Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utomhus Kompost över vintern  (läst 7562 gånger)

G01kur_Kisel

  • Inlägg: 18
    • Uppland
Utomhus Kompost över vintern
« skrivet: 12 sep-11 kl 14:30 »
Hej, jag undrar lite hur man bör sköta om en utomhus kompost över vintern?
De röda maskarna klara sig inte utomhus över vintern så det går inte. Annars så går ju vanlig kompostering bra, men jag tänkte mer på hur man sköter om den på bästa sätt? Om jag blötöägger den för mycket kommer inte innehållet frysa till is och sen är det kört? Om jag har för lite vatten så kommer den inte heller starta igång?

hur varmt är det i en kompost på vintern?

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Utomhus Kompost över vintern
« Svar #1 skrivet: 12 sep-11 kl 16:55 »
Isolera den med frigolit på utsidan! Om du är händig slår du på nån snyggare träpanel utanpå, som dessutom isolerar ytterligare.
Lyft upp den från marken också. Ställ den på en lastpall eller nåt.
Det där har jag funderat skitlänge på själv. Nu ska jag bara hitta frigoliten som jag köpte för två år sen och komma igång!  ;D
evamarta@live.se
0767-933525

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Utomhus Kompost över vintern
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 11:00 »
Jag har haft hushållskompost sedan vi flyttade till eget hus för sex år sedan. På vintern isolerar jag den extra utvändigt på sidorna och skottar snö mot. Jag har i flera år tänkt att göra ett extralock av frigolit och träpanel för att få extra isolering även på locket. Själva komposten är en köpeskompost som redan i orginalversion har lite mer isolering än standardvarianten. Vissa år har den frusit högst upp, men andra år har den klarat sig. Det beror lite på hur bra jag har skött den. Förra vintern gick riktigt bra trots att det var -30 långa perioder i februari. Eftersom jag bor några mil norr om polcirkeln, så tycker att det inte borde vara några större problem längre söderut i vårt avlånga land.

Dock är jag tveksam till rådet att lyfta upp den på en lastpall eftersom kalluften då kommer åt underifrån. Om det är tjäle i backen, så skulle det dock vara bra att isolera underifrån också.

För att hålla uppe temperaturen på vintern, så brukar jag ha ett kväveöverskott. Nackdelen är att det behövs tillförsel av stora mängder kolrikt avfall när vårsolen värmer på. Annars blir det lite väl blött och illaluktande i komposten.

Eftersom jag bara har en tunna, så brukar jag tömma bort färdigkomposterat varje höst och sätta tillbaka det som inte är färdigkomposterat. När jag gör det, så brukar nedbrytningen sätta fart rejält eftersom det tillförs lite syre. Syretillförseln gör att processen går lite för snabbt och det kan därför bli lite för kallt i komposten i början av vintern eftersom det inte finns nog mycket material att bryta ner. Egentligen så borde jag redan ha tömt den för vintern, men jag har inte hunnit med det i år. Därför finns det en viss risk att jag kan få lite för kallt i komposten i början av vintern i år, men det kanske avhjälps om jag isolerar locket lite mer.

För några år sedan mätte jag i december temperaturen i komposten. Det var mellan tio och tjugo grader kallt ute, men i komposten var det närmare fyrtio grader varmt.

Lycka till!






evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Utomhus Kompost över vintern
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 14:21 »
Åh, vänta... hur tänker jag?! Om man lyfter upp tunnan så blir det ju kalluft under, ja.
 Om den står kvar på backen så behålls sommartemperaturen under, typ?
Eventuell isolering under... Ska det vara lite frigolit det också då, kanske?
evamarta@live.se
0767-933525

G01kur_Kisel

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Utomhus Kompost över vintern
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 08:16 »
Hur ofta brukar ni blanda komposten för luftinsläpp?
och ska man göra det oftare för större komposter och färre ggr för mindre?

G01kur_Kisel

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Utomhus Kompost över vintern
« Svar #5 skrivet: 18 sep-11 kl 20:20 »
jag bumpar upp tråden lite^^ , hur ofta blandar ni komposten för luftinsläpp?
jag antar att ju mindre kompost man har desto färre ggr ska man blanda för den kyls väl ner snabbt? och tvärtom för de större? eller är det samma på bägge?


Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Utomhus Kompost över vintern
« Svar #6 skrivet: 18 sep-11 kl 21:02 »
Aldrig. Förr var jag ordentlig och vände komposten och grejade. Nu gör jag inget sådant. Det är ju liksom oundvikligt att det blir jord förr eller senare ändå. Nu när komposten stått ett tag och jag börjar tro att den är klar nerigenom så tar jag det översta och lägger i en annan påbörjad kompost och använder resten.

G01kur_Kisel

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Utomhus Kompost över vintern
« Svar #7 skrivet: 20 sep-11 kl 08:29 »
Det stämmer, det blir jord så småningom precis som det gör i skogarna men det lite längre tid. Jag kommer själv göra så när trädgården rullar men för att snabba på det vill jag inte vänta på 1 jordlager ska vara klart efter 1 - 2 år. Kan man få färdig jord på 3 månader så underlättar det för att få igång min trädgård snabbare.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Utomhus Kompost över vintern
« Svar #8 skrivet: 29 sep-11 kl 18:10 »
Byggde en kompost för flera år sedan,murade då leca som en kantbalk runtom.Delade den sedan i mitten och fick således två utrymmen.De är nog drygt en kvadratmeter vardera.
Stommen är brädfodrad och isolerad med frigolit inifrån av gammla väggelement,även taket som är av takplåt är isolerat inifrån.
Insidan är klädd med formplywood.

Taket sluttar bakåt och framsidan har två isolerade luckor,en för varje fack.Hela framsidan är lätt demonterbar,likaså taket är på gångjärn och går att vicka bakåt.Detta för att kunna tömma de med traktor...
Använder den så att ena facket fylls först,brukar röra om en gång per år i bästa fall.Efter ett par år togs det andra facket i bruk.
Matrialet i första facket ser ut att vara prima jord vid det här laget.
Hela komposten har fungerat över förväntan,monterade en digitaltermometer men minns inte exakt vad den brukar visa vintertid.

Har följdaktligen ingen brådska att tillvarata komposten,utan låter den ligga tills jag behöver den.
Tror inte att det spelar någon större roll om man blandar den eller inte för slutresultatet,däremot känns det ju som en god gärning att åtm göra detta en gång per år  :)

Det viktigaste är nog att se till att den inte blir för blöt.Lite sandig mark och naturligtvis placerad så att regnvatten inte rinner in funkar bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser