Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  problem med slakttid  (läst 8259 gånger)

sarbe453

• Östergötland
problem med slakttid
« skrivet: 06 sep-11 kl 12:59 »
Vi har hittat ett gårdsslakteri som vi vill skicka våra 7 lamm till för första gången. Han har varit mycket svår att få tag i och är egentligen inte så intresserad av oss eftersom det är återtag och han vill köpa lammen egentligen. Eftersom lammen är födda i slutet av mars tänkte jag mig att mitten-slutet av oktober kunde vara en bra slakttid. (6,5-7 mån). Fick äntligen tag på honom i idag och då meddelar han att de stänger för slakt under 2 första veckorna av älgjakten. Den tid han hade att erbjuda innan var 26 sept, han ville inte boka in någon tid när de öppnar igen ännu. Jag tog tiden jag fick i panik men blir nu lite tveksam. Jag ska ut och väga ett par lamm i morgon, har inte någon våg men får väl fråga grannarna om de har.

Hur skulle ni göra? Skulle ni skicka lammen fast de är lite små eller skulle ni vänta till november och chansa på att det finns någon tid kvar? Hur mycket kan man öka vikten på slutet med kraftfoder? De har bara bete nu. Jag ska ju göra återtag på köttet till husbehov så jag är inte beroende av optimalvikt på lammen men det är ju roligt om det blir något kött på lammen. November kanske inte är så sent trots allt??? Tacksam för råd  :)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
SV: problem med slakttid
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 14:01 »
Kanske jag har fel, men jag trodde inte man skulle slakta bagglamm (om ni har det) midt i brunstperioden  :-X  ???

Jag hadde nok skickat dom nu..

Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 14:11 »
 ???
Det är väl på hösten man brukar slakta normalt? Så du menar att man skulle behålla bagglammen till vintern??? Det här är mitt första år med lamning men detta har jag inte hört talas om tidigare. Det är väl inte så många som har sina lamm slaktklara på sommaren?
Ursäkta min förvirring ???

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 14:13 »
Jag är inte någon expert, har bara slaktat något enstaka djur hemma för eget behov. Nu har jag lite fler djur som ska slaktas så jag tänkte skicka dem till slakteri för återtag. Jag planerar att göra det nu i slutat av månaden eller i början av oktober. Snart börjar parningstiden (Nov-Dec) och jag vill inte det ska bli oroligt i flocken eller riskera att ungbaggarna betäcker någon tacka. Jag har inte möjlighet att skilja av ungdjuren från avelsdjuren så för min del är detta det bästa. Nu återstår det att se om det var rätt tänkt. För höra vad de säger om lammen på slakteriet. Jag har gutefår.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

sarbe453

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 sep-11 kl 14:52 »
Anette, när föddes dina lamm? Har du vägt dina?

Själv har jag delat på bagglammen och tacklammen så jag oroar mig inte för tjuvbetäckning. Men att ha kvar dem tilll november innebär ju att man behöver vinterfoder till dem också.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 06 sep-11 kl 15:21 »
???
Det är väl på hösten man brukar slakta normalt? Så du menar att man skulle behålla bagglammen till vintern??? Det här är mitt första år med lamning men detta har jag inte hört talas om tidigare. Det är väl inte så många som har sina lamm slaktklara på sommaren?
Ursäkta min förvirring ???
Vi har en stor ras, så normalt kan dom slaktas i slutet av august. Men om dom är för små även i oktober måste vi vänta til tidlig på våren om vi vil ha betalning från slakteriet. Parningstiden startar här i november iallafall. Dina lamm var ju födda tidlig och är könsmogna (och smakar "gammal bagge") i november!? Jag har inte smakt bagge slaktat i november så jag VET inte att den smakar dårlig, men jag har haft baggar som var för små i oktober och måtte stanna här om vintern til dom igjen var av interesse for slakteriet  :-[
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 06 sep-11 kl 15:37 »
Den normala slakttiden för lamm ligger mellan september och november. Brunst är inga problem på ungbaggar, såvida de inte gått med tackorna hela tiden.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 06 sep-11 kl 15:44 »
Tack, Birgit för det klargörandet, nu blev jag mycket lugnare! Trodde jag missat något högst väsentligt  ;)
Hur skulle du ha gjort sjäv? Slaktat vid 6 mån eller vänta till 7,5 mån? Eller är det enbart vikten som du tar hänsyn till?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 06 sep-11 kl 16:02 »
Den normala slakttiden för lamm ligger mellan september och november. Brunst är inga problem på ungbaggar, såvida de inte gått med tackorna hela tiden.
Skiljer du dem helt av så dom inte kan lukta tackorna?

Vi har haft baggar födda samma året som har gjort en utmärkt jobb med tackorna i november  ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 06 sep-11 kl 17:18 »
Lite OT, men ändå inte...

Jag ska snart hämta ett bagglamm som ska få betäcka nu under hösten. När kan man slakta honom? Behöver det gå en viss tid efteråt så att det inte smakar skunk av köttet?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

daniel70

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 06 sep-11 kl 17:58 »
betsla, du behöver inte ha någon "karenstid" för smakens skull. Jag hade samma fråga ute för ett år sedan och fick rätt olika svar, men kontentan var nog att det inte borde påverka. Så för att testa själv så slaktade jag min ungavelsbagge efter fullgjort värv, och han var utsökt :-)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 06 sep-11 kl 18:25 »
Ursäkta men är det någon som kan tänka sig ge mig råd angående tid för slakten, i relation till storlek och ålder på lammen som var min undran från början?  :-[

texelmatte

« Svar #12 skrivet: 06 sep-11 kl 19:11 »
Vad är det för ras på lammen? Om det blir bäst att slakta i september eller i november beror väl delvis på vilken ras du har och hur mycket man kan förvänta sig att de växer under de extra veckorna. Några extra kilon är ju absolut ingen nackdel, så länge det handlar om kilo kött och inte kilo fett.... Särskilt inte om du skall ta dem på återtag och inte behöver ta hänsyn till slakteriets olika betalning beroende på olika viktintervall. Någonstans går ju dock gränsen för när de övergår från att växa till att bli feta, och den gränsen är säkert olika för olika raser. Själv kan jag göra kvalificerade gissningar när det gäller min egen besättning, men andras vågar jag mig inte på!Nuvarande vikt behöver man nog också för att kunna resonera på ett vettigt sätt runt de alternativ du har.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #13 skrivet: 06 sep-11 kl 19:34 »
Hade jag varit som dig hade jag skickat dem nu när slaktaren har tid så slipper du vinterfodra dem. Är det en liten ras så visst blir det mindre kött men det spelar kanske ingen roll vid återtag.

Mina lamm är födda från början av April till början av Maj, 12 st och det är Gutefår (förutom en eftersläntrare som kom i mitten av Juli) Jag har inte vägt dem och bryr mig inte så mycket, det får bli vad det blir.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 06 sep-11 kl 20:08 »
Att det smakar skunk om bagglamm under brunsten har jag varit med om, däremot om lamm som har varit hårt utfodrade med kraftfoder. Jag köper gärna lamm som är 14-16 månader så det är lite vikt på dem och det börja få lite smak.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sarbe453

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 06 sep-11 kl 20:25 »
Jag har finullskorsningar, de vuxna tackorna ligger på 55-70 kg. Lammens nuvarande vikt får jag återkomma till imorgon, då maken får hjälpa mig med vägning.  :D

Var ute och kände igenom hullet på dem och de är i gott hull, det var knappt jag kände revbenen alls!

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #16 skrivet: 06 sep-11 kl 22:27 »
Jag har ren Finull, lammen är födda 1/5-10/5. Vi planerar att slakta dem nästa vecka, vikterna ligger på 40-50kg. Vill inte ge kraftfoder så därför slaktar vi innan betet är helt slut på näring och de börjar det vara här hos oss nu. Vill inte ge kraftfoder för då mister min mening med lamm hela sin funktion som är bete och foder från det gården ger i förstahand. Om det drar ut på tiden så sprättar vi en ensilagebal så de håller sig i hagen mätta och belåtna!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 06 sep-11 kl 22:47 »
Om dina lamm verkar vara i gott hull så skulle jag slaktat nu, så slipper du ovissheten om ny tid och vinterutfodring.

Våra djur är födda under april och vi slaktar mellan augusti och november. Vi har gotlandsfår och blandraser, som i så stor utsträckning som möjligt är uppfödda på bete.

Vi sparar ofta ett gäng bagglamm till sista slaktomgången eftersom tackorna lättare blir feta frampå hösten. Vi har aldrig haft problem med baggsmak, varken egen erfarenhet eller att någon kund klagat. Våra kunder återkommer år efter år, vilket borde betyda att de är nöjda... ;)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #18 skrivet: 07 sep-11 kl 14:25 »
Känner du hull över revbenen  ???, jag kontrollerar hullet med att känna över ryggen vid höfterna ungefär. De ska kännas rundade över ryggen o ryggraden ska inte sticka upp markant. Tror det finns bilder på fåravelsförbundet eller nån sån sida... Kanske nån annan vet mer exakt?
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #19 skrivet: 07 sep-11 kl 14:48 »
Känner du hull över revbenen  ???, jag kontrollerar hullet med att känna över ryggen vid höfterna ungefär. De ska kännas rundade över ryggen o ryggraden ska inte sticka upp markant. Tror det finns bilder på fåravelsförbundet eller nån sån sida... Kanske nån annan vet mer exakt?

På många allmogeraser går det inte att följa de bilderna då de inte sätter hull på ryggen som köttdjur gör. På dem känner man istället på revbenen strax bakom frambenen har jag lärt mig. Dock vet jag inte hur det är med finullsdjur...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1042 gäster, 7 användare (1 dolda)
Nataks, peterm, ärt, Lagargubben, alternaiv, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser