Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill ni dubbelkolla mina foderstater som jag satt ihop?  (läst 17746 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: vill ni dubbelkolla mina foderstater som jag satt ihop?
« Svar #60 skrivet: 21 sep-11 kl 11:38 »
Jag tycker det , men det är ju en avvägning oxå . Om det med mest vatten har högst protein ,,,
Ja du vet hur jag tänker .
Unghästarna behöver ju ha fri tillgång för att hinna få i sej det dom ska på ett dygn. Jag skulle inte se mej blind på foderstats programmen , dom har inte stämt in på långa vägar på mina hästar iaf .

Fundera på solrosfrön , jag tycker dom är toppen själv.
Dom enda fodermedel jag använder till mina hästar är solrosfrön , hö o hösilage halm vitaminiserade mineraler , lusern , nypon nässlor magnesium och bioglucasimin .

Inget annat kommer in i mitt stall.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #61 skrivet: 21 sep-11 kl 21:21 »
Kollade på höbonde 1 analyser. Analys ett var katastrof på det viset att du har en kvot på 2,6
Analys 2 har en kvot på 4,8 så det är väl det bästa hitills

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #62 skrivet: 21 sep-11 kl 21:24 »
Kollade nu på den sista analysen och den har en kvot på 5,3 och det är iallafall närmast den balansen man vill uppnå. Utan att räkna närmare på det hade jag satsat på det höet med tanke på hur många hästar du har med olika underhållsbehov. Då är det ju bra att börja med en bra balans som kan bygga på.
www.dissolve.blogg.se

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #63 skrivet: 23 sep-11 kl 17:42 »
Jag har ett hö som liknade TS (trådstartarens)

Har två avelsston och en unghingst... Alla tre är knappast lättfödda om man jämför med de flesta "nordisar" och halvblod, men tack och lov lättfödda för quarter/paint. ::)

Jag har löst energi/protein-kvoten med att ge fri tillgång på hö (ger i finmaskiga nät så jag vet hur mycket jag delar ut varje dygn) samt att bara komplettera detta med lucern och soja. Inget kraftfoder alls, då det bara spär på energin och gör kvoten helknas.

Jag brukar räkna fram en foderstat till varje häst, och justerar den sedan efter hur de ser ut. T.ex. har jag fått öka på lucerngivan till hingsten trots att jag räknat ganska högt jämfört med de riktvärden som finns.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #64 skrivet: 25 sep-11 kl 21:57 »
Jag hade inte förstått att hästarna gick på lösdrift.

För mig är fri tillgång på bra hösilage samt halm en förutsättning för att hålla hästarna på lösdrift. Och unghästar ska absolut inte behöva kämpa för maten med "terapinät" och "begränsad fri tillgång".
Har man dåliga värden kan en "creep-feeding" vara på sin plats där fölen och unghästarna har tillgång till extrafoder om de går samman med andra hästar. Går de själva är det ju lättsamt att göra foderplatser i ligghallen för ex.vis lusern.
En nätpersonlighet som är foderexpert har ex.vis alltid haft fri tillgång till lusernpellets för avelsstona och fölen (själv hade jag inte vågat ge det icke-uppblött men för henne har det fungerat i alla år).

Man vill ju att så stor del som möjligt av unghästens foderstat ska täckas genom grovfodret. Måste man ändå ge kraftfoder så kan man med fördel ge ett mjölkbaserat foder åtminstone till 8 mån ålder då tarmen mognat.

Jag skulle ta det hösilage (och ja, har man inte tillgång till att fodra höet inomhus i ligghall el. dyl. så är hösilage oftast ett bättre val då de tål nederbörd bättre) som har absolut bäst värde och unghästarna ska definitivt ha fri tillgång. försök få några hösilagebalar vägda, då går det rätt snabbt att få koll på hur mkt som går åt per dygn. Om inte så är ett alternativ att väga det analyserade hösilaget och kasta ut så mkt som man tror går åt på ett dygn, är det slut så ger man mer för nästa dygn så  att man sedan vet ungefärligt hur mkt de petar i sig. De äter mer ju kallare det blir.

Jag har aldrig haft något emot blöta balar rent hygienmässigt men föl har ju små magsäckar och då vill man inte att de petar i sig alldeles för mkt vatten utan jag föredrar då en högre ts-halt så de får i sig mer näring. 

De äldre hästarna får anpassa sig till de yngres behov. Blir de för feta får man motionera dem mera och ev. strypa tillgången till förmån för halm (som dock innehåller en del energi). Konstant tillgång av grovfoder är dock för mig ett måste då man håller hästarna utomhus dygnet runt.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #65 skrivet: 26 sep-11 kl 06:36 »
är 65 % ts för blött?

halm har vi alltid stående så de är ju bra :)

65% TS är väl ganska normalt för ett hösilage, det skulle nog inte göra nåt om det var ännu lite blötare men det är ett jäkla bök på vintern när det fryser då :)

Soja är ett bra sätt att få upp proteinhalten, introducera det mycket försiktigt bara!
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #66 skrivet: 26 sep-11 kl 10:26 »
Jag tror de hela kan ha löst sig :D  Jag har ju inte fått hem fölen ännu. Dom kommer i november och då är de ju två månader äldre.  Jag ändrade i foderstatsprorammet  och skrev in den åldern som dom kommer att vara in när dom hamnar hos mig och de blev betydligt bättre. Kan de skilja så mycket i åldrar på vad dom behöver? Enligt foderstatsprogramet så var de ju 4 månader.  Men dom är ju 6 månader när de kommer till mig. Då skulle de kunna se ut såhär.

10 kg hösilage

2 kg havre

1 kg lusern (hippo green alfa)

1,4 kg hippogrow breed

lite selo E

skulle dom inte orka att äta så mycket som 10 kg så kan jag bara lägga till lite potatisprotein 0,2 kg.

Detta borde väll kunna funka?

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #67 skrivet: 26 sep-11 kl 10:42 »
Skulle absolut inte ge så mycket kraft till så unga djur. Tänk på att tarmsystemet inte är fullt utvecklat och det fortfarande är jätteviktigt att 60% av upptaget sker i tjocktarm och 40% i tunntarm. En sådan mängd havre tas i princip bara upp av just tunntarmen.
Grovfoder i den mängd de orkar äta, grovfoder med höga värden. Dem flesta ungdjur klarar sig på det.

Innan du bestämmer dig för den foderstaten till bäbisarna så läs i alla fall på lite om just tarmsystem på föl och rådfråga en vet eller en opartisk foderrådgivare.
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #68 skrivet: 26 sep-11 kl 12:24 »
Okej, har du något förslag på hur den skulle kunna se ut med det grovfodret?

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #69 skrivet: 26 sep-11 kl 12:30 »
jag justerade lite och fick fram följande

8 kg hösilage

1 kg  havre

1 kg lusern

1 kg hippogrow breed

0,2 kg potatisprotein

om man delar upp allt kraftfoder på två fodringstillfällen blir de ju inga monstermängder eller?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 26 sep-11 kl 14:34 »
Jag fattar inte varför du sk ge dem havre överhuvudtget ??? Du har ju redan ett energirikt hösilage.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #71 skrivet: 26 sep-11 kl 15:05 »
okej, är de någon som har ett tips på hur jag kan förändra foderstaten med detta grovfoder?

Anledningen till att jag gärna ger havre är för att hon är van vid det sedan innan.  Jag ser heller inte att hon får för mycket energi om jag ger det.

Ni tycker väldigt mycket här på alternativ, vilket i sig är bra, men de vore roligt med lite förslag på hur man kan förändra också.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 26 sep-11 kl 15:14 »
Japp vi tycker mycket..... eftersom du frågat..... eller ???

Konkret förslag: Ta bort havren..... öka grovfodret, helst till fri tillgång. Tror bestämt du fått detta konkreta förslag från många olika personer i denna tråd.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #73 skrivet: 26 sep-11 kl 15:17 »
Eller så ger du fri tillgång på det bästa hö/hösilage du kan hitta .
Lägger till vitaminer + mineraler.
Och ger fri tillgång av lusern hack . Då ser du ju om du behöver lägga till ( eller ta bort )nåt på deras hull och form.
Ardenners har enl min erfarenhet andra behov än vad foderstats programen säjer.

(Jag tänker på dom unga nu.)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #74 skrivet: 26 sep-11 kl 15:31 »
Det är klart att vi tycker mycket, du har frågar om åsikter om foderstater som är byggda på ett grovfoder som inte är så bra. Vilket inte är ditt fel, absolut inte. Men tar du på dig ansvaret att föda, tre unga hästar föl/åring så måste du ha ett bra grovfoder. Om man läser SLU:s studielitteratur i hästens foder och näringsbehov så får man en bra inblick i hur en unghästs tarmsystem och matsmältning fungerar. Det är jätteviktigt.
Jag har lärt mig hyfsat mycket på min utbildning och jag har kompletterat den kunskapen som litteraturen från SLU.
Kan du inte tillgodose ungdjurens näringsbehov utan en massa konstiga och nästan ondödiga tillskott kanske du inte ska ha dem hemma alls.
En liten mängd tillskott är ingen big deal men när det handlar om kilovis.
Kanske du inte kan lösa det med det grovfodret du har kanske du måste köpa in ett grovfoder som verkligen tillgodose deras behov och även kanske överväga just fri tillgång på de små.
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #75 skrivet: 26 sep-11 kl 15:33 »
JennyT: Det stämmer bra att jag frågat en del. Kanske  av den anledningen att jag inte tycker att jag fått ett bra svar... eller ??? Jag är tveksam till att dom orkar äta mer än 10 kg hösilage.

Travelhorses: Jag har letat som en tok efter ett grovfoder med riktigt bra proteinvärden och de är  hopplöst :-\ är de inte höbönder med taskiga värden är de sådana som inte tar ordentliga analyser. Som går efter förra årets värden och dom tror att de är ungefär samma i år  ;)   Hoppas mer på andraskörden runt om i länet och ber en bön att den är av betydligt högre värden.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #76 skrivet: 26 sep-11 kl 15:37 »
Neinor: Jag känner stort ansvar över alla mina hästars foderintag och hade jag inte gjort det hade jag gett dom vilket oanalyserat grovfoder som hellst. Jag är mycket mån av vad dom stoppar i sig och att dom får de som dom behöver. Skulle inte i min vildaste fantasi fodra med ett otillräckligt foder.  Hästarna är inte hemma hos mig ännu. Jag är därför ute i god tid och gör så gott jag kan för att få ihop det.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #77 skrivet: 26 sep-11 kl 15:42 »
Jag har försökt justera ytterligare och fått fram

10 kg hösilage

1 kg lusern

1 kg hippogrow breed

0,2 kg potatisprotein

det blir lite drygt 1 kg kraftfoder, vilken känns som att det borde vara helt okej. 

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #78 skrivet: 26 sep-11 kl 15:48 »
neinor , du skrev att mitt grovfoder inte skulle vara bra till min åring? Jag är av en helt annan uppfattning

han äter av detta 13 kg hösilage

0,4 kg vetekli

0,3 kg soja 

lite selentillskott

Det tycker jag är en helt okej foderstat för honom.  Eller vad skulle vara anmärkningsbart där? Vore intressant att få veta isåfall.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #79 skrivet: 26 sep-11 kl 17:00 »
Jag tvivlade inte på att du är mån om dina hästar, absolut inte. Jag trodde att det var foderstaten med hippogrow och havre som var till din åring.
Jag måste ha missuppfattat det  :)
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser