Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sovande höns i redena  (läst 4534 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
sovande höns i redena
« skrivet: 02 sep-11 kl 18:09 »
Mina 12 veckors kycklingar sover i redena, betyder det att jag har för lite sittpinnar eller att dem rent av inte vill sitta på pinne? Någon som har samma problem?

Lite irriterande att behöva byta halmet varje dag pga deras bajsande i redena.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: sovande höns i redena
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 18:11 »
Dålig ovana....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 02 sep-11 kl 18:12 »
Har samma problem ska börja stänga för på nätterna här ett tag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

AnGu

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 sep-11 kl 18:16 »
Dålig ovana....

Vad menar du? att jag tillåtit dem att göra det och därför fortsätter dem?

AnGu

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 sep-11 kl 18:17 »
Har samma problem ska börja stänga för på nätterna här ett tag .

Jag tänkte också sätta en planka för redena på kvällen så dem kan hitta någon annan stans att sova..

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-11 kl 18:50 »
Det verkar som mina började med det när det blev lite kallare på nätterna. Jag puttar ut dem därifrån på kvällen när jag stänger dörren. Då är det mörkt så då hoppar de inte upp igen iaf. Fast man känner sig lite taskig.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

AnGu

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 sep-11 kl 19:03 »
Det verkar som mina började med det när det blev lite kallare på nätterna. Jag puttar ut dem därifrån på kvällen när jag stänger dörren. Då är det mörkt så då hoppar de inte upp igen iaf. Fast man känner sig lite taskig.

Mina kycklingar som är lite yngre sover i en klump på golvet .. Får väl spärra av så dem inte kan skita ner redena. Men jag undrar ju om det är någonting jag gjort fel eftersom dem ligger där..

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 02 sep-11 kl 19:50 »
Jo, samma här, de har legat i klump på golvet. Sen var det ett par lite äldre som började sova i redena och vips så ville alla sova där nu när det är lite kyligt (antar jag). Jag tror inte du gjort nått fel iaf. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 sep-11 kl 20:05 »
Min erfarenhet är att det går över av sig själv. :)  Med tiden alltså.
Sen kan det också vara så att vissa knäppishönor bestämmer sig för att bara sova i reden ibland.

Ni kan ju prova att skärma av redena om kvällarna för att skapa vana för bara sittpinnar..kanske.. :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 02 sep-11 kl 20:25 »
Jag tänder lampan vid kl 18 annars går dom inte in senare om det är mörkt inne , har visst en mörkrädd tupp  ;D
Sen får dom vara inne med lampan tänd till 22 ungefär fast med luckan ut stängd .
När jag nattar vid kl 22 ser jag att ungdjuren sover i redena brukar jag sätta upp dom på pinnarna , ska börja lägga en planka för nu oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-11 kl 20:30 »
sitter redena högre än sittpinnarna så sover hönsen i eller på redena... sänk redena och höj pinnarna så löser det sig...
Fjäderfän och kaniner

Xoot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 sep-11 kl 21:03 »
Jag tänder lampan vid kl 18 annars går dom inte in senare om det är mörkt inne , har visst en mörkrädd tupp  ;D
Sen får dom vara inne med lampan tänd till 22 ungefär fast med luckan ut stängd .
När jag nattar vid kl 22 ser jag att ungdjuren sover i redena brukar jag sätta upp dom på pinnarna , ska börja lägga en planka för nu oxå .

Har samma problem!  ;D  När det är mörkt så vågar ingen röra sig.
Installerade 2st lampor med 2st olika timers. 19:00 släcks lampa1 och 20:00 släcks lampa2.

hönshjärna har man ju hört folk säga men stämmer verkligen inte.  :D
19:00 börjar alla gå in, äta och dricka sista gången för att sen hoppa upp.
Precis innan 20:00 har alla hittat sina egna platser på pinnarna.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 02 sep-11 kl 22:51 »
sitter redena högre än sittpinnarna så sover hönsen i eller på redena... sänk redena och höj pinnarna så löser det sig...

Nepp jag har golvreden o dom sitter ändå där o skiter ..ska sätta upp en sittpinne till en låg ifall nån e stygg tänkte jag .

MrsB

• Småland
« Svar #13 skrivet: 03 sep-11 kl 17:13 »
Här ligger alltid unghönsen/kycklingarna och sover i reden. Det är bara en liten period. Det verkar som de skall komma in riktigt i flocken innan de flyger upp på pinnarna till natten. Har alltid varit så i många år. Alla hönsen har ju sin givna plats på pinnen till natten och när unghönsen försöker maka sig tillrätta så blir det lite strul. Då flyger de upp i reden. Är bara cirka 1 eller 2 månader sedan ordnar det upp sig. Dessa månader får de sova i reden. Lugnt och fint till natten i hönshuset ;D

nettan08

• NettansCorner
« Svar #14 skrivet: 16 sep-11 kl 22:30 »
Höns som ligger i "klump" på golvet fryser. Har deinte tillgång till sittpinnar, det ska alla höns ha. Det är deras natur att sitta högt på natten.
Att ha ljuset tänt till sent på kvällen är aldrig bra, de tillgodoser sig inte det ljuset. Vid skymning nattar sig hönsen av sig själva. Max 12 timmars
ljus ska de ha. MAX.

Nettan
Ha en bra dag.
Hälsningar Nettan med alla djuren.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 16 sep-11 kl 22:40 »
Mina får tre timmars extra ljus per dygn nettan , o det är för min skull oxå . Trevligare att natta djur så tycker jag .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 17 sep-11 kl 09:01 »
Höns som ligger i "klump" på golvet fryser. Har deinte tillgång till sittpinnar, det ska alla höns ha. Det är deras natur att sitta högt på natten.
Att ha ljuset tänt till sent på kvällen är aldrig bra, de tillgodoser sig inte det ljuset. Vid skymning nattar sig hönsen av sig själva. Max 12 timmars
ljus ska de ha. MAX.

Nettan

Jag skulle gärna se en vetenskaplig referens på dina uppgifter  ;) Jag tror nämligen det helt och  hållet grundar sig på vad du själv tycker funkar för dig och dina höns :D

Här är ett ljusprogram för värphöns:

I rutan som inte syns helt står det "fom vecka 30 16 timmars ljus varje dag".
När det kommer till värphönsindustrin så finns det fortfarande  gamla stallar utan fönster. Av de kan man dra slutsatsen att höns visst tillgodogör sig artificiellt ljus.
Dessutom kostar tända lampor pengar. Inte en chans att det skulle vara tänt 16 timmar/dygn för värphöns om det inte gjorde att dom värpte bättre.

Hu nu blev jag sådär besserwisser igen men jag har lite svårt att inte säga emot direkta felaktigeheter :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, Skägget, MeriHelvey

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser