Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get med sommarsjuka, tips och råd?  (läst 23166 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med sommarsjuka, tips och råd?
« Svar #40 skrivet: 17 sep-11 kl 22:20 »
Ja, Du, egentligen kan det vara "vad som helst".  Men när djur börjar ge sig på inredningen, då brukar det vara något mineral- eller spårämne de söker.  Hon har ju förlorat både det ena och det andra: järn via urinen, diverse salter pga febern, och lite allt möjligt pga diarrén eller den lösa magen.

Och fy, vad jag kände mig dum när Du sa att Kenneth är dvärgis!  Det borde jag ju ha förstått på vikten!   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 18 sep-11 kl 07:34 »
Kanske borde skaffa en viltsaltsten?

Ja, de är mycket bra. Både vid förstoppning och diarré är det viktigt att utreda orsaken, inte undertrycka symptomen. Men vätska och energi är viktigt.
« Senast ändrad: 18 sep-11 kl 08:25 av Sussilo »

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 18 sep-11 kl 10:14 »
Dagens status på Kenneth:
Hon är ganska slö och står och trycker under ett skydd. Har inte sett henne äta något idag, vill inte ha maskrosblad.
Krystade och fick fram en liten klick bajs. Men det var väldigt löst, kladdigt och liksom slemmigt. Hon är kladdig i baken och protesterar starkt när jag försöker rengöra där bak. Det verkar som om hon har ont bara av att jag rör henne försiktigt utanpå. Det sitter även fasttorkat bajs på "skinnfliken" på undersidan av svansen.
Det luktade också ganska starkt och surt från hennes bajs. :-\
Inget bajs sitter i tarmen vad jag kan känna.
Fått tag i ett stetoskop och lyssnade på magen. Först hörde jag ingenting alls men sedan plötsligt kurrade det till. Hur mycket ska det låta egentligen?
Sedan gnyr hon en del. När man klämmer på henne och sådär. När hon krystar.
Och andas med liksom en liten suck på slutet. Så att man hör henne andas väldigt tydligt.
Idag känns det inte alls som Kenneth är på bättringsvägen. Snarare tvärtom.
Tempen ligger på 39.7.

Dagen börjar med en massa bajs, och slutar förhoppningsvis med positivare besked.

Trollmor

• -
« Svar #43 skrivet: 18 sep-11 kl 11:19 »
Suck.  Men vi ger väl inte upp än ...

Du verkar vara en god iakttagare, så att det finns en chans att hjälpa Dig så här på avstånd.  Men jag får inga associationer av det Du beskriver. Utom att hon helt klart inte mår bra.

Unden en sömnlös timme i natt kom jag att tänka på att hennes gnagande på inredningen skulle kunna vara att hon letar efter ek.  Om hon nu är alkoholis ... förlåt, ek-oholiserad.

Att det gör ont lite varstans efter en sån här omgång är ju naturligt, men som det låter är det inte alls över.

Våmmen ska låta så att det går att höra utan stetoskop på flera decimeters håll, med normal hörsel.  Så riktigt igång verkar den inte vara.  Jästsvampar med flera mikroorganismer i våmmen är livsviktiga.  Så lite vanlig jäst borde inte skada.   (Inte för mycket; jäst är också laxerande!)

Hon har väl inte slutat dricka?  :o

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 18 sep-11 kl 13:14 »
Nej, än är det ingen som tänker ge upp, även om det verkar så i mitt praktiska tänkande längre ner i inlägget.

Jag lyckades få henne att äta lite hö, lite lite vitkål och en hel del tallbark. Har inte sett henne dricka något själv idag så nu blir det seriösa tag med energibalans, elektrolyt och plastsprutan!
Pratade precis med en veterinär, inte samma som undersökte henne dock, som tyckte det lät oroväckande att hon inte svarat så bra på medicinen och då jag föreslog ekförgiftning (tusen tack för att ni upplyste mig om detta) så tyckte hon det lät som om det skulle kunna vara rimligt. Dessvärre kan ju det innebära att njurarna lagt av, njursvikt, och är det så illa så verkar det inte finnas mycket man kan göra.. ?
Mer än att jobba på med vätskan och hoppas att hon kan återhämta sig. Oddsen var inte så höga verkade det som.
Jag ska försöka få i henne lite jäst, hon ville inte äta det själv.

Och nu till det värsta. Jag börjar tänka att hon kanske inte kommer klara sig igenom det här. Om nu njurarna lagt av känns det ganska hopplöst. Jag måste bestämma vad jag praktiskt ska göra med geten om hon dör. Har ingen lust att äta henne själv, hon är ju ett sällskapsdjur för mig, som en hund, men det känns som ett sådant slöseri att bara gräva ner henne (det var vad vi gjorde med Tabita i somras när hon gick bort. Det hände så plötsligt och vi hade inte hunnit tänka på det innan). Skinnet känns också som ett slöseri att inte ta hand om men varken jag eller min sambo kommer kunna flå henne. Usch jag gråter bara av att skriva det här. Vi bor i Sörmland, finns det någon som skulle vilja ta hand om vår Kenneth om hon inte klarar sig igenom detta?

Och så har vi ju Dartanjang, en cirka 2 år gammal fantastisk dvärgget som blir alldeles ensam och totalt förkrossad om hon lämnas. Det bästa vore om vi kunde hitta ett nytt hem till henne då varken jag eller min sambo är redo att skaffa en ny flock till henne som det ser ut just nu. Är det någon som har plats i sin flock för min Dartanjang om det värsta skulle inträffa? Hon blir helt galen om hon blir ensam, så fort man lämnar stallet står hon och ropar efter en. Hon går efter mig som en hund och försöker alltid hålla ihop "flocken" när vi går åt olika håll jag och pojkvännen. Hon skulle må fruktansvärt dåligt och bli extremt stressad om hon var tvungen att vara själv i stallet flera dagar. Vi skulle nog bli tvungna att ta in henne i huset, alternativt flytta ut i stallet.

Jag vet att det är att gå händelserna i förväg men om det värsta händer så kommer det gå så otroligt snabbt och det känns bättre att försöka att på något sätt vara lite förberedd på det värsta.
Men det är svårt att tänka praktiskt när man är helt förkrossad.

Tack igen för allt stöd och all hjälp. Jag hade inte klarat det här utan er! Vi kämpar på.

Sussilo

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 sep-11 kl 14:04 »
Usch, det var inga roliga nyheter. Har geten ont när du försiktigt (det kan göra mycket ont) trycker utefter ryggen och vid njurtrakten? Då kan det ju vara så att njurarna har tagit för mycket stryk om hon ägnat sig åt narkotiskt ätande av ek, som hustran skrev.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #46 skrivet: 18 sep-11 kl 14:55 »

Och nu till det värsta. Jag börjar tänka att hon kanske inte kommer klara sig igenom det här. Om nu njurarna lagt av känns det ganska hopplöst. Jag måste bestämma vad jag praktiskt ska göra med geten om hon dör. Har ingen lust att äta henne själv, hon är ju ett sällskapsdjur för mig, som en hund, men det känns som ett sådant slöseri att bara gräva ner henne
Det är inget slöseri att gräva ner henne om det värsta skulle inträffa, hon har ju varit sjuk, kanske förgiftad och ätit medicin så köttet kan nog inte tillvaratas ändå. Hoppas och håller tummarna att hon ska bli frisk igen. (Är vitkål bra för getter? Andra djur kan bli dåliga i magen av det.) När min get var som sjukast och inte ville äta fick jag i henne torkade aprikoser och ljummen hallonsaft.

Trollmor

• -
« Svar #47 skrivet: 18 sep-11 kl 15:48 »
Jag undrade också över vitkålen, men en del djur mår ju väldigt bra av det, så jag tänkte att jag inte visste.  Men Kenneth vet nog själv, utom att hon kanske inte orkar dricka själv och så.

Om Bondhälla inte vet vem Bergsblomman är, så kan jag berätta att hon kämpade kärleksfullt för sin get i över ett år, som Du gör nu, och under resans gång pluggade hon in massor, som kan komma oss alla till godo nu efteråt.

Jag tycker också att Ni ska göra som Ni känner för med skinnet, om det nu skulle gå så illa.  Ännu har vi inte gett upp!

Men såvitt jag kan förstå kan Kenneth inte vänta till i morgon.  Måtte Du orka - hinna!

Sussilo

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 sep-11 kl 16:23 »
Jag skulle ta träck- och urinprov på geten och åka till veterinär omg. Ta med den andra geten också.

Tannin är den giftiga substansen i ekollon och alla djur kan förgiftas om de äter för mycket av detta. Tröskeln för förgiftning varierar mellan olika djurslag. Kanske också mellan olika individer? Tanninet skadar njurar, lever och slemhinnorna i magsäck och tarm. Getter anses tåla tanninet bättre än flera andra djurslag, kanske för att de har mer av enzymet tannas i våmväggen som bryter ner tanninet. Men självklart finns det en gräns även för hur mycket en get kan få i sig av giftet utan att skadas. Låt oss få veta hur det går för Kenneth.

« Senast ändrad: 18 sep-11 kl 17:19 av Sussilo »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 18 sep-11 kl 17:54 »
Jag vill bara göra en liten parantes bland alla inlägg eftersom jag inte kan något om getter specifikt..... men jag  vet att persiljeavkok är renande för lever och njurar hos människor. Det är även urindrivande ( det sätter alltså fart på njurarna)

...... nu får ni andra kunniga get-människor råda om det går att använda på något bra sätt.

Jag håller tummarna för att Kenneth kommer igång :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Trollmor

• -
« Svar #50 skrivet: 18 sep-11 kl 17:55 »
Ja, nu är goda råd dyra, och välkomna.  Som jag förstår det skulle Kenneth redan ha varit död, om det inte hade varit för Mattes intensivvårdsinsatser!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 18 sep-11 kl 18:52 »
Jo, jag har förstått detta :-\

Vet ni om penicellinet hon fick skulle ha tagit död på en eventuell urinvägsinfektion? Det kan vara värt att dubbelkolla ..... Ekollonförgiftning håller vi väl tummarna för att det inte är... hua

kram
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 19 sep-11 kl 07:32 »
Nu är det rätt illa ställt här på Bondhälla!
Kenneth har väldigt ont (var?) i magen eller njurarna verkar det som. Hon reagerar inte om man klämmer henne längs ryggraden eller över njurarna, däremot verkar det vara obehagligt om jag klämmer på magen. Hon stönar när hon ska lägga sig ner och går väldigt stappligt med bakbenen. Inte så konstigt att magen gör ont då hon inte bajsar något alls nästan. Bara små slemmiga kluttar väldigt sällan. Nu krystar hon t.o.m. när hon ligger ner.
Gnydde lite när hon kissade även så kanske gör det också ont. Dock ser inte kisset riktigt lika blodrött ut längre.
Igårkväll fick hon våmstart och magen satte igång och knorrade men sedan verkar det inte som om det hände så mycket mer. Har knappt sett henne idissla på länge.
Fick även tag på fenylbutazon på vets. inrådan och gav henne en dos antiinflammatoriskt.
Jag måste få igång magen men vet inte hur?!?! Inga knep verkar ha funkat.
Hon kliver upp och tar en tur i stallet, väldigt pigg på att äta löv från någon kvist. Hon äter även hö om jag matar henne med det. Det verkar konstigt att hon äter när hon knappt kan bajsa?
Kan vet. skölja igenom tarmarna för att få ut om det stoppar upp någonstans i tarmen?
Rådgjorde med en vet. igår som inte tyckte det var någon idé att åka in. Hon hade ändå inte kunnat skicka några prover på analys då det var söndag och posten redan gått. De ska ju inte ligga över natten. Hon tyckte heller inte att vare sig järn eller vitaminer var något akut livräddande så hon rådde mig att vänta tills idag och åka in istället. Så nu väntar jag på att sambon ska sluta jobbet så att vi kan åka med henne till vet. (DOCK INTE SAMMA STATION SOM SIST. De hade ihjäl Tabita och nu nästan Kenneth!!!)
..Och det är storm här. Jag hatar storm, det känns så olycksbådande och otryggt.

Ja, nu behöver vi alla tummar som går att hålla. För att jag orkar ett dygn till av konstant getomsorg och för att Kenneth orkar hålla ut. Om inte smärtan verkar lätta idag så kommer vi förmodligen ta bort henne. Det känns inte rätt att se henne plågas såhär.
Tack igen för allt engagemang. Ni anar inte vad det värmer.

SannaF

• -
« Svar #53 skrivet: 19 sep-11 kl 08:32 »
Usch så tråkigt! Ni som har kämpat så tappert!  :'(

Jag har väl inte så mycket att komma med nu heller men det låter ju inte något vidare om hon slutat idissla.  :-\

Som jag skrev ovan så kan jag mer om hästar än getter så ta inte mina funderingar som de allra bästa råden (dessutom skrev jag ju att det är levern som slutar funka när jag egentligen menade njurarna...).

Men jag tänker att penicillin o antibiotika osv slår ju ut stora delar av tarmfloran o då tänker jag att om hon nu har ont i magen, kan hon inte ha utvecklat trumsjuka av allt nytt hennes mage har fått i sig?
Jag förlorade förra sommaren en getunge i trumsjuka och fick inte reda på förrän lite försent att man kan ge diskmedel oralt för att ta bort ytspänningen och på det sättet lyckas häva trumsjukan.
För att kunna idissla optimalt ska de även kunna stå på nåt med frambenen - så att framdelen kommer upp en bit - de får lättare att rapa då om jag har förstått det rätt.
Men du vet ju hur trumsjuka ser ut och du har säkert redan dessa tips ang den sjukdomen.

Jag håller alla tummar och tår som bara går för er!!
Lycka till och massor med styrkekramar till er båda!
Mot nya äventyr!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #54 skrivet: 19 sep-11 kl 08:51 »
Jag har inte stor geterfarenhet men när min get var sjuk och magen svullnade upp (trumsjuka) gav jag henne matolja och masserade magen, poff så började hon rapa och luften kunde komma ut. (Du kanske redan har provat det, Torptomten skrev om olja.) Gav i en gammal amaskningsspruta till häst ca 1 dl. Vid skummande trumsjuka är diskmedel bra.

taccotad

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 19 sep-11 kl 10:22 »
Här håller vi tummar och tassar att det blir ett lyckligt slut!!

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 19 sep-11 kl 12:18 »
Kenneth har gett upp idag. Så det känns inte rätt att vi ska försöka längre.
Jag är så obeskrivligt ledsen och jag kan knappt skriva det här.
Försöker få tag i vet. nu som kan hjälpa henne att somna in.

Men inte nog med det, jag blir härmed av med det sista av min lilla getflock då jag måste försöka att snabbt hitta ett nytt hem till Dartanjang som inte står ut med att vara ensam ens några minuter. Snälla, säg till om ni kommer på något.

Tack alla som hållit tummarna och hjälpt oss på traven. Jag kan nog inte beskriva hur viktigt det varit och hur mycket styrka ni gett oss.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 19 sep-11 kl 12:34 »
Så himla ledsamt :'(

..... och jag vet vad du sagt om nya getter, men jag länkar ändå..... livet går vidare :-* http://www.alternativ.nu/index.php?topic=118541.0

Kraaaaaaam

Trollmor

• -
« Svar #58 skrivet: 19 sep-11 kl 12:41 »
Att rumsrenträna Dartanjang är väl det minsta problemet.  Bara släng ut henne om hon tänker göra inne, och behandla henne i största allmänhet som en (annan) hund!  :D

Detta har många före Er lyckats med, så varför ge upp utan att ens försöka?

Att stoppa in henne ensam i en etablierad flock, då blir hon alldeles säkert mobbad ...  :o

Det viktigaste just nu är nog dock hur Kennet mår, och Ni själva!  Som Ni har jobbat, särskilt Kenneth och Matte!   :-* :-* :'(

/Trollmor

taccotad

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 19 sep-11 kl 12:54 »
Åh nej :( Jag som gått runt och tänkt en massa på er.

Så ledsamt.

Kram

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare
eriksjos, Karlsdotter, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser