Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakt  (läst 35743 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Älgjakt
« Svar #160 skrivet: 12 dec-11 kl 14:06 »
Renodlade bemannade drevkedjor är numera ganska ovanligt. Så att som cebaztian få uppleva ett är bara trevligt och ett minne att bevara. Vänligt av cebaztian att dela med sig av det.
Har varit stadsbo i stort sett hela mitt liv och jakt har varit mig främmande. Nu glesbygdsbo och anslöt mig genast till traktens jaktlag för att lära känna grannar och förstå mer om jakt. Trevligt med en promenad i drevet. Bra att få kött. Men det var först ihop med min hund som jag DRABBADES av jakten. Att jaga genom skogen en underbar naturupplevelse och ett sätt att lära känna min valp. Sådana här erfarenheter har också fått mig förstå jägarens känslor när vargar tar deras hundar. Det trista med drev är ju att man inte får se några djur. Kul vore att dreva tyst bara för att få se djur, utan att skjuta dem, men nu svor jag kanske i kyrkan :-)

Sebastian

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #161 skrivet: 12 dec-11 kl 19:13 »

Och för det tredje så är jakt med drevkedja en mycket vanlig form av älgjakt, även på sina håll norröver. Och vanligare lär det bli framöver.

Sånt har jag bara sett på film ;D Där jag jagar är vi typ tio pers på 3000 ha.
Skulle vara jävligt jobbigt att täcka med drevkedja...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

anders50

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 12 dec-11 kl 19:51 »
Sånt har jag bara sett på film ;D Där jag jagar är vi typ tio pers på 3000 ha.
Skulle vara jävligt jobbigt att täcka med drevkedja...

Du kanske ska jaga på lite fler ställen så du får uppleva det live?  ;)  En kul jaktform det också. Men lugn...det kommer att bli vanligare, åtminstone söder om renlandet.  Antar att du jagar uppe i de stora viddernas landskap?    ;D

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #163 skrivet: 12 dec-11 kl 21:42 »
Du kanske ska jaga på lite fler ställen så du får uppleva det live?  ;)  En kul jaktform det också. Men lugn...det kommer att bli vanligare, åtminstone söder om renlandet.  Antar att du jagar uppe i de stora viddernas landskap?    ;D

Doroteafjällen, eller iaf just under fjällen. Ovan odlingsgränsen iaf. Vi har ju svårt att öht hålla antalet jägare på konstant nivå, då vi jagar på kronans mark ovan odlingsgränsen, i ett så kallat ortsbojaktlag. För att börja i laget måste man bo i fjällkommun och vara skriven ovan odlingsgränsen, vilket ger ett urval på något hundratal själar per dalgång eller så som kommer i fråga för att börja. och av dom har ju nästan alla sin jakt ordnad redan. För att sen kvarstå i laget räcker det att vara skriven i fjällkommun. Finns visst undantag för dom som började innan den regeln tillkom också, om jag fattat rätt.
Marken "delar" vi ju med berörd sameby, vilket inte varit något problem för oss, men tydligen ställt till det på andra håll. Däremot säljer länsstyrelsen småviltkort  till kreti och pleti, så vi har haft dagar då skogen vimlat av turistande småviltjägare :-\  Numera har man iaf begränsat försäljningen under första jaktveckan, vilket känns bra med tanke på riskerna med en massa oorganiserade jägare på markerna utan jaktlagets vetskap.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Debatt/Debatt-Svensk-Jakt-Nyheter/Debatt-Svensk-Jakt-Nyheter-2010/Lansstyrelsen-i-December---Vasterbotten-diskriminerar-lokala-jaktlag/
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52475&a=2238650
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

anders50

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 12 dec-11 kl 23:14 »
Doroteafjällen, eller iaf just under fjällen. Ovan odlingsgränsen iaf. Vi har ju svårt att öht hålla antalet jägare på konstant nivå, då vi jagar på kronans mark ovan odlingsgränsen, i ett så kallat ortsbojaktlag. För att börja i laget måste man bo i fjällkommun och vara skriven ovan odlingsgränsen, vilket ger ett urval på något hundratal själar per dalgång eller så som kommer i fråga för att börja. och av dom har ju nästan alla sin jakt ordnad redan. För att sen kvarstå i laget räcker det att vara skriven i fjällkommun. Finns visst undantag för dom som började innan den regeln tillkom också, om jag fattat rätt.
Marken "delar" vi ju med berörd sameby, vilket inte varit något problem för oss, men tydligen ställt till det på andra håll. Däremot säljer länsstyrelsen småviltkort  till kreti och pleti, så vi har haft dagar då skogen vimlat av turistande småviltjägare :-\  Numera har man iaf begränsat försäljningen under första jaktveckan, vilket känns bra med tanke på riskerna med en massa oorganiserade jägare på markerna utan jaktlagets vetskap.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Debatt/Debatt-Svensk-Jakt-Nyheter/Debatt-Svensk-Jakt-Nyheter-2010/Lansstyrelsen-i-December---Vasterbotten-diskriminerar-lokala-jaktlag/
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52475&a=2238650

Aha! Så det är där du jagar. Har läst om detta i pressen. Inte kul när det blir så.

Förstår att ni har svårt att få till en bra drevkedja!   ;D   ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
RickardR, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser