Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jaktfrågor  (läst 7219 gånger)

blizzard

SV: Jaktfrågor
« Svar #20 skrivet: 22 sep-11 kl 22:27 »
Huruvida millitärövningar eventuellt skulle tänkas kunna skrämma livet ur älgar,frånsett en direktträff av en missil eller liknande ställer jag mig ovetandes till.Det jag känner mig säkrare på gäller tex orienteringstävlingar,att en älg skulle dö eller ens känna sig det minsta stressad eller ens påverkad av en orienteringtävling är ju bara fantasier... ;D
Jag har åtskilliga gånger gått drevkejda,senast igår.
Det vanligaste man upplever är hur lugna djuren är,tex igår så var det en ko med kalv som var helt oberörd trots att en drevkedja
passerat dess lokalisering och kon/kalv sedermera gick(dvs gick sakta,nästan i ultrarapid) åt sidan i skydd i skogen.
Att älgar skulle ha dött av orienteringstävlingar finner jag HELT otänkbart.Det är nog inte ens möjligt,det låter då helt befängt...
Älgtjurar brukar stå och trycka vid drev,ca 5-10 meter från fullt promenerande människor som till och med talar högt...
Att älgar skulle dö av männskligkontakt i skogen är bara påhitt...

blizzard

« Svar #21 skrivet: 22 sep-11 kl 22:32 »
Du skriver ju att viltet drivs åt ett visst håll,då störs dom ju i sitt näringsintag.Man kan ana en viss skillnad när det gäller bärplockare,kanske mer uppehåller sig på ett område inte liksom driver djuren framför sig.

Att älgar skulle uppfatta börplockare eller jägare olika stämmer inte.
En människa är de facto en människa , det är ingen skillnad.

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 22 sep-11 kl 22:36 »
Inför (större) orienteringstävlingar brukar man efter bästa förmåga driva undan viltet från tävlingsområdet för att undvika problem........ men det är ju inte alltid det lättaste eftersom djuren gärna bara rundar en sån långsam drivare som en mänsklig drevkedja och går tillbaka till utgångspunkten igen.

Jag förstår inte varför det skall gnällas om drevkedjor i samband med jakt........?? Bättre vore väl att gnälla på nåt som verkligen är illa som tex att (eller om) det under senaste vargjakten sköts mot en varg i rörelse på 285 meters håll (lite halvt obekräftade uppgifter men enligt nån rovdjurssajt konstaterades det av nån sorts officiell spårare)..

Folk som inte gillar jakt eller att jaga gnäller på så dumma saker i många fall.

L

Körven

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 23 sep-11 kl 09:30 »
Huruvida millitärövningar eventuellt skulle tänkas kunna skrämma livet ur älgar,frånsett en direktträff av en missil eller liknande ställer jag mig ovetandes till.Det jag känner mig säkrare på gäller tex orienteringstävlingar,att en älg skulle dö eller ens känna sig det minsta stressad eller ens påverkad av en orienteringtävling är ju bara fantasier... ;D
Jag har åtskilliga gånger gått drevkejda,senast igår.
Det vanligaste man upplever är hur lugna djuren är,tex igår så var det en ko med kalv som var helt oberörd trots att en drevkedja
passerat dess lokalisering och kon/kalv sedermera gick(dvs gick sakta,nästan i ultrarapid) åt sidan i skydd i skogen.
Att älgar skulle ha dött av orienteringstävlingar finner jag HELT otänkbart.Det är nog inte ens möjligt,det låter då helt befängt...
Älgtjurar brukar stå och trycka vid drev,ca 5-10 meter från fullt promenerande människor som till och med talar högt...
Att älgar skulle dö av männskligkontakt i skogen är bara påhitt...

Ja du vad skall man svara på sådana här förståndiga påstående.Jag behöver inte och har inte för avsikt att övertala dig om vad dom flesta förståndiga människor redan vet och känner till.Jag förmodar att blizzard tillhör juniormedborgarna och är nyfrälsta innom jägarkåren,och gärna delar med sig av sin erfarenhet.Men skulle du händelsevis känna någon som är orienterare eller militär,så visa dom vad du skrivit.

Det är ett stort problem inom forskningen med djur som stressas,så dom dör.Det är därför som man undviker att fånga in tex vargar för märkning flera gånger,stressen blir förstor.Det händer att vilda djur till synes hel friska dör när man hanterar dom.Vad det beror på är inte helt klarlagt,det kan finnas medfödda defekter.Ännu märkligare är att människor kan dö på liknande sätt,till synes helt friska människor bara dör.Bland naturfolk är det inte ovanligt,innom psykologin kallas fenomenet att "peka ben"
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Just_me

• Småland
« Svar #24 skrivet: 23 sep-11 kl 21:50 »
Jag gillar jakt men gnäller på drevkedjor, tycker man ska ifrågasätta allt om man vill lära sig något.

Inför (större) orienteringstävlingar brukar man efter bästa förmåga driva undan viltet från tävlingsområdet för att undvika problem........ men det är ju inte alltid det lättaste eftersom djuren gärna bara rundar en sån långsam drivare som en mänsklig drevkedja och går tillbaka till utgångspunkten igen.

Jag förstår inte varför det skall gnällas om drevkedjor i samband med jakt........?? Bättre vore väl att gnälla på nåt som verkligen är illa som tex att (eller om) det under senaste vargjakten sköts mot en varg i rörelse på 285 meters håll (lite halvt obekräftade uppgifter men enligt nån rovdjurssajt konstaterades det av nån sorts officiell spårare)..

Folk som inte gillar jakt eller att jaga gnäller på så dumma saker i många fall.

L

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 23 sep-11 kl 23:45 »
Det finns ju lite av en flytande skala i det där med att gnälla/ifrågasätta och att ställa frågor för att lära sig saker om nåt man kanske inte helt greppar..... eller av olika välgrundade skäl inte helt gillar.

Noone

• -
« Svar #26 skrivet: 24 sep-11 kl 20:40 »
Älgjakt i Sverige är en nästan industriell i sitt utförande. Det gäller att mer eller mindre skjuta full sin kvot första dagen, folk har jobb mm och vill inte lägga så mycket tid i skogen. Det är även en konkurrens mellan jaktlag som ingår i samma viltvårdsområden så att om något lag skjuter fullt snabbt kan det göra att nästa lag inte hinner med.
Visst är det stressand för djur att drivas fram och att blir ställda av jakthundar. Men allt är för att maximera sitt köttuttag och minska sin tidsåtgång.

??? vad har du fått detta ifrån...??
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Noone

• -
« Svar #27 skrivet: 24 sep-11 kl 20:57 »
Antar att det är som i alla intressen/organissationer men är så less på att stöta på jägare som beter sig som om de gått med i en sekt där religionen aldrig får ifrågasättas!

Läste om mannen som dödade en skadad älgkalv med kniv i en drevkedja och jag ifrågasatte varför man använder drekedjor alls då det känns som ett väldigt onaturligt och, för djuret, stressigt sätt att jaga och Herre min Gud! Folk är som galna! Det är som om jag skickat en Mohammed karikatyr till en moské  :o

Så jag testar här istället:
Varför ska man använda drevkedja när det finns så otroligt många älg-jägare och det inte är så att det är svårt att uppnå den kvitt av älgar som ska dödas varje år?

Ibland måste man använda sig av drevkedja.....vi har ett område som ska jagas där det går en stor riksväg igenom, det går inte att släppa hundar på grund av trafiken...och går man med bandhund så korsar gärna älgarna vägen flera gånger med risk för trafikolycka. Då är det mer praktiskt att gå med en mänsklig drevkedja igenom området så går älgarna bara över vägen en gång och området är snabbt överjagat.

Nu kommer någon skriva och ifrågasätta varför vi prompt måste jaga nära en stor väg. Mitt svar är att det uppehåller sig förvånansvärt mycket älg i bebyggelsen kring riksvägen, de mumsar havre och äpplen  ;)...vi har haft många trafikolyckor med älg under åren, flera med mycket tragisk utgång senast förra året då en 19-årig kille blev förlamad från halsen och ner  :(

Det bästa hade ju varit om vägverket satte upp viltstängsel....det är inget roligt område att jaga i så vi gör det mest för att få bort älgarna som "bor" där.

Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #28 skrivet: 24 sep-11 kl 21:04 »
förstår precis vad du menar: körde förbi Värnamo med lastbilen i morse kl halv nio ungefär. 3 älgar på cykelvägen som går utmed väg 151. Massor av människor på väg till Ullared varje dag söderifrån, alla lika stressade och med fokus på vad de ska handla på Gekås. Jag har inget emot älgar men jag vill inte ha dem på vägen!!

blizzard

« Svar #29 skrivet: 25 sep-11 kl 18:57 »
Ja du vad skall man svara på sådana här förståndiga påstående.Jag behöver inte och har inte för avsikt att övertala dig om vad dom flesta förståndiga människor redan vet och känner till.Jag förmodar att blizzard tillhör juniormedborgarna och är nyfrälsta innom jägarkåren,och gärna delar med sig av sin erfarenhet.Men skulle du händelsevis känna någon som är orienterare eller militär,så visa dom vad du skrivit.

Det är ett stort problem inom forskningen med djur som stressas,så dom dör.Det är därför som man undviker att fånga in tex vargar för märkning flera gånger,stressen blir förstor.Det händer att vilda djur till synes hel friska dör när man hanterar dom.Vad det beror på är inte helt klarlagt,det kan finnas medfödda defekter.Ännu märkligare är att människor kan dö på liknande sätt,till synes helt friska människor bara dör.Bland naturfolk är det inte ovanligt,innom psykologin kallas fenomenet att "peka ben"

Man kan ju verkligen fundera vad min ålder har med detta att göra? ???
Har körven inget annat att skriva om ,eller är det ett medvetet försök att försöka få omgivningen att neglicera min åsikt.
Huruvida jag är ung,gammal eller mitt emellan spelar väl ingen större roll...
Men det står naturligtvis fritt för alla att fundera och fantisera om detta ;D
Faktiskt får jag väl nästan uttrycka en viss tillfredställelse i att vederbörande tycker att jag tillför forumet en ungdomlig "toutch" :)
Vem vet?,jag kanske är både orienterare och är anställd eller har varit anställd av försvarsmakten dessutom,hur skulle det påverka mitt inlägg?

Jag ser faktiskt ett stort problem i att människor skriver inlägg i frågor som de uppenbarligen helt saknar kunskap om.
Att tycka och tro får alla göra,men att med en närmast maniskt besatthet ifrågasätta nästa all form av jakt och ämnen besläktade
med detta tycker jag tyder på att personerna är omogna och saknar praktisk erfarenhet av i princip allting.

Problemet för dessa verklighetsförnekare är att jag förespråkar både logik och suntförnuft samt förståelse med och om andra människor.
Hårda ord?,ja kanske...

Jag tycker personligen att tex klä ut sig i teaterdräkter för att "lajva" ter sig underligt och attraherar mig inte det minsta,för den skull så innebär det ju inte att jag besöker deras forum och sitter till dödagar och ifrågasätter eller idiotförklarar allt de håller på med.

Jag ogillar också den närmast förföljementalitet som på senare år har börjat dyka upp mot jägare och naturfolk.
Att påstå saker som man inte har någon praktisk erfarenhet av utan att ens egna åsikter bara bygger på sina egna föreställningar och fantasier tycker jag är bedrägligt.

Att det stressar djuren det tex forskare gör med de stackars vargar och andra rovdjur  med långa spårningar med helikoptrar och skotrar och allt vad de nu använder för att spåra och ingfånga djuren med,det förstår jag verkligen.
Detta är heller inget som jag ställer mig bakom att hålla på med.
En helikopter som jagar djur i djupsnö för att komma till skott med ett bedövningsgevär måste vara otroligt stressande och olustigt för djuret.
Jag som jägare skulle defenitivt inte vilja utsätta ett djur för denna stress.
Att överhuvudtaget jämnföra helikopterjakt med en drevkedja är ett tecken på fullständig okunnighet.

Tycker någon att det är normalt att behöva bli kallad öknamn tex djurplågare,idiot,sadist mm för att man försöker ge en nyansierad bild av verkligheten när det gäller jakt och naturliv?
Nä det hoppades jag inte heller,men det är tyvärr inte alls så ovanligt...En del människor är inte så pålästa om hur saker och ting förhåller sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser