Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggy bagge, sällskapsbagge med inåtäxta horn  (läst 1523 gånger)

sallyomolly

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Baggy bagge, sällskapsbagge med inåtäxta horn
« skrivet: 16 sep-11 kl 18:40 »
Vad
« Senast ändrad: 23 apr-12 kl 09:50 av sallyomolly »

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Baggy bagge, sällskapsbagge med inåtäxta horn
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 06:31 »
Vi tog vår finullsbagge till veterinär, hon sederade och körde med varm tråd (ungefär som när man delar ost) Man har visst en sån till kossor.
Hon tog lite åt gången, men han hade ingen pulpa i hornet.

Jag lärde mej:
1. Får är känsliga för stelkramp. De bör va vaccinerade mot det ifall det blir blodvite.
2. Han fick penicillin både före och efter i förebyggande syfte, ifall infektion.
3. Det va smidigare och billigare att åka dit med honom.

Minns inte priset, men det var inga stora pengar, eftersom vi åkte till henne.
Njuter av värme och allt det gröna!

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
SV: Baggy bagge, sällskapsbagge med inåtäxta horn
« Svar #2 skrivet: 20 sep-11 kl 23:11 »
Vi hade 2 gutebaggar som hade samma problem.

Nu vet jag inte hur hornen sitter på din bagge, men våra satt mot kinden.

Du kan utan problem såga bort 1 cm, om den är äldre vill säga. Antingen gör du som vårlängtan säger; såga med en ståltråd som är som en såg. el som vi, med en vanlig bågfil.

Har gjort detta på kossor oxå & det har aldrig varit problem.

Kan tillägga att veterinären skratta när jag ringde å fråga om detta  :-[ , tyckte att jag klara det själv. Men man lär så länge man lever  ;D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Baggy bagge, sällskapsbagge med inåtäxta horn
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 07:44 »
Är hornen klena kan man klippa med sekatör. Horn i sig gör inte ondare än att klippa naglar/klövar. Men man ska inte ta för mycket, så man skadar pulpan (underhornet) det är där som smärtan uppstår.
Annars sågar man snabbt och enkelt med en fin såg. Att det går fort är viktigare än exakt metod, för tiden påverkar djuret negativt (att bli fasthållet).

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Baggy bagge, sällskapsbagge med inåtäxta horn
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 15:35 »
Det är också i pulpan blodvite kan uppstå och om man har otur kan de få stelkramp, får
är visst extra känsliga för det.

Njuter av värme och allt det gröna!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
NESSEN, Husky 400

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser