Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus till 2 små höns  (läst 2694 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
Hus till 2 små höns
« skrivet: 13 sep-11 kl 20:07 »
Vi går i hönstankar, planen är att skaffa 2 st dvärghöns (av chabo-storlek) för äggproduktion. Eftersom både jag och sambon är dåliga på att snickra tänkte vi köpa färdigbyggt.

Funderar på en sådan här:  http://www.zoosajten.se/kaninhus-p-1210-c-313.aspx     Är den lagom stor för 2 små höns tror ni? (storleken enligt hemsidan är 42 x 50 x 43 cm)

Stort tack för alla tips, funderingar.
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hus till 2 små höns
« Svar #1 skrivet: 13 sep-11 kl 20:24 »
Nej för Bövfelen!  :o
Det finns minst en tråd här om hur usla dedär lådorna är, regnar in i och.........Förresten, var ska ni ställa hönsfoder, snäckskal och allt annat som behövs och vill has?

OCH VAR SKA NI HA ALLA DE ANDRA HÖNSEN NI KÖPT NÄR NI BLIVIT HÖNSTOKIGA SOM ALLA VI ANDRA?  ;D

Bygg ett riktigt hönshus där man kan gå in och pyssla med dom små liven. Där ni får plats med lite annat som behövs. Arkitekturen behöver inte va mer invecklad än som i ett ordinärt 2-mans utedass. Rött med vita knutar, ett fönster. Vi har t.o.m. skippat gardinen.

Den där lådan är ju lagom till värprede.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 20:40 »
Och ganska viktigt, sittpinnar! Kanske blir lite svårt att få plats med?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 20:48 »
Köp nåns begagnade lekstuga då är det klart ju  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 13 sep-11 kl 20:51 »
Köp nåns begagnade lekstuga då är det klart ju  ;D

Ånäääääääääääääää !! Ett hönshus blir aldrig riktigt klart, inte vårt iaf  ;D I år har det blivit mer sittpinnar, en förlossningssal ett ruvrede till m.m.
« Senast ändrad: 13 sep-11 kl 20:53 av ToA »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-11 kl 20:52 »
Tyst nu! ::) så du inte skrämmer bort dom från hönsvärlden  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 13 sep-11 kl 21:00 »
Tyst nu! ::) så du inte skrämmer bort dom från hönsvärlden  ;D

Skräms inte jue! Är så snäll såååååååååå!  o:)
.........men vet ju hur det blir. Fick avliva gamla värphybriden i förrgår och nu vill jag ersätta henne med 3. ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-11 kl 23:02 »
Jo jag började med ett litet hönshus o har nu ....(räknar) 4st + ett ankhus o behöver minst två till som jag ska fixa iordning snart .

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 21:46 »
Oj, tack för alla svaren, trodde aldrig att jag skulle få såpass häftiga respons...  :-[
 "Lådan" var tänkt att ha som kryp-in för hönsen att sova i på natten, hönsfoder o diverse skulle finnas framför "huset" i en "för-gård" (en skyddat del med plank på bägge sidorna och tak innan själva utedelen). Men jag fattar poängen, den är för liten, punkt slut .  :)  Får tänka om helt enkelt....
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 22:56 »
Som sommarstuga tror jag det kan funka bara bra men på vintern vill du ha lite större , annars får du ta in dom *s*

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare
lotjut, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser