svehast.
Gick igen exakt samma sak som du för ett år sedan med en 3 åring shettis utan pass (köpte av min kusin) Vi var med när lillen födes men hon "slarvar bort" papper... därför vart han "bara" Svensk ridponny... Fast vi VET att han är shettis- vet om pappan och jag äger mamman. Nu köpte/fick jag en till liten. Betalningen för honom är att jag fixar passet.... och då skriver vi mig som ägare på honom direkt. (skicka med kopia på köpekontrakt) Fast på den här har jag betäckningsrapport (från godkänd hingst) och en godkänd mamma så han blir reggar i SSS=)=) Kämpar för Shettisens stora betydelse;oP
« Senast ändrad: 27 okt-11 kl 19:20 av Ainux »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 28 okt-11 kl 08:01 »
så han blir reggar i SSS=)=) Kämpar för Shettisens stora betydelse;oP

Ja, hur ska vi annars kunna forska om fång, om vi inte hade en stor stam med shettisar i Sverige.  :P

(/T också shettisägare)
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 28 okt-11 kl 08:14 »
Klart som fan det kostar att ha häst, det dumma är bara att en del inser det först när dom ägt häst ett tag  :-\

Ja, frågan är ju redan utredd verkar det som.
Det är http://www.svehast.se/sh/ som fixar pass åt hästar med okänd härstamning numera och du tar ut en ID-kontrollanthttp://www.svehast.se/idk/index.asp

Är pappan och mamman kända kan man ta DNA-prov på dom för 400 kr/st , då tar du givetvis ut en veterinär som ID-kontrollerar på samma gång. Och så måste uppfödaren skriva intyg på att mamman är betäckt med pappan, inte för att jag fattar varför, om man ändå DNA kollar  ???
 Men den enda vitsen att göra det, är isåfall om hästen är av god kvalitet och ska användas till avel eller om man har intresse att ev. i framtiden starta på ponnytrav med den. Förövrigt duger det ju finfint med ett pass och okänd härstamning.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

peppz

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 28 okt-11 kl 08:31 »
Det är så enkelt....
Ponnyn får inte säljas utan pass, Det är upp till nuvarande ägare att ordna Chip och Pass INNAN denne säljer kusen till dig,  troligen kommer kostnaden att läggas till på priset om ni nu kommit överens om att det är du som ska stå för det, men det är ägarens eget ansvar att ta reda på och ordna allt rent praktiskt...    var jag du skulle jag luta mig tillbaka och inte göra säljarens jobb åt honom... ;)
Kennel SweetCaileanz

mli79

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 06 nov-11 kl 20:22 »
Om allt går vägen ska jag snart köpa två shettisar med okänd härkomst och utan pass. Priset är också satt därefter. Enligt svehast.se  http://svehast.se/sh/doc/1197.aspså ska jag ta ut veterinär som ålderbestämmer och chipmärker och sedan skickar jag in en ansökan. Behöver ingen idkontrollant om jag inte vill ha konturer inritat i passet. Jag kan göra det enkelt för mig att rita det själv på ansökan,men då kommer det inte med i passet. Bara passansökan kostar mig 975kr per ponny, och sen tillkommer chipkostnaden + tandkollen.
Vad jag förstår så får man inte äga + sälja en häst utan pass, men att köpa en som man direkt fixar pass till är väl inga bekymmer? Bara priset är rätt på ponnyn så är det väl skit samma vem som ordnar passet - bara det blir ordnat.
Jag känner mig sådär jättesugen på att fixa pass till den ena som redan är 23år... Men det ska givetvis göras.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #26 skrivet: 07 nov-11 kl 05:08 »

Jag känner mig sådär jättesugen på att fixa pass till den ena som redan är 23år... Men det ska givetvis göras.

Vem säger att du inte redan ägde den ponnyn sen 1995 och haft den på foder och nu har du tagit hem den? Det finns inget krav att skaffa hästpass till sin egen häst om den är född tidigare än 199nånting.

mli79

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 07 nov-11 kl 17:54 »
Vem säger att du inte redan ägde den ponnyn sen 1995 och haft den på foder och nu har du tagit hem den? Det finns inget krav att skaffa hästpass till sin egen häst om den är född tidigare än 199nånting.

intressant! Det ska jag genast kolla upp om man kan komma runt med på något sätt :-)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

peppz

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 07 nov-11 kl 20:45 »
Men är det så man vill göra? ???
Gillar vi inte att alla hästar måste ha pass?  Tycker vi inte om att alla hästars ursprung ska gå att spåra, och att alla behandlinagar som kan påverka ev slaktkött ska finnas dokumenterade?
Och ska vi då inte försöka föregå med gott exempel och försöka uppfylla kraven istället för att hitta kryphål för att komma runt dom?

För mig är det självklart att man passar och chippar sina uppfödningar och inte köper en opassad häst....
Kennel SweetCaileanz

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 nov-11 kl 20:59 »
Mig  veterligen häst pass måste man ha men inte cippad om dom är äldre än en viss ålder  men mins inte vilken däremot måste det finnas ha en beskrivning på dom  .

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 07 nov-11 kl 23:46 »
Men är det så man vill göra? ???
Gillar vi inte att alla hästar måste ha pass?  Tycker vi inte om att alla hästars ursprung ska gå att spåra, och att alla behandlinagar som kan påverka ev slaktkött ska finnas dokumenterade?
Och ska vi då inte försöka föregå med gott exempel och försöka uppfylla kraven istället för att hitta kryphål för att komma runt dom?

För mig är det självklart att man passar och chippar sina uppfödningar och inte köper en opassad häst....

Först var det kossor med individregistrering och CDB, sen fick människobarnen inte vara inskrivna i föräldrars pass längre utan skulle ha egen, sen skulle gris individregistreras, därefter lamm och get. Snart blir det väl kaniner, marsvin och vaktlar.

peppz

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 08 nov-11 kl 13:49 »
Ja, men är det ett bekymmer?
Det är inte för att jävlas med folk man sätter upp regler, det finns liksom en tanke om förbättring bakom...   
Anser du att det är ett problem med CDB tex?  Eller att det finns en nackdel med att ALLA svenska medborgare som reser in och ut i landet har sitt eget pass istället för att vara inskrivna i sina föräldrars?

Dom som har något emot individregistreringen är enligt min erfarenhet oftast de som inte sköter sina djur eller sin bokföring särskilt väl, utan har något dom vill dölja för allmänheten och helst inte borde ha några alls...

Nu stöter jag mig säkert med hälften av alla djurhållare här inne MEN kan någon komma med ett komkret exempel på VARFÖR tex individregistrering inte skulle vara bra så lovar jag att jag ska vara öppen för det, överväga det och eventuellt omvärdera min åsikt...
Kennel SweetCaileanz

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 nov-11 kl 13:59 »
Obligatorisk individregistrering är ett extremt ingrepp som bara kan motiveras genom extrem nytta. Frånvaro av extrem skada räcker inte som motivering.

Edit: exempel på sådan nytta kan vara undanröjande av akut livshotande fara.
« Senast ändrad: 08 nov-11 kl 15:03 av Ulric »

peppz

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 08 nov-11 kl 18:31 »
Okay, två snabba frågor då¨, Vad gör det till ettt extremt ingrepp?  och akut livshotande fara för vem?
Kennel SweetCaileanz

Cirrus

« Svar #34 skrivet: 17 nov-11 kl 18:10 »
Så bra nu vet jag hur jag skall göra. För enkelhetens skull blir Funny av okänd härstamning trots att jag har både mor och far på gården. Pappa Welsh mamma varmblodig travare. Det som stör mig lite är att jag skall ta ut veterinären som skall åldersbestämma fast jag vet exakt vilken dag jag  drog ut henne. Jag var bara för sjuk för att ens tänka på pass hennes första år. Skall bli roligt att se hur noggrann veterinären är i sin bedömning ;)
En vacker dag skall ni få se ett kort på fina Funny.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #35 skrivet: 18 nov-11 kl 09:42 »
Dna testet kostar ca 500kr om man vill göra det .

Nä det kostar 600:- PLUS moms, dvs 750:-.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #36 skrivet: 18 nov-11 kl 09:44 »
Först var det kossor med individregistrering och CDB, sen fick människobarnen inte vara inskrivna i föräldrars pass längre utan skulle ha egen, sen skulle gris individregistreras, därefter lamm och get. Snart blir det väl kaniner, marsvin och vaktlar.

OCH akvariefiskar! Med chip!

>:D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 2 användare
javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser