Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Webbkamera i hönshuset  (läst 20030 gånger)

flindra

• -
SV: Webbkamera i hönshuset
« Svar #80 skrivet: 17 nov-12 kl 20:38 »
Jag har fått en idé. Tänk om man skulle hänga en läsplatta på väggen och alltid ha uppe appen för att titta på hönsen i den. Vilken tavla!

HenrikN

• Uppland
    • Hencamera
« Svar #81 skrivet: 18 nov-12 kl 17:40 »
Vääänta lite ... Nu blev jag plötsligt fundersam. Fick nyss mejl av en dotter (Tilde) i en familj som köpt dv kochinkycklingar av mig. De hade satt ut fällor efter en sett möss i en webbkamera och fångat 2st ...

Hör ni till samma familj tro? Vilket isf. betyder att hönorna i kameran är kycklingarna från mig? ???

haha ja det stämmer   :D   är dina kycklingar som bor där.

Jag har fått en idé. Tänk om man skulle hänga en läsplatta på väggen och alltid ha uppe appen för att titta på hönsen i den. Vilken tavla!

Ja det skulle vara coolt. Kanske man kan ha videoströmmen som skärmsläckare på datorn?

MVH Henrik
kolla gärna in våra hönor på http://hencamera.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #82 skrivet: 19 nov-12 kl 17:38 »
haha ja det stämmer   :D   är dina kycklingar som bor där.
MVH Henrik

Haha, och jag som satt tidigare och tänkte att någon av dessa skulle jag velat ha i avelsgruppen för jag tyckte de var så fina. :-[  :-[  :-[ Så detta var verkligen kul att få höra och se vad de vuxit upp till! ;D 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

flindra

• -
« Svar #83 skrivet: 21 nov-12 kl 18:38 »
Jag har fått kameran från Prylstaden nu och fördelarna med den som jag ser det:

+ Verkar funka på mitt säkrare Wifi
+ Man kan ringa direkt till dem och be om hjälp, och de pratar svenska
+ Manualen är på svenska
+ Kameran ser mer dammtålig ut än Kinakameran

Nackdelar:

- Det går inte att panorera kameran, man får ställa in den i ett fast läge som filmar så stor del av rummet som möjligt

Jag har lite strul med det trådlösa nu som jag måste ringa om. Det tar en halv evighet att få kontakt med webbservern när kameran kör på wifi, och jag får ingen bild. Kan vara nåt med routern kanske. To be continued!

HenrikN

• Uppland
    • Hencamera
« Svar #84 skrivet: 28 nov-12 kl 22:35 »
Nu har vi fullt i hönshuset!

3 små svarta kycklingar har flyttat in så nu är liv hela tiden. Gick bra att få in dom utan bråk. Men de håller sig fortfarande för sig själva i sina respektive grupper.

Jag har fått kameran från Prylstaden nu och fördelarna med den som jag ser det:

+ Verkar funka på mitt säkrare Wifi
+ Man kan ringa direkt till dem och be om hjälp, och de pratar svenska
+ Manualen är på svenska
+ Kameran ser mer dammtålig ut än Kinakameran

Nackdelar:

- Det går inte att panorera kameran, man får ställa in den i ett fast läge som filmar så stor del av rummet som möjligt

Jag har lite strul med det trådlösa nu som jag måste ringa om. Det tar en halv evighet att få kontakt med webbservern när kameran kör på wifi, och jag får ingen bild. Kan vara nåt med routern kanske. To be continued!

Kul att det går framåt! återkom gärna med hur det går!

MVH Henrik

Alex s

• Uppland
« Svar #85 skrivet: 09 dec-12 kl 22:18 »
JAg har totalt missat denna tråd, men detta var bland det ballaste jag sett på länge! jag måste skaffa mig några såna här =)
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

Trivial

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 20 dec-12 kl 11:19 »
Vilken rolig grej! Nu mumsar de på nässlor(?), ser härligt ut!

HenrikN

• Uppland
    • Hencamera
« Svar #87 skrivet: 20 dec-12 kl 21:24 »
Nu vi monterat en ny lins på kameran. Större synfält och bättre bild är resultatet.

Vilken rolig grej! Nu mumsar de på nässlor(?), ser härligt ut!

Japp det stämmer, är nässlor de äter.
« Senast ändrad: 20 dec-12 kl 21:27 av HenrikN »

skogsbonne

• Värmland
« Svar #88 skrivet: 20 dec-12 kl 22:41 »
vad är det för höns?

HenrikN

• Uppland
    • Hencamera
« Svar #89 skrivet: 20 dec-12 kl 23:22 »
vad är det för höns?

De är alla Dvärgkochin.

MVH Henrik

flindra

• -
« Svar #90 skrivet: 06 jan-13 kl 21:13 »
Mitt kameraprojekt har legat nere i några veckor, men nu har jag tagit tag i det igen. Nu kan jag komma åt kameran utanför nätverket, så jag har kommit en bit på vägen. Det konstiga är att den inte alls funkar trådlöst, och jag kan inte begripa varför! Jag har valt rätt nätverk och alla namn och lösenord är rätt. Det märkliga är att jag inte får upp kameran i gränssnittet för mitt trådlösa nätverk (Telia Thomson-modem). Alla andra devicer som används på vårt trådlösa nätverk har egna IP-adresser och man kan se om de är aktiva eller inte. Men jag får alltså inte alls upp kameran trådlöst.

Snart dags att ringa supporten på Prylstaden där jag köpte den. Eller är det bättre att köpa en ethernetkabel för utomhusbruk och dra ut nätverket med kabel istället?

flindra

• -
« Svar #91 skrivet: 13 jan-13 kl 17:08 »
Nu har jag tillfälligt dragit ut en ethernetkabel för inomhusbruk. 

Det är jättetråkigt med den här kameran att det inte går att panorera... Om jag placerar den på ett annat sätt går det kanske att få en ganska stor bild, jag får helt enkelt klura ut vart det är intressantast att titta.

HenrikN

• Uppland
    • Hencamera
« Svar #92 skrivet: 14 jan-13 kl 00:04 »
Hej alla! Har under vintern köpt 3 nya ip-kameror av samma modell. två ska användas för övervakning av ett sommarhus och den tredje har fått en plats i takutegården hos hönsen! Nu finns det alltså möjlighet att se hönorna även när de är ute. (Dock inte hela tiden då kameran bara täcker en liten bit). Men av integritetsskäl kan den kameran inte styras.

Har även försökt att förenkla proceduren med att se streamingen. Har därför på försök skapat en ny hemsida för båda kamerorna där även de som inte kan något om datorer ska kunna se hönsen. Om hemsidan frågar efter lösenord är det som vanligt 123 för både användarnamn och lösen. Det ska inte behövas skriva in lösenord men kan vara bra att veta vad det är ändå.

Här är adressen till hemsidan: https://dl.dropbox.com/u/18576059/Hencmaeras2/Webbplats/Kamera_I_Honshuset_start.html

Tala gärna om vad ni tycker om den. (är det lättare eller svårare?, är det något som inte fungerar?)

För er som inte kan eller vill använda den sidan finns så klart det gamla interfacet kvar på samma adress. Här är adressen till kamera två (gammalt interface): http://83.255.46.153:92/

Lösen och användarnamn för den är "123".

Angående nätverk har jag med mina kina-kameror nu lyckats använda wpa2 personal (TKIP +AES). fungerar utan problem.

Nu har jag tillfälligt dragit ut en ethernetkabel för inomhusbruk. 

Det är jättetråkigt med den här kameran att det inte går att panorera... Om jag placerar den på ett annat sätt går det kanske att få en ganska stor bild, jag får helt enkelt klura ut vart det är intressantast att titta.

tråkigt att du har problem även med denna modell. En sak som skulle kunna göra det bättre är att skaffa en vidvinkellins till kameran. Då bör placeringen inte spela så stor roll.

MVH Henrik
« Senast ändrad: 14 jan-13 kl 00:06 av HenrikN »

flindra

• -
« Svar #93 skrivet: 14 jan-13 kl 09:46 »
Vilken rolig sida HenrikN! Funkar utmärkt här.

Det var ju en kul idé faktiskt, nu har jag ju en kamera som inte går att styra. Den skulle jag kunna sätta i hönsgården, och sedan ha en kinakamera i hönsrummet. Då behöver jag dela upp nätverket inne i hönshuset. Jag har lite gamla routrar liggande så det borde gå att fixa. Vore kul att se hönsen även utomhus. På sommaren när de är ute mesta delen av tiden är det ju egentligen lite trist att bara ha en kamera inomhus.

flindra

• -
« Svar #94 skrivet: 14 jan-13 kl 09:48 »
Men är du inte orolig att det ska börja brinna i kameran? Den där kinakameran är knappast IP54. Ska man sätta in den bakom lite plexiglas eller nåt kanske.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #95 skrivet: 14 jan-13 kl 12:12 »
Jag måste skaffa mig en sån kamera framförallt för att se vilka hönor som värper.

Lagt till ord åt Helena.
Sirpa
//moderator
« Senast ändrad: 14 jan-13 kl 21:47 av Sirpa »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

flindra

• -
« Svar #96 skrivet: 14 jan-13 kl 12:32 »
Detta är ju hur kul som helst! Mina tre vuxna hönor som inte ruvar ligger och balar i ströet. Tuppen och de två nya unghönsen som är instängda tillsammans i sjukburen liger tätt tätt intill varandra och myser.

HenrikN

• Uppland
    • Hencamera
« Svar #97 skrivet: 18 jan-13 kl 22:13 »
Men är du inte orolig att det ska börja brinna i kameran? Den där kinakameran är knappast IP54. Ska man sätta in den bakom lite plexiglas eller nåt kanske.

Jo lite orolig är jag, men inte så orolig att jag tänker sätta in den i ett genomskinligt skydd. Tar för lång tid att bygga. Kanske om det finns något färdigbyggt?

Jag måste skaffa mig en sån kamera framförallt för att se vilka hönor som värper.

Lagt till ord åt Helena.
Sirpa
//moderator

Ja användningsområdena för övervakning är otroligt många.

Har gjort en bättre sida att kolla in hönsen på så att släkt och vänner får lättare att se våra höns. Intresset för att se på dem verkar finnas även utanför de som har höns själva  :D

Adressen är hencamera.com

MVH Henrik

flindra

• -
« Svar #98 skrivet: 22 jan-13 kl 22:47 »
Det jobbiga med att ha en kamera i hönshuset är att man kan se hur många möss eller råttor man föder upp samtidigt som hönsen. Jag har två stycken möss. Har faktiskt sett dem innan också, men jag visste inte att det var fler än en! Det kanske är ännu fler, men jag har bara sett två stycken på bild samtidigt...

HenrikN

• Uppland
    • Hencamera
« Svar #99 skrivet: 23 jan-13 kl 21:41 »
Det jobbiga med att ha en kamera i hönshuset är att man kan se hur många möss eller råttor man föder upp samtidigt som hönsen. Jag har två stycken möss. Har faktiskt sett dem innan också, men jag visste inte att det var fler än en! Det kanske är ännu fler, men jag har bara sett två stycken på bild samtidigt...

Haha ja det är väl en av de mindre trevliga sakerna man kan upptäcka  ;D

Men kanske du kan fånga de lättare nu när du vet när de är i hönshuset? Vi stängde in mössen och satte ut fällor på golvet. Tog inte länge innan de sprang rakt i dem. Sen släppte vi ut dem på ett betryggande avstånd från huset.

MVH Henrik

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser