Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill ni dubbelkolla mina foderstater som jag satt ihop?  (läst 17770 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
vill ni dubbelkolla mina foderstater så att dom är okej?

Analys 1 Ts 83 % 
Energi 7,9 Mj /   

råprotein 63 g 

smrp 33 g 

kalcium 1,8 g 

fosfor 1,7 g

magnesium 0,8 g 

kalium 13,7 g 

svavel 1,0 g 

NDF 515 g 

allt är räkn at per kg foder. Vad betyder NDF? 

Halvblodsto 18 år rids ca 4 gån ger i veckan ibland mindre. ca vikt på 450-till dryga 500. 

8 kg hö 

0,5 kg soja 

0,10 krafft miner blå 

Nordis/isis korsning 9 år , rids i samma utsräckning som  ovan. ca vikt 400 

8 kg hö 

0,3 kg soja 

0,06 krafft miner blå 

Ardennervalack drygt ett år gammal   beräknad vuxenvikt ca 800 kg.

12 kg hö 

1 kg hippoGrow alfa 

0,4 kg bryggerijäst (har aldrig fodrat med detta innan, kan man ge så mycket? ) 

0,04 krafft miner blå 

foderkrita

sedan har jag analys nr  2 som ska vara till vår fånghäst 

Ts 86 % 

råprotein 61 g 

smrp 30 g 

energi 6,3 mj

kalcium 2,6 g 

fosfor 1,2 g 

magnesium 1,2 g 

socker  79 g

shetlandssto 12 år gammal går som sällskapshäst , fångkänslig   (cavikt 260 kg)

3,5 kg hö 

0,8 kg gr eenpower alalfa 

0,04 kg krafft miner grön 

Ser allt bra ut? Eller behöver jag justera något?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: vill ni dubbelkolla mina foderstater som jag satt ihop?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 20:51 »
Jag slängde en koll den första foderstaten. Men ditt hö har en väldigt låg kvot och det är enormt svårt att få upp balansen mellan MJ och SRP.
Nu kollade jag på din 18 åriga häst och tog i lite i överkant. Jag räknade med att hon vägde 500 och att hon låg högt upp på näringsbehovet på tanke på åldern. Ska hon kunne få i sig näringen via hö så måste hon ha bra många mer kg. 8 kg täcker nästan ingenting.
Jag inser ju att det är därför du har kraftillägg. Jag vet inte vilka värden det är på dem så jag har svårt att avgöra hur värdena och den sammansatta foderstaten ser ut.
Men kvoten ligger på 4,1 och det bör ligga på i alla fall 6.0 för en bra balans.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 16:24 »
Jag håller med, knepigt med den kvoten. Jag hade nog först räknat på hur mycket de kan trycka i sig vid fri tillgång, och sedan justerat med kraftfoder efter det.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 17:42 »
Ja precis, det är nog så man måste göra. 8 kg till 18 åringen är på tok för lite.
Jag räknade lite extra på det och det blir nog svårt för pållen att tillgodose alla behov på fritillgång om den samtidgt förbränner
www.dissolve.blogg.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 15 sep-11 kl 02:02 »
Jag har inte kontrollräknat foderstaten men givan hö ser väldigt liten ut. Jag håller helt med tidigare inlägg om att 8 kg inte är något alls för en stor gammal häst och speciellt inte med de värdena. Du ger ganska mkt soja, jag minns inte i huvudet maxgivan proteinfoder per mål men det kan du ju kolla. Inte alla hästar tål sojan så bra och jag tycker nog att man ska försöka få i så mkt som möjligt av proteinet genom grovfoder. Lusernpellets är då en bra källa. Potatisprotein brukar vara mildare än sojan men då kommer proteinet från kraftfoder. Har du kollat av kalcium/fosforkvoten så att just det mineralet fungerar och att det ger nog med selen?

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 15 sep-11 kl 07:21 »
Ca/P kvoten är för låg på det första höet och ganska så mycket för hög på det andra.
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 15 sep-11 kl 17:18 »
jag ger gärna mer hö, bara jag får ihop det :) Jag använder mig av ett foderstats program, men de är ju inte alltid man kan lita helt hundra på det.

Hur mycket hö tycker ni att jag ska ge då? Eller hur räknar ni?

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 15 sep-11 kl 17:24 »
började med att titta på 18-åringens foderstat nu och ja tycker de ser hela okej ut om man kikar på värdena som tabellen visar? Jag använder mig av Nutrinas foderstatsprogram och de brukar säga till så fort något inte stämmer.  Varför tycker ni att 8 kg är för lite?  Jag skulle kunna höja henne till 9 kg , tar ja mer så varnas de om för hög energi.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-11 kl 18:19 »
Anledningen till att man vill ge hästen så mycket som möjligt genom grovfodret är att de då samtidigt får de väldigt viktiga fibrerna. Det är oxå en anledningen till att protein från Lucern är bättre än protein via soja. Har du ont om höet med det lägre energivärdet?..... Annars kanske du kan fodra med det höet upptill. 

Är halvblodet att den lättfödda typen, eller har hon svårt att hålla hull?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 15 sep-11 kl 18:21 »
Jag hade tagit betydligt mer, men problemet är ju det att kvoten gör att hästen får svårt att tillgodose sig all näring och ta upp protein ordentligt.
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 15 sep-11 kl 18:25 »
 Jennyt:

Halvblodet är lättfödd.   Nej jag har ungefär lika mycket av båda hösorterna.. problemet när man har hästar på lösdrift är ju att man vill kunna ge dom ungefär lika mycket.  Eftersom dom inte vet vilken hög som är deras och ej.

Hur tänkte du annars?

Neinor:  går det att lösa tror du?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 15 sep-11 kl 18:29 »
Vi brukar inte se så mycket på foderstater utan istället gå på hur hästarna ser ut. Om de ser bra ut i hullet och får ca 10-12 kg hö på en stor häst plus mineraler och saltsten så tycker jag inte du behöver ge något extra kraftfoder. Hästar är som människor, en del behöver mycket mat för att inte bli magra, medans andra blir tjocka bara de tittar på mat :) Så mitt råd är att inte stirra för mycket på foderstaterna utan istället gå på hur hästen ser ut och verkar må i övrigt. Menar inte att det är dåligt med foderstater, men se dem mer som en liten vägledning än att fodra helt efter dem.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 15 sep-11 kl 18:36 »
självklart ska man inte stirra sig blind på diagram och tabeller, men att ge mig rådet att enbart fodra med hö och mineraler var nog tyvärr inte de knivvassaste rådet jag fått med tanke på de grymt låga proteinhalten ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 sep-11 kl 18:42 »
Har du dem på lösdrift så kan du lugt räkna med att de förbränner bra mycket mer än en uppstallad häst. Det får du oxå tänka på när kölden sätter in. Det är ju vansinnigt svårt att ha individuella foderstater med hästar på lösdrift och då förstår jag att du tänkt styra det med hjälp av sojan.

Jag tänkte ju just att du kunde fodra dem med båda sortarnas hö..... då får du ner energihalten och du kan då ge dem fler kilo grovfoder. Åsså hade jag valt Lucern som proteinkälla istället.

Vad har du tänkt dig för lösning till shettisen?..... så att den inte äter av det kraftiga fodret menar jag...... och vad är det för någon typ av tillskott den får?..... jag skulle nämligen gärna se att även den lille får lite mer fibrer. Har du möjlighet att skörda lövtäkt till den? Eller kan du ge dem sly på vintern?

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #14 skrivet: 15 sep-11 kl 18:50 »
Nu tar jag i överkant. Jag räknar på att hästen väger 500 kg. 4 ggr i veckan kan man se som lätt träning så jag antar det.
Väger hon 500 så har hon ett underhållsbehov på 58 MJ,320 g smrp,30 g ca och 20 g p

Tillägget för lätt arbete ligger på 8 MJ 48 g smrp 0,5 g ca och 0,g p/ 100 kg häst

Då har vi ett underhållsbehov på:
98 MJ, 560 smrp, 32,5 samt 22,5

1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt
För att komma upp i en tillfredsställande mängd hö så måste vi räkna på att hästen minst behöver 7,5 kg. Men med 7,5 kg ligger det inte ens i närheten av näringsbehovet.

Mj 59 smrp 240 ca 13,5 och P 12,5 =7,5 kg hö

MJ 94,8 smrp 396 ca 21,6 P 20,4 = 12 kg

Så när du är uppe i 12 kg så börjar det närma sig, men pga kvoten så blir det svårt att få till det och då måste du börja mixtra med kraftfoder.
Många vill väll inte ge sina djur så mycket hö heller har jag förstått.
Ska du fodra med kraft för att täcka det störstaq näringsbehovet så tänk på att 60% ska tas upp i grovtarm och 40% i tunntarm

www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 15 sep-11 kl 18:59 »
ja de är nackdelen med lösdrift helt klart. 18 åringen kan dessutom bara gå på lösdrift då hon har svår dammallergi.

shettisens foderstat ser ut så här:

3,5 kg blötlagt hö

0,8 kg green power alalfa

0,04 kg miner grön

Hon är fånghäst och får gå i en egen hage som angränsar till dom andras hage. Inte så kul, men de är just nu den enda lösningen tills vi hittar ett lämpligt hem till henne.

ja har ingen möjlighet att sköra alls tyvärr, dom har ganska mycket skog i hagen som dom knaprar på :)

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #16 skrivet: 15 sep-11 kl 19:01 »
Tycker du att det ser rimligt ut för 18 åringen eller är du skeptisk?
www.dissolve.blogg.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 15 sep-11 kl 19:17 »
Jag tycker oxå att det låter mer rimligt med 12 kg/ häst...... det är väl i överkant till isis-korsningen, men du får väl hoppas att unghästen petar i sig lite fortare än de andra ;)

Lite OT

Grannfrun hade en fånghäst och en "normal" I hennes fall var oxå fånghästen liten och den andra stor. Hon byggde en tjosan där den stora hästen var tvungen att lägga över huvudet över ett plank för att kunna äta. På så sätt kom inte den lille åt den maten. Den lille å andra sidan fick mat i en inhägnad med tråd som den kunde gå under, men inte den högre hästen.

Jag har oxå mina hästar på lösdrift. Problemet här har varit att jag har två hästar som äter VÄLDIGT mycket fortare än de andra två. Det har jag löst med att bygga en hindrande foderhäck, så att alla fyra blir tvugna att stå och pilla i sig höet. Jag är supernöjd med den o:)

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 15 sep-11 kl 22:11 »
Neinor: Jag har läst de du skrivit, men ja inte hitta någon större skillnad på de  du skriver och de mitt program anger?

Enligt foderstatsprogrammet så kommer jag med hjälp av grovfoder samt 0,3 kg soja upp i rätt mängd smältbart råprotein.  Jag har inga problem med att ge soja, så länge ja håller mig inom givan, väger hon ca 500 kg så får hon ju äta som mest 0,5 kg soja.  Hon tål sojan bra.

Däremot har ja höjt givan till 9 kg och då blir både energin och proteinet bra med hjälp av sojan.

Falin

• -
« Svar #19 skrivet: 15 sep-11 kl 22:13 »
Angående mängden grovfoder så vill jag alltid ge så mycket som möjligt, eftersom hästar är designade att äta större delen av dygnet. Det är ju inte alltid lösbart, av olika anledningar, och då finns det ju begränsande grejer att ta till, som de här näten som har blivit poppis nu tex. Fri tillgång på halm som komplement är också ett alternativ.

Mitt "problem" brukar vara åt andra hållet; lite för bra värden i hösilaget som de har fri tillgång på. Det blir mycket motionerande då.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser