Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa ras/blandras för kött och skinn  (läst 7191 gånger)

rackarns

• Närke
Bästa ras/blandras för kött och skinn
« skrivet: 09 sep-11 kl 16:17 »
Jag har ingen tid att ta vara på ullen tyvärr. Så är nyfiken på vilka raser som passar sin bra för kött och skinn?

vallhunden

• Västergötland
SV: Bästa ras/blandras för kött och skinn
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 16:29 »
Gotlandsfår, eller Leicester (som är en köttras med bra skinn, men det finns bara vita).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 09 sep-11 kl 16:33 »
Alla kommer att tala sig varma för just sin ras...  ;D
Men Gotlandsfår kan som sagt vara ett bra val om man vill ha en ras för skinn och kött.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 09 sep-11 kl 16:40 »
Håller med om att gotlandsfår är en lämplig ras om man vill ha kött och skinn. De är dessutom trevliga får, tillgivna, goda mödrar, vilket är viktigt vid fårskötsel. Gorlandsfår är absolut att rekommendera.
Åsenfår, hundar och katter

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 09 sep-11 kl 17:15 »
vad är det för vikt på gotlandsfåret?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 sep-11 kl 20:51 »
Så är nyfiken på vilka raser som passar sin bra för kött och skinn?

Leicester!
Unika vita pälsskinn, vit glansig gobelängull, stora slaktkroppar. Lätta lammningar.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 09 sep-11 kl 21:21 »
Gotlandsfår, eller Leicester (som är en köttras med bra skinn, men det finns bara vita).

Jag har en Leicesterbagge som inte vet om det där med att de bara skall vara vita... Han har ett mörkt anlag och ger flerfärgade lamm... :)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 09 sep-11 kl 21:42 »
Det finns grå Leicester men det är inget som rasklubbarna gillar.
Den grå färgen kan bli så mörk att den ser svart ut, men är genetiskt grå.
Jag har också såna djur :)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 09 sep-11 kl 21:48 »
Tur att jag inte är med i nån klubb.... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

daniel70

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-11 kl 22:13 »
Eller så är något inblandat...
Mina Gotlands och Leicster blandningar kan, framför allt i ansiktet, ha mörka partier.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 09 sep-11 kl 22:49 »
Eller så är något inblandat... Mina Gotlands och Leicster blandningar kan, framför allt i ansiktet, ha mörka partier.
Visst blandningar kan ju få lite konstig färg.

Men nu är det ju inte blandisar vi pratar om, Leicester finns som jag skrev i grå färg (det står i den Engelska rasbeskrivningen också).
Men Leicesterklubbarna anser det som en mycket oönskad färg, eftersom dom vill ha absolut rent vita skinn.

Och nu är vi ganska O.T i denna tråd  :-[

rackarns

• Närke
« Svar #11 skrivet: 10 sep-11 kl 14:20 »
Vad är det för vikt på dessa två raser?

rackarns

• Närke
« Svar #12 skrivet: 10 sep-11 kl 14:55 »
vilken av dem är då den mest ekonomiska småskaligt? :)

samaka

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 10 sep-11 kl 15:47 »
vilken av dem är då den mest ekonomiska småskaligt? :)

Två trevliga raser! Lämpliga för småskaligt är båda. Möjlighet att få den lilla extra inkomsten med fina skinn på båda raserna.

Grå skinn brukar, enl min erfarenhet, vara mer efterfrågade och lättsålda än vita. Enl mig, gotlandsfårets fördel.

Leicesterfåren har finare och längre ryggar än gotland. Deras förtjänst i jämförelsen, enl mig. Vit ull brukar oxå vara mer lättsåld än grå till spinneri.

rackarns

• Närke
« Svar #14 skrivet: 10 sep-11 kl 16:41 »
Låter bra det!  :)

Om man blandar dessa raser med varandra, Blir det fina skinn? Blir lammen grå eller kommer de även vita lamm?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 10 sep-11 kl 17:01 »
Det blir jättefina lamm om man blandar raserna, om Leicestern är helvit så bör ju lammen bli vita men så är det ju inte alltid.... Om man korsar tillbaka leicesterkorsningen med gotland så kan man få gråa lamm igen, ibland med vita tecken.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 10 sep-11 kl 19:00 »
Det blir vita skinn i 3-4 generationer. Skinnen kan få fläckar på sig, svarta fläckar, när de blir mer Gotlandsfår i blandningen... Sen blir det grå skinn igen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 10 sep-11 kl 19:14 »
är inte det bästa att åka runt och titta på dom får/lamm som är i närheten och se vilka som har finast ull, mjukat och mest glans och sen också titta lite på storleken på djuren.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

rackarns

• Närke
« Svar #18 skrivet: 15 sep-11 kl 16:26 »
är inte det bästa att åka runt och titta på dom får/lamm som är i närheten och se vilka som har finast ull, mjukat och mest glans och sen också titta lite på storleken på djuren.

nej det absolut enklaste är att först efterforska här från de som är kunniga. Och sedan sätta sig in i de raser man tycker verkar intressantast... tex åka och titta på dem hos folk som finns i närheten  ;)

rackarns

• Närke
« Svar #19 skrivet: 15 sep-11 kl 16:27 »
Är det vanligt att man korsar dessa två sorter? Och jag antar att med en Leicester bagge på gotlandstackor sätter lammen mer kött på benen än hos rasrena Gotlands?

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser