Jag importerade ett sto från Island -87 som fick eksem, ungefär 1/3 av importerna fick det. Först fanns det inte exemtäcken, men sedan kom ju Boett med det. Hon behövde heltäckande täcke -täcke som täckte från nacke till svans och hade en stor lapp som gick ned under magen och juverskydd och dessutom huva. Tyget i Boetts täcken är inte speciellt starkt. Jag fick tråckla revor med björntråd och limma på lappar med textillim titt som tätt. Men så uppfann en sömmerska utanför Säffle ett starkare täcke som dessutom har korta ben så att det täcker ljumskarna. Jag tror hon fortfarande kan ta emot beställningar på det, skicka ett pm till mig om du vill ha hennes tele. Men Bucas insektsluva med öron är bättre än hennes. För övrigt så smorde jag in koncentrerad RB86 (ekologiskt insektsmedel som jag beställde direkt från grossisten, fick 2-sorteringsflaskor billigt.) där täcket inte täckte ordentligt. För övrigt så smorde jag henne med Fenuril från apoteket. Finns i ett kilos pumpflaska -men man får fråga efter det. Fenurilen smorde jag in i man och svansbotten och överallt där det kunde behövas. Den är inte speciellt fet och passar till det. Då jag kunde duschade jag henne och då använde jag Ekholms prob-shampo. För övrigt lite fet salva här och var också, Helusan eller Skillingaryds eller annan. Fick hon en eksemfläck ändå så smorde jag med kortisonsalva tills klådan gav med sig. Till man och svans hade jag flytande kortisonlösning istället. Jag började inte med täcke innan hon visade att nu har knotten kommit -hon avskydde dom och såg besvärad ut med en gång så då var det bara att börja! Och sedan var det täckte tills första ordentliga frosten. Jag var den enda som jublade du rosorna frös... Någon gång mellan första oktober och början av november. Jag har nyss berättat samma sak här på alternativ berättar igen för jag vill gärna hjälpa. Och jag kan inte avgöra om du ska köpa din hästevän eller inte. Jag minns också att det finns ett preparat som heter Ökozon och som innehåller örter mm. Jag testade det inte, dumt nog, men det lindrar eksembesvären för många.