Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bortsprugna får!  (läst 4026 gånger)

mr_snifer

• Dalarna
Bortsprugna får!
« skrivet: 15 sep-11 kl 23:18 »
Hej igår på eftermiddagen ringde en bekant till oss och frågade om vi visste vart vi hade våra får. De hade tydligen skymtats 5km!!!! hemifrån oss. jag kom dit de senast siktats ca 45min efter bekanten ringt. När jag kom fram syntes det inte ett spår av dem och vi har inte sett eller hört någe mer sedan dess. Vi har ringt när liggande får ägare polisen och en man med vall hund men han kunde inte hjälpa till med spårning om vi inte nyss sett till dem.

har får "inbygd kompass" kan det hitta tillbaka igen efter att de gått en så relativ lång sträcka hemifrån? någon som vet?
någon som har tips på vad man kan göra mera? känns hopplöst att sitta och åka runt på små skogsvägar där de senast sågs för ett och ett halvt dygn sedan.

det är i smedjebacken i södra dalarna de har rymt och det är tre svarta och tre vita, en av de vita är bagge och har horn.

Körven

• Värmland
SV: Bortsprugna får!
« Svar #1 skrivet: 16 sep-11 kl 07:59 »
Det är alltid tråkigt när djur springer bort,hoppas du snar har dom hemma igen.Hittar hem gör dom nog,men frågan är om dom vill.Dom är ju inte känslomässigt bundna till människorna eller platsen,dom får inte hemlängtan.Så hittar dom något ställe som dom tycker är bättre så stannar dom där.Lite snopet är det men så fungerar dom flesta husdjuren.Visserligen får somliga djur vanor,dom vet att dom får mat eller blir mjölkade eller får någon annan fördel, på ett visst ställe, då går dom dit.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

renee d

« Svar #2 skrivet: 16 sep-11 kl 09:34 »
har får "inbygd kompass" kan det hitta tillbaka igen efter att de gått en så relativ lång sträcka hemifrån? .
Mina får (Spelsau) har inbygd kompass. Springer långt i skogen och kommer tilbacka .
Dom får LIDT godis när dom kommer hem.
Håber du hitta fårene  :)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 16 sep-11 kl 10:25 »
Jobbigt med djur ute på vift! Hoppas du får tag i dem snart.

En snabb tanke: känner någon med en bra spårhund/eftersökshund som kan spåra fåren? En välutbildad hund kan följa ett spår som är flera dagar gammalt. Men det lär nog bli en lååång promenad.  ;)

hallstabonden

« Svar #4 skrivet: 16 sep-11 kl 13:20 »
Mina brukar med rymma,speciellt nu på hösten då betet är magert.MEN dom kommer alltid hem till kvällen.Jag tror nog att dom vet var dom "bor"så är då mina.Dessa är köttrasblandning med rya,gotland och lite annat.

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 16 sep-11 kl 17:44 »
Tack för alla svaren! de har inte dykt upp ännu :(  vi har kontakt med en kille  med bra vallhundar, han vill gärna hjälpa oss, men då måste fåren ha siktats nyligen. det är för lång tid de sågs senast och det har regnat en del sedan de drog. Vi har spridit ordet mer och mer nu i dag, till svamp plockare och byalaget mm. nu är det bara att hoppas att någon ser dem som förstår att fåren är ute på vift.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-11 kl 17:46 »
Första våren när jag släppte ut fåren som jag hade köpt hösten innan, så la dom iväg. De han sticka en mil genom skogen (fick jag veta sedan) på en eftermiddag. De gick i riktning mot deras gamla hem...

Ring polisen och anmäl dom försvunna, så kanske någon ringer in att de har sett dom!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 16 sep-11 kl 17:51 »
vallhunden: polisen ringde jag i går så de är informerade. hur fraktades fåren från gamla stället? vi hämtade en ny bagge i söndags, kan de va han som är på väg "hem" men det är fem mil bort.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 sep-11 kl 19:15 »
Jag fraktade fåren med hästtransport hem till mig... Båda gångerna ;D ;D

En del BC spårar får, men det är väldigt individuellt. Jag har haft en hund som lyckades spåra upp förrymda får en gång. (Det var inte mina då, gudskelov.)
Får har ju en tendens att ställa sig och trycka under en gran när de har rymt. Om de hör något så står de blickstill :o De kan stå där i många dagar....

Hoppas att du hittar dom snart!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Radio

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 21 sep-11 kl 07:37 »
Hej! Jag jobbar på Radio Dalarna och vi har precis pratat med en man som har tagit hand om sex sycken får. Hör av dig till oss så tror jag att vi kan lösa detta mysterium. Ring 023 777755 så hjälper vi dig i detta. mvh
Lars Svan, Sveriges Radio Dalarna

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 21 sep-11 kl 10:57 »
Nu är fåren hemma igen på gården. En stor lättnad för oss alla. De blev borta en vecka och hittades ca en mil bort. alla mår bra men de hade tappat lite i vikt efter den långa promenaden! De är ganska mediala av sig de där fåren, hel sida i lokal tidningen och pratade om på p4 dalarna.
Nu får jag ta och gå ut och säkra hagen.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 21 sep-11 kl 19:36 »
Gör Dej poppulär hos fåren, så att de rymmer till Dej i fortsättningen. Det kallas också att komma på inkallning! Bjud dem olika goda saker medan Du ger dem en signal, eller ett ord. Jag vet folk som har haft en bit upphängd järnvägsräls och bankat med hammare på som signal. Det hörs långt och man blir inte hes! ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Robb

« Svar #12 skrivet: 22 sep-11 kl 09:05 »
Jag vet folk som har haft en bit upphängd järnvägsräls och bankat med hammare på som signal. Det hörs långt och man blir inte hes! ;)

Hes lär man inte bli, men döv kanske.... ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 22 sep-11 kl 19:23 »
  Grattis till att ha fått tillbaka Dina får!  En härlig solskenshistoria så här på höstkanten!  De flesta av våra husdjur har en betydligt bättre "inbyggd karta och kompass" än vad vi har. Om de drar iväg så där, så har de nog något ärende.  Kanske lite extra bete inför den kalla årstiden, eller obesläktade parningspartners.  Eller kanske att den nya baggen trodde att meningen var att han skulle gå "hem" med sina nya fruar. ;)  Om de gått iväg själva, så vet de rätt väl var de är.  Försåvitt de inte blivit skrämda, och rusat iväg i panik, då kan de bli vilsna.

Spelsau och andra allmogeraser är anpassade till ett liv på fäbod, där fungerar det ju så att djuren självmant kommer hem om kvällarna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 22 sep-11 kl 20:57 »
Det är nog troligtvis ledar tackan som har dragit iväg med dem. Hon har rymt hela sommaren, hoppat över stängslet och haft sig.
De kan nog ha blivit skrämda av varg, för han som hittade på fåren hade sett varg ca tre km i från där fåren hade gått. så vi hade nog en himla tur.

LimJans

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 23 sep-11 kl 22:24 »
Antar att denna artikel är om dina "bortsprugna" [sic] får.  :)
http://www.dt.se/nyheter/smedjeb/1.3928024-faren-har-kommit-hem

Ser att du har fått två olika efternamn i artikeln.
Skönt att det gick bra för dem!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1020 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas_Elin, Torkel, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser