Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad finns de för olika maxvikter för en boggietransport?  (läst 2969 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Nu menar jag hur mycket själva transporten får lastas med.

Jag går i transporttankar och behöver ha en transport som jag kan köra min ardenner i. Just nu väger han inte så mycket,men räknar med att han kommer få en vuxenvikt på  ca 800 kg.

Proppen

SV: vad finns de för olika maxvikter för en boggietransport?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-11 kl 20:22 »
Har ingen jättekoll på transportmarknaden men har två favoriter:

Umesläp, finns flera olika varianter i boggie. Plus för Ume är att de har riktig boggie som gör att släpet ligger väldigt bra efter bilen och har en bekväm gång för hästarna. Det går också att flytta mellanväggen så att stora hästar får ordentligt med plats. Har själv en B60 och är skitnöjd!

Boj, finns också den i flera varianter i boggie. Vanligt är dock att den har sk tandemboggie som inte ger lika bra komfort som riktig boggie. Fördelen med Bojen är bomutlösningen.

Oavsett vilken transport du väljer till en så stor häst så förutsätts det att du har e-körkort men det misstänker jag att du har koll på redan. Tror att både Umes och Bojs största vagnar har en egenvikt på ca 900 kg, men tror att det finns varianter som du kan typa till 2500 kg, men skall du bara köra 1 så bör ju en 1990-vagn vara optimalt och det finns gott om såna på marknaden.

Lycka till med släpköp!

bondobjekt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 sep-11 kl 17:16 »
Fundera på lastbil. Har skaffat kort och det är inte jättesvårt. Lastbilen är bra att ha till allt möjligt!

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 sep-11 kl 17:45 »
Nu menar jag hur mycket själva transporten får lastas med.

Jag går i transporttankar och behöver ha en transport som jag kan köra min ardenner i. Just nu väger han inte så mycket,men räknar med att han kommer få en vuxenvikt på  ca 800 kg.
I regbeviset för bilen står vad den får dra. Släpen får lastas vad den är reggad för. Totalvikten för bil+släp får inte överstiga 3500, för då behöver du BE-kort. Om det är boggie, paraxlad eller enaxlad har inte me saken att göra.
Släp kan va godkänd för en högre lastvikt men nerklassad för att kunna kopplas til bilen(släp från macken brukar va så).
Börja med att kolla din bil's tillåtna dragvikt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

mul

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 08 okt-11 kl 10:07 »
Jag har en Ifor Williams -06 till mina ardenner med totalvikt 1990kg och kan lasta 1130kg. Men då måste man ha BEkort och större bil. Köra en ardenner lagligt på Bkort och mindre bil är inte en bra lösning. Ska du kunna lasta en hel del på Bkort är det enkelaxlat släp och dom anser jag både livsfarliga och ur körmässigt sett urdåliga.

Enstöring

• Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
« Svar #6 skrivet: 31 okt-11 kl 12:48 »
Jag har en Cheval Liberté som får lasta 1160 kg, totalvikten är 1990. Går att ändra vikterna både uppåt och neråt genom besiktningen om man vill. Har funderingar på att byta transport, så den här kan bli till salu om du är intresserad?

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #7 skrivet: 31 okt-11 kl 13:14 »
När vi hade ardenner körde vi henne i ett iforsläp, stadigt och stabilt.

Körd henne även några gånger i ett boj men där bågnade väggen när hon lutade sig emot den så det kändes lite klent i konstruktionen för en så stor tung häst (annar gillar jag boj).

Har även kört henne i ett nytt christ cortez släp som fick lasta henne och lite till, men där sviktade både golv och väggar.

Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser