Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips vid avskiljning  (läst 3652 gånger)

sarbe453

• Östergötland
tips vid avskiljning
« skrivet: 09 sep-11 kl 20:29 »
Jag tycker det här med att skilja av får i olika grupper är så himla bökigt. Det blir ett stressmoment och slutar ofta med att maken och jag blir osams  ;) Vi har inte tillgång till tjusiga specialgrindar utan brukar försöka hantera situationen med elfårnät.

Har ni tips på fiffiga lösningar med små medel som underlättar för er? Det kan vara allt ifrån utrustning till ordningen på hur ni gör saker.

Alla tips mottages tacksamt, för husfridens skull :D

har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Vurre

SV: tips vid avskiljning
« Svar #1 skrivet: 10 sep-11 kl 10:41 »
Nåt slags grind måste ni väl ändå ha?

Vi brukar klara det på två. Hustrun har koll på numren och agerar grindvakt och öppnar och stänger medan jag fångar djuren och föser ut dem som ska fösas ut i en annan fålla. Ibland lånar vi en sorteringsgrind från en granne, står för övrigt högt på listan över nyinvesteringar. Det går ganska enkelt.

Grindar är varken special eller tjusiga utan något som gör verksamheten lite mer hanterbar. Vi har Siltbergs, funkar utmärkt, lätta och lätthanterliga.
snus? vad är priset på en pris?

Trandans

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 sep-11 kl 11:17 »
Jag har byggt grindar av pallar från ett snickeri. Sådana stora som det varit skivmaterial på.
Smidigt att bygga ihop till önskad fålla med skruvdragaren och remmar.
Vissa kan vara lite tunga ibland, men de är ju gratis! ;D
Jag tycker att situationen blir mycket lugnare med stadigare grindar, har också provat att fösa ihop fåren med bara fåranät det
slutade hela tiden med att något får flög över staketet.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 10 sep-11 kl 14:24 »
Säger som Vurre, grindar är ett måste anser jag. Att jaga får är inte att rekommendera, bättre att tränga ihop dem ordentligt med hjälp av grindar. Då håller de sig lugna, och så kan man plocka ut de får som ska bort utan större problem.
Man behöver inte ha dyra aluminiumgrindar, enkla hemmabyggda av plankor funkar fint även om de är tunga.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 10 sep-11 kl 15:50 »
Jag har bra trägrindar som jag binder ihop med spännband till en fålla där fåren står trångt. Det går ganska lätt att sedan ta ut dem en och en även när jag är ensam.

Om jag måste skilja dem, eller göra något med ett får ute i hagen, slår jag ner några trästolpar och hänger på en bit vanligt fårnät till en lagom lite fålla där jag tar in allesammans.
Åsenfår, hundar och katter

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 10 sep-11 kl 17:50 »
Håller också med om att grindar är nödvändigt. Elfårnät kan funka, vi använder det ibland som tratt för att få fåren att gå åt rätt håll in i fållan. Men om man bara har nät så är det lätt hänt att något djur får panik och drar rätt igenom nätet. Vi har köpt Kellfris grindar, kanske inte världens bästa kvalitet men de duger och är inte så fasligt dyra.

Äldre djur är ju hyfsat lätta att fålla in eftersom de vet som vad väntar och gärna följer en hink. Värre är det med ungdjur som springer åt alla möjliga håll. Ett tips kan vara att ha ett par äldre djur kvar med lammen, kanske några som inte själv lammat, för att få lite mer lugn o styrsel på gruppen.

Prata igenom infållningen innan ni börjar och lägg upp en strategi. Bestäm tecken så att ni kan kommunicera med varann, för att prata går ju oftast inte.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 sep-11 kl 18:57 »
Det är lättare att ta bort tackorna från lammen, än att ta bort lammen från tackorna!!

Innan jag hade sorteringsanläggningen, så slängde jag bara ut tackorna utanför hagen och tog bort dom med hunden ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 10 sep-11 kl 19:16 »
När jag har fåren hemmavid brukar jag aldrig böckla ut grindarna utan går in med dem i stallet med hjälp av hinken och sorterar dem där. Så har du närma till stallet är det ett "grindlöst" alternativ. Släng ut tackorna utanför el om du har fler utrymmen i ett sånt och gå iväg med dem dit de ska sedan.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #8 skrivet: 11 sep-11 kl 07:13 »
Här gäller det också att tänka på husfriden då maken inte är intresserad av fåren o jag klarar mig inte utan hans hjälp....
Jag stänger alltid in fåren i vindskyddet i lugn o ro. Sen kallar jag in maken  :-* så får han ta ut de får jag ska sortera bort. Oftast när det är dax för slakt eller försäljning av livlamm. Jag har även investerat i några grindar o de är väl värda sina pengar! Då kan jag dela av fåren inne i vindskyddet vid klippning, lammning mm o klarar det helt ensam. Började köpa 4 st o har sen köpt tre till o skulle inte klara mig utan dessa nu. Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Nemi

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 11 sep-11 kl 17:37 »
Det bästa köp jag någonsin gjort var att köpa några grindar. Fast jag är själv med djuren blir jag mycket trevligare mot mig själv ;-) när det går lätt att skilja av någon tacka ifrån de andra. Nu har jag ju ett litet gäng, men två av dem måste av olika skäl skötas om och grindarna är suveräna! Kan om någon tacka inte vill gå in själv göra så att alla kommer in i ex en fyrkant av grindar, och sedan släppa ut de jag inte behöver pyssla med och till slut få ihop tre grindar till ett lätthanterligt ''rum''. Äh vilket irrelevant svar på din fråga. Men grindar förenklar så mycket!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 20:14 »
Det bästa köp jag någonsin gjort var att köpa några grindar. Fast jag är själv med djuren blir jag mycket trevligare mot mig själv ;-) när det går lätt att skilja av någon tacka ifrån de andra. Nu har jag ju ett litet gäng, men två av dem måste av olika skäl skötas om och grindarna är suveräna! Kan om någon tacka inte vill gå in själv göra så att alla kommer in i ex en fyrkant av grindar, och sedan släppa ut de jag inte behöver pyssla med och till slut få ihop tre grindar till ett lätthanterligt ''rum''. Äh vilket irrelevant svar på din fråga. Men grindar förenklar så mycket!

Nej, inte irrelevant alls!!! Precis sånt som jag vill höra! Har fått många idéer på hur jag kan förbättra situationen  ;) Inser nog att jag måste köpa några grindar i alla fall Har otympliga trägrindar som jag använder vid lammning men de är så tunga att hålla på med så jag har aldrig släpat ut dem men jag kanske borde det  :)... Hur många är ett minimum om man ska köpa?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 11 sep-11 kl 20:39 »
Jag köpte tio till att börja med, men hade gärna haft 30 till.. (Jag har 13 vuxna djur..) Men kanske kan man klara sig med 5-6 st? Det kan ju vara lite svårt att få in dem i en fålla gjord av endast 4 grindar till en början. Jag lyckas fortfarande inte med det.. Kan man göra en större fålla först och sedan minska ner den när djuren väl är inne så går det oerhört smidigt!
Jag köpte mina på www.fargrindar.com. De har hållit bra och var helt OK i pris!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 11 sep-11 kl 21:15 »
Gör en permanent fångstfålla med vanligt fårnät i hagen så går det inte åt lika många grindar, men några behövs ju ändå!

Nemi

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 11 sep-11 kl 21:48 »
Jag köpte åtta. Men fyra av dem är vigda till nöd. Dvs står alltid redo för skötsel och dyl. Vet inte hur många djur du har, men bara fyra grindar tror jag skulle hjälpa dig mycket. Du kan göra så mycket med dem; ''rum'', stabila passager, slussar, använda som grindar... I hage och i stallet. Bara att trycka ned och du får ett bra ställe att jobba i.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
ärt, Hans Hultén, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser