Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen sättpotatis av tidiga sorter  (läst 5507 gånger)

SurOve

• Skåne
Egen sättpotatis av tidiga sorter
« skrivet: 02 sep-11 kl 20:10 »
Jag undrar hur du gör för att ta egen sättpotatis av tidiga sorter.

Den sort vi har satt och skördat på sen midsommar blev tidigt rätt stor, även om det finns några lämpliga sättor. För att stoppa tillväxten skar jag av blasten före bladmöglet kom.

Hur ska jag göra för att hålla storleken lagom liten?

Håller potatisen i kylen tills nästa vår eller hur ska den förvaras?
Syrar ofta. Surar ibland.

tlr0323

SV: Egen sättpotatis av tidiga sorter
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 19:03 »
Hej!

Kylskåpet är ingen bra förvaringsplats, den är för torr. Bäst är att förvara i en källare med lagom fuktighet, alternativt en stuka. Om sättpotatisen är för stor brukar jag dela den på mitten  när våren kommer och se till att snittytorna torkar upp. Se till att ögonen, där groddarna finns, kommer jämt mellan snittytorna. Potatis som ska användas nästa säsong som sättpotatis  mår bra av att att legat i solen några dar. Det gröna verkar som skydd mot angrepp.

Thomas

SurOve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 19:53 »
Tack för svar.

Lägger du potatisen i solen nu, eller innan du sätter den i vår? Hur länge? Vilken sorts angrepp skyddar det mot?

Får du sättpotatis av tidiga sommarsorter att hålla till våren?
Syrar ofta. Surar ibland.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 23:30 »
Jag tycker kylskåp fungerar bra för långtidsförvaring av potatis om man ser upp lite (och om man har ledig plats i kylskåp förstås). Börjar potatisen skrumpna det minsta så är det för torrt. Många potatisar ihop klarar sig bättre än få. Potatis i nätsäck i papperspåse är en variant.

De två senaste vintrarna har det blivit för kallt för potatis i min jordkällare, minus fem som kallast. Kan förstås åtgärdas men jag har inte hunnit. Potatisarna har istället räddats till ett stort kylskåp som var ledigt.

En del jordkällare är i fuktigaste laget för potatis medan andra är bra. Jag som har en lite väl fuktig källare för potatis tycker att potatisen jag ska äta på våren och sommaren (fram till nästa skörd) är det bäst att flytta till kylskåp nån gång i april. Därefter blir det för varmt och fuktigt i källaren och potatisen gror snabbt och blir ganska snabbt dålig. I kylskåpet håller den sig mycket bättre. Men på vintern är jordkällaren bra, om det är en normal vinter och inte blir så hiskligt kallt förstås.

På hösten har jordkällaren den fördelen att den sakta blir kall. Det är bra för potatisen med lite högre temperatur (kring 10?) under några veckor efter skörd. Detta lär visst vara för att den läker skador från skörden bäst då. (Om man tar upp varsamt vet jag inte vad som gäller, men potatisen vill nog ändå inte chockas av snabb avkylning misstänker jag.) Sen är det bäst om temperaturen dalar ned mot ca 4 plus. Lägger man nyskördad potatis direkt i kylskåp blir det alltså för snabb avkylning.

PS: Nästan all min erfarenhet gäller dock relativt sena sorter. Jag odlar väldigt lite tidiga sorter.
« Senast ändrad: 04 sep-11 kl 23:34 av Anders Skarlind »

masa

• -
« Svar #4 skrivet: 07 sep-11 kl 12:48 »
Oftast går det bra att ta sättpotatis av den egna skörden. Det går bra att använda sådana som har blivit gröna av att ha hamnat i jordytan och fått för mycket ljus, dessa verkar hålla bättre än de som inte har skadats av ljus.
Problemet med egna sättor kan vara att man har fått virusangrepp. Om man har odlat en virusfri sort som har fått virussmitta under odlingssäsongen, kan man inte se något på de skördade knölarna, men när man odlar dem nästa år blir det svagvuxna plantor med krusiga blad och skörden blir dålig. Mandelpotatis är en sort som jag inte kan ta egen sättpotatis av här i norra Bohuslän, dom blir alltid virusangripna och det hjälper inte hur stora och fina sättorna är, nästa år blir det helt misslyckat. Uppenbarligen hade Terra Gold virusangripna sättor i år. Den sorten har vi odlat i några år med egen sättpotatis utan problem, men nu får vi försöka skaffa nya sättor till nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Jägarskägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser