Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Premiering för kallblodshingstar på Grevagården 2012?  (läst 2092 gånger)

ChickenCurry

• Västergötland
Undrar om nån vet hur var o när man anmäler sin ardennerhingst till hingstpremiering på Grevagården?
Har en 4-årig ardennerhingst som jag ev ska visa. Han blev inte visad förra året så nu är det väl visning + körprov som gäller?
Hur går körprovet till?? vad ska de kunna? Vi har använt hingsten till en del skogskörning med både skogsvagn (typ ormen),
 och draglinor. Har oxå kört vanlig åkvagn på vägen så han är ju liksom inte främmande för nåt sånt :)

Tack på förhand!

// Jinx
Funderar på att öppna 4H-gård :P

mul

• Östergötland
SV: Premiering för kallblodshingstar på Grevagården 2012?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-11 kl 11:02 »
Du kommer att få köra en slinga. Den innehåller anspänning, igångsättning, halt, backa, frånspänning. Jag kommer inte ihåg om traven ingår, eller om allt är i skritt.

Öva mycket på att hålla hästen lugn i alla lägen, då kommer resten med. Jag har gjort ett par KBI och resultat har varit 48 och 50p  av 50 möjliga;-)

Du ska ha ett förställ vid anspänning och frånspänning. Körningen är en vagn med last om jag inte minns fel. Men vagn är det iaf. Lugn och avslappnad häst, ta tid på dig till hästen är lugn. Halten ska vara under några sekunder och backandet under ett visst antal steg. Öva på att hästen är still i halten och avslappnad. Likaså i ryggningen. Halt, stilla, lugn och fin, sen avslappnat börja backa rakt och fint bakåt. Det många gör fel är att hästen inte är avslappnad utan spänd och då blir tramsig och trippig. Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser