Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ölandshöns - eller nåt annat?  (läst 5608 gånger)

freitag

• Södermanland
Ölandshöns - eller nåt annat?
« skrivet: 06 sep-11 kl 20:05 »
Jag och min sambo bor ute i skärgården och funderar på att skaffa höns till husbehov. Vi bor enskilt och har möjlighet att ha en liten hönsflock på ca 4-8 höns (inkl. en tupp). Tanken är att hönsen förutom hönshus, kommer att ha en liten skyddad rastgård (helt nätad) och ett par större mer oskyddade gårdar alt. att de får gå fritt. Det finns nämligen gott om räv och havsörn, så någon mer skyddad rastgård måste förmodligen finnas. Nu till rasfunderingarna och frågan! Vi har kikat omkring på många raser, men framförallt de svenska lantraserna. Det kommer att finnas gott om naturligt bete så vi vill ha en god fodersökare, en härdig ras, en uppmärksam ras (med tanke på rovdjuren) och en relativt lugn och social ras. Vi vill främst ha hönsen för äggen, men även för att böka runt och gödsla i våra odlingsmarker. Kan man slakta och äta en och annan höna/tupp någon gång är det inte heller en nackdel. Vi vill inte ha någon våldsamt ruvvillig ras, max en kull per år på 6-8 höns vore lagom (även om det självklart är svårt att planera, och ruvvilligheten delvis är individuell). En medelstor ras är vi ute efter. Våra mest intressanta spår är:

- Skånsk blomme
- Ölandshöns

Har ni erfarenheter om någon eller båda av raserna, eller har tips på någon annan ras som skulle kunna passa - så vore vi tacksamma! 

JBF

• Småland
SV: Ölandshöns - eller nåt annat?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 20:14 »
Jag rekommenderar utan minsta tvekan Ölandshöns!  ::) Lagom stora, goda värpare, fina färger (de erbjuds i betydligt fler färger än grårandig!) Ruvar gör de sisådär fortfarande, men det jobbas det på i genbankerna! Framförallt så är de betydligt mer hotade än Blommehönsen (som jag för övrigt gillar starkt!) och kan behöva varje ny genbank som erbjuds. Du skriver inte om att ansluta djuren till genbank, men det vill jag slå ett slag för. Se bara till att skaffa djuren "den rätta vägen" i så fall, dvs från en genbank (kolla gärna med genbanksansvarig först-du kan få bra tips där!) med alla papper i ordning! Vill du inte ha genbank så kan du ju skaffa djuren precis hur och varifrån du vill!

Ja, det finns säkert fler som kan fylla på, eller komma med andra rasförslag!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

freitag

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 23:19 »
Jag rekommenderar utan minsta tvekan Ölandshöns!  ::) Lagom stora, goda värpare, fina färger (de erbjuds i betydligt fler färger än grårandig!) Ruvar gör de sisådär fortfarande, men det jobbas det på i genbankerna! Framförallt så är de betydligt mer hotade än Blommehönsen (som jag för övrigt gillar starkt!) och kan behöva varje ny genbank som erbjuds. Du skriver inte om att ansluta djuren till genbank, men det vill jag slå ett slag för. Se bara till att skaffa djuren "den rätta vägen" i så fall, dvs från en genbank (kolla gärna med genbanksansvarig först-du kan få bra tips där!) med alla papper i ordning! Vill du inte ha genbank så kan du ju skaffa djuren precis hur och varifrån du vill!

Ja, det finns säkert fler som kan fylla på, eller komma med andra rasförslag!

Tack för ditt svar! Jo, just att rasen är så pass hotad är en stark poäng med Ölandshönsen + att jag har släktband på Öland och har spenderat mycket tid där. Jag har just tänkt att höra av mig till genbanksansvarig när jag rekat lite mer på egen hand. I slutändan gäller det också att hitta just en bra flock med kycklingar eller äldre djur, som inte är alltför långt bort från Stockholm. Det är kanske något knepigare? Vet inte hur de annars klarar en bilresa på 6-7 timmar?

Som jag uppfattade har du Ölandshöns. Hur är dom? Jag vill veta allt! :)

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-11 kl 09:43 »
Tack för ditt svar! Jo, just att rasen är så pass hotad är en stark poäng med Ölandshönsen + att jag har släktband på Öland och har spenderat mycket tid där. Jag har just tänkt att höra av mig till genbanksansvarig när jag rekat lite mer på egen hand. I slutändan gäller det också att hitta just en bra flock med kycklingar eller äldre djur, som inte är alltför långt bort från Stockholm. Det är kanske något knepigare? Vet inte hur de annars klarar en bilresa på 6-7 timmar?

Som jag uppfattade har du Ölandshöns. Hur är dom? Jag vill veta allt! :)
Ja men då är ju saken klar  ;) Det är en jättetrevlig ras! "Många" verkar tycka/tro att det är en grå vardaglig ras men det är de inte enligt min mening! De är livliga som små men lugnar ner sig som vuxna!
De klarar absolut en resa på 6-7 timmar! Kolla med Monica E om hon vet någon som har att sälja. Jag har endast tuppar... (Och bor ju inte riktigt på vägen mellan Öland och ditt hem heller!)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

freitag

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 sep-11 kl 09:55 »
Ja men då är ju saken klar  ;) Det är en jättetrevlig ras! "Många" verkar tycka/tro att det är en grå vardaglig ras men det är de inte enligt min mening! De är livliga som små men lugnar ner sig som vuxna!
De klarar absolut en resa på 6-7 timmar! Kolla med Monica E om hon vet någon som har att sälja. Jag har endast tuppar... (Och bor ju inte riktigt på vägen mellan Öland och ditt hem heller!)

Jag får inte något svar av Monica! Vet du någon annan som har Ölandshöns?

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 17:15 »
Jag får inte något svar av Monica! Vet du någon annan som har Ölandshöns?

Hej! Det verkar vara svårt med Ölandshönsen i år. Flera har ringt mig men jag har ju inget att avyttra tyvärr. Kanske har Monica mycket just nu. Jag vet inte om någon annan i föreningen har känningar i Ölandshönsvärlden. Kanske kan du kolla med Ronny (mail finns på kackel.se). Jag kan ju inte lova att han vet något men kanske!!

Får du inte tag på annat, hör av dig till mig på vårkanten så får jag ruva fram en kull till dig också!! Ge inte upp, de är värda att vänta på!  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser