Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Horisontell spricka klöv. Vad göra?  (läst 3761 gånger)

Danielsson

• Övriga världen
Horisontell spricka klöv. Vad göra?
« skrivet: 01 sep-11 kl 02:40 »
Ny på forumet så ursäkta om det blir lite klumpigt.  :P

Har en tacka med en horisontell spricka i klöven. Tackan är halt. Har verkat ned de alldeles övervuxna klövarna så långt jag vågar just nu (nybörjare så klart) - ska jag ta mer? Jag har läst allt jag kunnat hitta på nätet men inte hittat hur mycket av hornet jag vågar klippa bort???

Vore väldigt tacksam för hjälp.  :)

irma56

• Småland
SV: Horisontell spricka klöv. Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-11 kl 07:40 »
Du har nog gjort rätt vad det gäller utsidan av klöven, man tar bort så mycket så att det inte är någon "ficka" kvar där det fastnar gödsel och annat. Men hur ser klöven ut underifrån? Eftersom tackan är halt så kanske den har något intrampat i klöven eller i klövspalten. Kolla också så det inte är något fuktigt, illaluktande och kletigt i klövspalten då det kan vara fotröta som absolut kräver behandling.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 09:00 »
Helt rätt. Klipp bort allt som sitter löst på utsidan, så att det nya klövhornet kan växa ner normalt, igen. Det känns rått, men ju mer du klipper bort desto bättre!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Danielsson

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 01 sep-11 kl 09:52 »
Tack för era svar!  :)

Jag ska försöka ta bilder underifrån så återkommer när det är fixat. Jag har kollat klöven och ingenting luktar men det är klart att det kan ju finnas bakterier där ändå. Får kolla noga igen.

Jag känner mig väldigt osäker på det här med att tackan haltar. Ska som sagt lägga in fler bilder när jag fixat det så får ni gärna hjälpa mig mer om ni kan. När ska jag ta ut veterinär? Jag vill ju inte att det stackars djuret ska gå och ha ont (vet inte hur ont detta gör och vad jag kan göra för att hjälpa henne?).

Nåja, hoppas ni kan titta till den här tråden när jag fått in fler bilder. Tack på förhand.  :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-11 kl 11:00 »
Jag har haft samma problem som du och faktiskt lindat de som har det jobbigt med lite bomull och självhäftande linda som finns att köpa på granngården.

Vi började att som andra redan skrivit skära rent alla fickor och tvätta med att sätta ner klöven i en lagom burk
Tunn slät bomull under och upp på sidorna av klöven och lite mellan  . Linda lagom hårt så att klöven kan röra sig med bandaget och en bra bit upp på benet och klämm åt med händerna Låt det inte bli en klump längst ner då dras hela bandaget av..
Hos oss sitter bandaget kvar mellan  1-2 veckor innan det nöts ut/ramlar av
                                  MvH Cokett
« Senast ändrad: 01 sep-11 kl 15:28 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

irma56

• Småland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-11 kl 09:06 »
Jag hade valt att inte sätta bandage eftersom det samlas smuts innanför det som blir till en grogrund för bakterier.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 sep-11 kl 09:25 »
Inte jag heller. Speciellt med tanke på hur blött det är ute. Det är omöjligt att hålla torrt och ett blött bandage på en fot är ingen höjdare!!

När jag har haft tackor med detta problem har jag bara klippt ner hårt så att inget kan fastna därinne och släppt dom lösa i flocken igen. Det har fungerat utmärkt! Titta till henne då och då (hennes fot alltså) och se om du behöver klippa mer. Stoppa foten i en burk med jodipax är nog inte fel, heller...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 03 sep-11 kl 20:59 »
Min bagge Tore hade en klöv som mer eller mindre sprack i vintras. Jag klippte brutalt av allt löst klövämne nedanför sprickan. Sen hade jag tur med vädret: det var kallt och fruset allting så han gick bara omkring på is och snö i princip. Så det höll sig rent och nytt klövämne växte ut på bara en månad. Möjligt stalla baggen en månad?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Danielsson

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 04 sep-11 kl 07:41 »
Hugger en knapp och svarar alla.  :)

Tack för alla tips och råd! Nu har det hela löst sig automatiskt för idag trillade allt nedanför sprickan av. Det är bara att vänta på att nytt horn växer ut alltså. Och så hoppas jag att jag slipper sprickor igen.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser