Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill ni dubbelkolla mina foderstater som jag satt ihop?  (läst 17738 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: vill ni dubbelkolla mina foderstater som jag satt ihop?
« Svar #40 skrivet: 16 sep-11 kl 22:04 »
Så låga värden på hö går inte att uppbringa ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 16 sep-11 kl 22:05 »
..... hmmmm.... kanske någon typ av lav ???.... så jäkla svårt att skörda bara :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #42 skrivet: 16 sep-11 kl 22:07 »
Man kan ju faktiskt ha fri tillgång på halm och fodra med hö emellanåt. Vad är det för häst du har som kräver så låga värden?
Jag menar att höet ska givetvis vara den grundläggande näringskällan, men att halmen i alla fall kan tillgodose tuggbehovet.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 16 sep-11 kl 22:14 »
Travelhorses: Om du har ett hö med med katastrofala proteinvärden då? 

Jag tror att fri tillgång är en sund idé för många hästar men inte för alla. Ofta blir de sk välfärdsproblem som fång etc. Däremot har jag full förståelse för dom som vill ge sina föl unghästar fri tillgång.  Dock känner jag för min del att ja inte har lika bra kontroll då.  Jag fodrar mina hästar 5 gånger om dagen så möjligheten att tugga finns med jämna mellanrum och dessutom använder jag mig av sk terapinät just för att ättiden ska bli längre.

Lägger till här bara :
Du bör köpa ett bra hö till växande hästar , jag hade aldrig använt ett dåligt till unghästar o föl .Inte en chans!
Man kan aldrig fodra upp lika bra med kraft som dom kan få i sej med bra grovfoder på fri tillgång .
Okej 5ggr per dag ,,,hur får du till det jämt på dygnet ?

Jag har nämligen provat det med o då fodrade vi sista målet kl24 o första målet kl 06.00 och jag avskydde det så vi återgick till fri tillgång nästa vinter .Hästarna var mkt finare på fri än vad dom var när dom gick på exakt foderstat kan tilläggas.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 16 sep-11 kl 22:39 »
Citera
Man kan ju faktiskt ha fri tillgång på halm och fodra med hö emellanåt. Vad är det för häst du har som kräver så låga värden?
Jag menar att höet ska givetvis vara den grundläggande näringskällan, men att halmen i alla fall kan tillgodose tuggbehovet.

Fjordingar.... designade att klara sig i de norska bergen..... extremt bra foderomvandlare ::) Jag är supernöjd med den hindrande foderhäck vi har. När jag fodrar tidig morgon, så har de att göra till efter lunch.... förut åt de upp sina kilon på en kvart ( och då överdriver jag inte) ...... kan även tillägga att de tom. blir feta på halm, varför jag tyvärr inte kan ha det som strö i boxen :-X.....jaja, det var ju lättmockat e klart, inte ett strå kvar på morgonen ::)

Lite mer seriöst..... mitt största problem har väl egentligen varit att de hetsäter, men det problemet är löst nu :P Det tog flera år innan jag lärde mig hur lite de behöver för att bli feta.... och hur dåligt de mår när de är överviktiga. Men nu så har jag fått kläm på det ;) ......... och ja,ja, jag vet att hästar förväntas sluta hetsäta efter ett tag på fri tillgång...... men det är tydligen ingen som berättat det för mina damer..... med en katastrof-fetma som resultat ::) ( detta hände innan de kom till mig)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #45 skrivet: 16 sep-11 kl 22:45 »
Huvudsaken är ju att de får i sig all näring, det är väl det som är klurigt men får man häng på det och har välmående djur så är det ju bara bra  :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #46 skrivet: 17 sep-11 kl 14:31 »
sista givan ges vid 22, resten av dygnet har dom halm och sly att pilla med.

ja får nog överväga att skaffa ett bättre hö helt klart. Att fodra med flera kg lusern om dagan blir ohållbart i längden. Allra minst ekonomiskt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 17 sep-11 kl 18:23 »
Du har ingen runtomkring dig som tar in lucernhö?..... isåfall skulle du ju kunna fodra med både lucernhö och det hö som du redan har.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #48 skrivet: 19 sep-11 kl 12:32 »
nej tyvärr ingen som gör det. Ja har ringt runt angående olika hö och de verkar som om alla i min trakt har dåliga proteinvärden iår :-\

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #49 skrivet: 20 sep-11 kl 12:31 »
Nu får jag ändra om helt och hållet ::)

Jag ska förklara så kort som möjligt:

Mitt äldsta sto är dammalergiker, därför fodrade jag hela förra vintern  med hösilage vilket hon mådde bra av. Jag fick sluta med hösilage då min unghäst fick diarré utav det.  Jag hittade då ett damfritt hö som alla kunde äta av.  Fram tills i förrgår. Nu har hon börjat hosta antagligen pga damm i höet.  (höbonden berättade att de vart svårt att få in höet iår pga regn så där är väll förklaringen.  Jag  måste alltså byta till hösilage.  Min unghäst tålde ju inte det förra vintern, men kanske berodde de på för snabb invänjning etc, det behöver ju inte vara så att han inte tål de i år.  Om jag bara är tillräckligt försikitg med invänjningen.

Tips på hur jag kan vänja in honom? Blanda med lite hö? (dammfritt sådant)   Blir de struligt med en foderstat i början då när jag blandar två olika grivfoder? Kan man ge något understödjande preparat som hjälper magen?

Sedan återkommer jag till frågan ang foderstat gällande de komman 6 månadersfölen som kommer i november.

Jag la in (i programmet)de proteinvärden som jag hittlis vet om hösilaget vilket gör att jag ändå måste tillsätta hur mycket protein som hellst.  Säg då att jag ger dom sk "fri tillgång"  under dagtid, att ja provar mig fram och komme fram till en giva som dom orkar äta upp under en dag, säg att dom tillsammans orkar äta 16 kg om dagen (2 st 6 månaders föl) De saknar ju även då massor av protein, hur kompletterar jag det utan att behöva ge flera kg lusern??

Så glöm allt va hö och dom foderstatsförslag som angetts då ja får kassera det höet.

hönipöni

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 20 sep-11 kl 13:10 »
Låter som ett problem...
Du kan inte ge unghästarna lie soja eller annat som ger bra med protein? Risken finns att de inte orkar äta flera kg lucern och allt hösilage.
Den unghästen som fick dålig mage i fjol kanske reagerade på fjolårets protien värden det låg väldigt högt här i fjol. Kan du inte prova att ge hälften hö till den det hjälper ibland med oroliga magar :-\

Jennyt

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 20 sep-11 kl 15:02 »
Nä, fy rackarn va tråkigt för dig :-\ Jag tycker absolut man kan ge två olika grovfoder..... ja, tre oxå för den delen. Gör två olika foderstater för de båda och för ihop dem, så ser du ju vad som fattas. Det är högre proteinhalt  i lucernpellets, än vad det är i lucernhack.... och inte 17 brukar et behövas flera kilon för att få ihop det  :-\???

För att hjälpa unghästen med magen så brukar vanlig bakjäst vara väldigt bra. Sisådär 1/2 paket morgon och kväll. Åsså en mjuk övergång. Alltså fortsätt ge höet i kompination med hösilaget. Under ett par veckor iallafall. Inte alla hästar tål hösilaget, men vi hoppas väl att det inte ska vara så.

MVH

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #52 skrivet: 20 sep-11 kl 15:12 »
ja usch de är inte kul alls. Men mat måste dom ju ha  :)  Först måste jag ju hitta ett fräscht hösilage.  Sedan får jag helt enkelt köpa in något annat parti hö som ja kan ha att blanda med.  Kanske kan jag blötlägga de jag har?  Eller är de bara kassering som gäller? Finns inget synligt mögel alls på det , det ser fräscht ut, men min gammeldam är extremt dammkänslig så hon sa ifrån.

Räcker kanske med 4 veckors invänjningsperiod?

bakjäst ger ja varje dag till min årings oroliga mage. Den hjälper honom jätte mycket.  dock ger ja ett helt paket om dagen i en giva.. kanske för mycket?

ja ska ta reda på exakt analys så återkommer jag.

Falin

• -
« Svar #53 skrivet: 20 sep-11 kl 15:17 »
Jag hade en dammallergisk häst, innan man uppfann hösilage till hästar.  ;D Vi blötlade hans hö i alla år, det funkade bra även om det var slabbigt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 20 sep-11 kl 17:14 »
Närå, ett paket är inte för mycket om han är van vid det ;)

För oroliga magar är ju linfrön ett säkert kort oxå. Lägg dem i blöt, så de blir sådär slemmiga.

Blöt höet, det funkar fint. Bästa sättet att upptäcka mögel i höet är att använda näsan tycker jag. Jag känner av den ofräscha lukten direkt :-X men man måste nog lära sig hur det luktar för att upptäcka det.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #55 skrivet: 21 sep-11 kl 10:47 »
Här är 3 olika analyser

Höbonde 1  har en ananlys för varje fält vilket känns väldigt bra han har 2 olika analyser

Räknat per kg foder
analys 1:  TS 75 %
                SMRP 19 g / kg foder
                Energi 7,0 MJ / kg foder

Räknat i TS
                Råprotein 60 g/ kg ts
                SMRP 25 g/ kg ts
                ENERGI 9,3  mj / kg ts
                NDF      578 g /kg ts
                SOCKER 175 g/kg ts

Analys nr 2

Räknat i per kg foder

67 % TS
                  SMRP 31 g per kg /foder
                  ENERGI 6,4 MJ per kg/foder

Räknat i TS

Råprotein 83 g,kg /ts
                SMRP 47 g,kg/ts
                ENERGI 9,5 mj, kg /ts
                NDF 558  g,kg/ts
                socker 161 g,kg/ts

Höbonde nummer 2 har en analys och han har flera åkrar men istället för att ta en analys för varje åker  så tar han prover i gränssträngen mellan åkrarna.  Inte lika säker analys kanske?

ja kopierar analysen han skickat till mig

TS                               65%
Råprotein                     94 g/kg TS
Smb.protein häst          41 g/kg vara
Energi till häst              7.6 MJ/kg vara
Ca                               3.2 g/kg TS
P                                1.9 g/kg TS
Mg                              1.3 g/kg TS
K                               16.3 g/kg TS

när han skriver per vara är de kg foder då? Ska man räkna om de som han angett i ts till foder?

Vilken analys tycker ni jag ska välja?  Det är ju båda vuxna och unghästar samt föl som ska äta av det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #56 skrivet: 21 sep-11 kl 10:51 »
Att dom blir dåliga av hösilage beror på ts och att det finns för lite fibrer i det . Blanda upp med torrhö och tom kanske ställa in en rundbal halm som är riktigt grovt i hagen .
Mag o tarm finns att köpa på granngården .
Kolla om du kan hitta värdena på solrosfrön med skal , vanliga svarta alltså .Jag minns inte värdena nu men dom var högre än spannmålen har jag för mej . Och när dom åter det får dom fibrer från skalen och bra fetter .
Mkt bra till frusta hästar tex då pälsen blir fet o glansig av dom.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #57 skrivet: 21 sep-11 kl 11:04 »
okej, vilken ts är att rekommendera till känsliga pållar då?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #58 skrivet: 21 sep-11 kl 11:11 »
Ju blötare desto värre , jag har två "maghästar" själv och har haft fler då jag tar hand om vanvårdade hästar .
Jag använder själv hösilage men har ett som är torrt , sent slaget (då blir det mkt högre protvärden ) och det ska vara grönt o kännas som färskt gräs när jag öppnar balen .
Fårbönder brukar göra sånt hösilage då fåren måste ha ett bättre hö än hästar .
Men mina hästar har alltid halm ståendes i hagen + salt .Mineraler får dom avrje dag och den gamla får nypon och glucasimin .
Men jag har ungeför dubbelt så högt protein än vad du har .
Blanda in hö i början sakta tillvänjning är superbra!

Jag kommer själv ge solrosfrön i vinter till min gamling som faktiskt är svårfödd fast han är kallblod.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #59 skrivet: 21 sep-11 kl 11:28 »
är 65 % ts för blött?

halm har vi alltid stående så de är ju bra :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser