Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mystiska bär i min trädgård!  (läst 5475 gånger)

Vilverin

• Skåne
Mystiska bär i min trädgård!
« skrivet: 08 sep-11 kl 15:23 »
Ja, nu vet jag inte om de är bär eller någonting annat, men det hoppas jag vi ska kunna besvara tillsammans!

"Bären" växer på träd eller höga buskar, ser ut som blå vindruvor i storlek och färg, men med ett gulaktigt fruktkött och en enda kärna i mitten som påminner om en körsbärskärna. De smakar syrligt, som en blandning mellan plommon och tidiga körsbär.

Jag har ingen aning om vad detta är för något, men jag hoppas att det ska vara något som jag kan äta! =D
Till detta kan sägas att bären växer i den gamla fruktträdgården tillsammans med fläder och äppelträd och hassel. Planteringen är från 1880-talet eller senare, om det gör någon klokare.

Jag lyckas inte lägga upp någon bild här, antagligen för att jag inte förstår hur man ska göra, men jag hoppas ändå att någon kan upplysa mig! / Malin

En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Mystiska bär i min trädgård!
« Svar #1 skrivet: 08 sep-11 kl 16:50 »
Ladda upp bilden på ex photobucket, kopiera länken, klicka på monalisa och klistra in länken.

Posta!

Enormt svårt att artbestämma utan bild. :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 08 sep-11 kl 16:58 »
Det finns många varianter av körsbär, mirabeller och liknande. Troligen är det något sådant. Det finns bra beskrivningar på hur man lägger in bilder här på forumet. En bild är nödvändig för att kunna gissa vad det är.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-11 kl 17:00 »
Krikon kanske
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Vilverin

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 sep-11 kl 17:55 »
http://s1188.photobucket.com/albums/z418/TwilightQueen86/?action=view&current=P9080231.jpg

Sådär. Kan man se bilden från den här länken? Annars behöver jag fler instruktioner! xD
- Émile Zola

JOW

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 08 sep-11 kl 18:17 »
Verkar som att det kan vara krikon.

/Jonas

Vilverin

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 sep-11 kl 18:33 »
Okej, jag googlar krikon och ser om jag blir något klokare! xD
- Émile Zola

Vilverin

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 sep-11 kl 18:53 »
Nog är det krikon alltid! =D

Ätbara således... är det någon som vet vad man göra med dem? Äta som de är eller koka någon sorts sylt?
- Émile Zola

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 08 sep-11 kl 20:07 »
Hej!
Eftersom frukterna verkar vara små så är det troligen en hybrid mellan krikon och slån. Smakar du på frukterna så kan du känna om det finns lite av den sträva slånsmaken. Ät frukterna om de är goda, koka sylt, mamelad eller häll lämplig alkohol på frukten och gör likör. Tänk på att kärnor av Prunus innehåller lite cyanider så ta gärna bort kärnorna när du gör något av frukterna. ( Lite cyanid är gott, för mycket gör att man kan bli lite dålig.)
MVH
Jan

melongurka

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 sep-11 kl 22:26 »
I år är det krikonår. De bara väller ner från trädet och de är stora och goda. :)Ska prova någon form av chutney till helgen.

Vilverin

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 sep-11 kl 07:23 »
Oh, chutney låter ju verkligen inte helt fel!

"Krikonen" har ingen sträv smak alls, bara en lätt touch av omoget plommon på de hårdaste.
Kanske de bara är små och ynkliga? xD
- Émile Zola

melongurka

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 sep-11 kl 21:50 »
Kokade idag fyra liter chutney på krikon tillsammans med lite goda mosäpplen. Blev riktigt bra, att rekommendera. Trots att köttfärgen är ljus så gjorde skalet att hela härligheten blev knallröd.

Vilverin

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 12 sep-11 kl 14:49 »
Har med gjort chutney nu, på krikon, äpple, nektarin och lök. (råkade ha nektariner som behövde ätas upp). Det blev också härlig röd färg och väldigt gott. Ska verkligen fortsätta med chutney på krikonen, bästa resultatet ever!
- Émile Zola

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 sep-11 kl 15:05 »
Lägg ett mindre berg krikon på en ugnsplåt.... gör ett snitt i vart och ett och strö över socker efter smak.Ställ in plåten i ugnen och sätt den på 100 grader. När ugnen fått upp tempen, stäng av. Låt plåten stå kvar och sätt på ugnen igen dag 2 och samma dag tre. När det svalnat bör du ha ett lite segt klet som är fantastiskt gott att ha på glass eller som marmelad :P

PS. Kärnorna plockar du bort när alltihop e klart. ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Vilverin

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 sep-11 kl 16:51 »
Oh, spännande, det måste jag testa!
- Émile Zola

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 20 sep-11 kl 22:20 »
Vi har sånna här och dom är verkligen jättegoda att äta när dom är riktigt mogna .
Jag trodde det var vildplommon men nu vet jag bättre  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 21 sep-11 kl 05:43 »
Vi har sånna här och dom är verkligen jättegoda att äta när dom är riktigt mogna .
Jag trodde det var vildplommon men nu vet jag bättre  ;D
Vildplommon finns inte, plommon är per definition förädlade.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser