Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elgenerator  (läst 10885 gånger)

generatorn

• -
Elgenerator
« skrivet: 20 sep-11 kl 18:56 »
Hej!
Jag går i trean på gymnasiet och vi har precis börjat med projektarbete. I mitt projektarbete behöver jag en elgenerator som kan ta till vara på rörelseenergi så att man sedan kan använda denna el.

Så mina frågor är

var kan jag hitta en elgenerator som kan ta till vara på rörelseenergi ? (går det att använda en generator från ex  en gammal bil till detta ? )

Går det att tillverka en effektiv generator själv (i så fall hur) ?

Jag är inte så kunnig inom detta område så uppskattar all hjälp jag kan få  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Elgenerator
« Svar #1 skrivet: 20 sep-11 kl 19:12 »
På en cykel, till exempel.

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 sep-11 kl 19:15 »
Kan vara mig det är fel på, ifall jag inte förstår riktigt.

Men rörelseenergi?
Generator från bil, drivrem, bilbatteri,batterier, laddrelä.
Det som kan bli spännande är hur ni tillverkar er rörelse.

Personligen föredrar jag en bensinmotor men det är ju jag det.
Cykel? Solcell? Bensinmotor? Liknande?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 20 sep-11 kl 19:32 »
En spole som rör sig i ett magnetfält ger elektricitet. Det kan antingen vara spolen som rör sig eller magnetfältet.

Man kan vända på det och stoppa in elektricitet i en spole som befinner sig i ett magnetfält. Då flyttar sig spolen, eller så flyttar sig magneten.

En elektrisk motor fungerar så. Det gör en cykeldynamo också. Ett framhjul med navgenerator kan vara en bra grund att bygga på. Men det beror på hur mycket stöm du vill ha.

Det går utmärkt att göra sin egen generator genom att linda spolar och flytta dem snabbt förbi magneter.

Här är ett exempel: http://24volt.eu/generatorkonstruktion.php

Något som är rätt coolt är att göra en linjär-generator, istället för en roterande. Och sedan låta en stirlingmotor stå för rörelseenergin. Stirlingmotorn i sin tur drivs av en värmekälla.  8)

Free piston Stirling Engine with linear alternator lights up incandescent bulb
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 19:42 av sɹǝpuɐ »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 20 sep-11 kl 20:05 »
En bilgenerator går utmärkt att använda.  De flesta kollektormotorer kan också användas som generator - permanentmagnetmotorer helt utan vidare, medan motorer med lindning i statorn måste tillföras magnetiseringsström på lämpligt sätt.

Fundera igenom hur stor effekt det är frågan om, vilken spänning som ska tas ut, om generatorn måste fungera i båda rotationsriktningarna eller om den alltid ska gå åt samma håll,  om anläggningen ska samarbeta med ett batteri eller inte, osv osv.

Det är nog lämpligt att börja projektet med att studera en del grundläggande ellära och elmaskinlära.

generatorn

• -
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 22:17 »
En bilgenerator går utmärkt att använda.  De flesta kollektormotorer kan också användas som generator - permanentmagnetmotorer helt utan vidare, medan motorer med lindning i statorn måste tillföras magnetiseringsström på lämpligt sätt.

Fundera igenom hur stor effekt det är frågan om, vilken spänning som ska tas ut, om generatorn måste fungera i båda rotationsriktningarna eller om den alltid ska gå åt samma håll,  om anläggningen ska samarbeta med ett batteri eller inte, osv osv.

Det är nog lämpligt att börja projektet med att studera en del grundläggande ellära och elmaskinlära.
Tack för Svaret men känner inte att jag har kapaciteten att klara av det som beskrivs ;)

generatorn

• -
« Svar #6 skrivet: 20 sep-11 kl 22:18 »

generatorn

• -
« Svar #7 skrivet: 20 sep-11 kl 22:20 »
Tack för Svaren men känner inte att jag har kapaciteten att klara av det som beskrivs ;)

generatorn

• -
« Svar #8 skrivet: 20 sep-11 kl 22:26 »
Finns det någon som vet om det finns någon elgenerator på marknaden där man bara smidigt kan sammankoppla den med något som snurrar och därefter producera elen med hjälp av det ?

Cyklisten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 22:33 »
Finns det någon som vet om det finns någon elgenerator på marknaden där man bara smidigt kan sammankoppla den med något som snurrar och därefter producera elen med hjälp av det ?
Köp en cykelgenerator och sätt den på en cykel. Snurra hjulet så får du el som kan driva en lampa.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 sep-11 kl 22:44 »
Nu har jag letat efter cykelgenerator och det verkar inte finnas sådana längre, av den modellen som man sätter mot hjulet. Men om du kollar i en cykelaffär kanske de har någon kvar.

Annars kan du använda en liten elektrisk motor som går på batteri. Om du snurrar axeln ger den el. Plocka isär en billig skruvdragare och ta motorn.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #11 skrivet: 20 sep-11 kl 22:46 »
Här kan du hitta massa matnyttigt http://24volt.eu/index.php Du kan även ringa och snacka med honom jag har själv handlat prylar där och han är bra.
Min bästa ägodel är min vedspis!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 20 sep-11 kl 23:02 »
Köp en gammal cykel med generator. Montera upp cykeln så den står för sig själv, även om du sitter på den. Enkelt att svetsa ett "U" så att bakhjulet hänger i luften.
Montera generatorn mot bakhjulet. Sätt dig upp och cykla och vips så har du hemmagjord ström!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 20 sep-11 kl 23:03 »

Vilken liten permanentmagnetmotor som helst fungerar ju också som generator. T ex sådana elmotorer som används i leksaker, värmefläktmotorn från en bil, ofta används sådana motorer också i t ex hårtorkar och varmluftpistoler. Om man plockar isär en CD- eller DVD-spelare (eller CD-läsare från en dator) så hittar man nästan alltid en sådan motor som drar in och skjuter ut släden för skivan, ibland kan det finnas en eller två ytterligare sådana motorer där.

En bilgenerator går förstås också att använda men den är nog dels i största laget för ditt projekt och dels kräver den ström från ett batteri för att kunna komma igång och börja producera el.

generatorn

• -
« Svar #14 skrivet: 21 sep-11 kl 13:51 »
Min idé är att att bygga ett så kallat vattenkraftverk i miniformat. Meningen är att det ska pumpas upp vatten från en vattentank som ska vara i botten av själva kraftverket.

Vattnet ska sedan sprutas på en snurra/turbin som ska vara sammankopplad med en elgenerator och därefter ska vattnet falla tillbaka i vattentanken för att sedan pumpas upp igen. Är det någon mer än jag som tror/vet att denna process skulle kunna utvinna mer energi en vad den gör av med ? 

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 sep-11 kl 13:55 »
Det beror ju helt på hur du lägger upp det.
Vad ska pumpa vattnet? Du kan ju ha en manuell pump, eller det måste vara helt fristående?

generatorn

• -
« Svar #16 skrivet: 21 sep-11 kl 13:57 »
Jag tänkte använda mig av en fontänpump om det nu är svaret på frågan

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 sep-11 kl 14:14 »
Om processen utvinner mer energi än den förbrukar är den en evighetsmaskin. Det motsatta förhållandet brukar gälla.

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 sep-11 kl 14:19 »
Jag tänkte använda mig av en fontänpump om det nu är svaret på frågan

Om du driver den med hjälp av solceller, permanent, eller för att sen gå över till din tillverkade ström.
Det är mäktigt. :)

Om du ska plugga in den i väggen och göra det enkelt, det tycker jag är fusk.
Tar ström från väggen för att tillverka ström blir det som.
Men visst, mät upp mängden tillverkad ström och förbrukad. Kan funka oavsett.

generatorn

• -
« Svar #19 skrivet: 21 sep-11 kl 14:36 »
Bra förslag om att driva den med solceller!! men min tanke är att börja med att ''fuska'' iallafall. Så länge den tillverkar mer ström så gör det ju inte så mycket.

Hittade en sida med generatorer, men eftersom jag inte är så kunnig förstår jag inte riktigt vad de innebär med all beskrivning om dem. http://www.kvanumsjarn.se/produktval.asp?kat=40

Vore schyst om någon kunnig kollade på sidan och svarar på om det är möjligt att använda någon av de generatorna till mitt så kallade bygge  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser