Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sover era Silkes?  (läst 3819 gånger)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
Hur sover era Silkes?
« skrivet: 17 sep-11 kl 10:08 »
Jag blir tokig på mina 3 silkes.Eller sover dom vanligtvis på golvet ??
Vet inte hur många sittpinnar jag byggt som ska passa dom.
Nu sist så sov dom under storhönornas pinnar trots att ja hade byggt en brevid.Vilket resulterade i att min vita Silkes var alldeles nerbajsad..=(
Jäkla meck att få bort det. Nu har ja gjort så här tills vidare..
Va gör man..=P

/Majsan
You want some..Come get some

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur sover era Silkes?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 10:14 »
De silke jag har nu är fortfarande bara ungdjur men de sover på en sittpinne som sitter... Hmmm... Ca 15-20cm ifrån golvet. ;D Om inte den hade funnits hade de nog legat och sovit i en fluffig klump på golvet. Tidigare silkes man haft har sovit på golvet lr suttit på kanten av ett rede (och bajsat ned i redet med, såklart).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 17 sep-11 kl 15:21 »
Silke  sitter gärna på pinne om pinnen sitter rätt nära marken. På grund av sina fjäderstruktur flyger de dåligt. Det hjälper inte att man har stegar så att det är lätt för dem att ta sig upp. För om dom sitter på höga pinnar och trillar ner slår dom sig och lär sig snabbt att det är dumt att sitta högt upp.

Låga pinnar kanske 20-40cm över golvet är silkeshöns melodi. Dom slår dom sig inte om de trillar ner och blir inte skrämda för att sitta på pinne.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 17 sep-11 kl 18:21 »
Ja bygge en som satt ca 45 från marken , sen gjorde jag en som satt fast på den stora fast längst ner.
Men nu bygger ja om all inredning så det ska nog bli bra för dom oxå..
Va lite orolig bara..

/Majsan
You want some..Come get some

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-11 kl 23:01 »
Vår sittpinne sitter inte högt men accepteras ändå inte av silkeshönan som var vit. Nu är hon brun/svart geggig eftersom hon envisas med att sova och ruva under sittpinnen där alla bajsar :(
Har byggt 2 reden på golvet, i olika "modeller" men nä, det duger inte :/
Hon ser alldeles vanvårdad ut just nu för tuppen ryckte bort en massa fjädrar på henne så hon blev tuffsig och ful och nu är hon dessutom konstant nedbajsad.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 23:08 »
Men gu stackars!!! Men jag skratta lite när jag läste....
Mina 9 småttisar sover i en hög i en hörna. Verkar vara mysigt men jag ska bygga en mini variant av pinnar sen när de flyttar in helt och hållet till de stora hönsen. De bor fortfarande i sitt bebisboende trots att de fyller 20v. Men de e så satans små!! :)

Stackars silkisar..nerbajsade.....skratt...stackars!!!

Markus 98

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 sep-11 kl 10:09 »

Min silkes har aldrig sovit på sittpinnarna som jag har byggt. Har försökt med alla typer av höjder på sittpinnarna mina silkes vill/förstår inte att man ska sitta på pinnarna. Dom vill hellre ligga tillsammans i en klump på golvet. Och när man har andra höns i hönshuset som förstår att man ska sitta på pinnarna så blir silkesena ner bajsade. Därför så har jag mina silkes med andra raser.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 18 sep-11 kl 11:17 »
Men en bajsbräda under pinnarna löser ju problemet med att ev höns på golvet under pinnarna blir nerbajsade. Dessutom blir hönshuset mer lättstädat. Jag kommer aldrig mer att ha sittpinnar utan bajsbräda under när jag bygger hönshus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Misonten

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-11 kl 13:27 »
Mina sitter på pinne ca 1 meter upp ihop med de andra hönsen. Men de använder en låda som står på golvet till att hoppa upp med.  :)
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

PiltaSara

• Halland
    • Piltens
« Svar #9 skrivet: 19 nov-11 kl 09:50 »
Har en silkestupp som är först upp på pinnarna varje kväll. Han insåg att det var riktigt trevligt efter att jag lyft upp honom två kvällar i rad. Dock har jag svårare att få upp resten av mina silkes. Lyfter jag upp dem så sitter de kvar. Och några har börjat inse att man kan använda stegen för att komma upp. Jag har även en pinne som sitter 25 cm över marken och den sitter de ofta på dagtid, men på natten blir det gärna en hög.

När jag sätter upp min andra silkestupp på pinnen så visar hönorna intresse uppåt och söker sig dit, så kanske kan vara något att prova med att först få tuppen/tupparna att sitta på pinnen.

Bajsbräda under pinnarna är ett måste! Dels så samlar den upp bajs och gör det mycket mer lättstädat, men den samlar ju även upp de små som blir nerputtade eller trillar av pinnen.
Stor Wyandotte, Skånska blommehöns, Dvärg Brahma
piltens.bloggo.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser