Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli av med rävarna tråden!  (läst 16578 gånger)

Helle-Mari

• -
SV: Bli av med rävarna tråden!
« Svar #20 skrivet: 01 sep-11 kl 18:54 »
Sånna har jag med men problemet med dom är ju att hönsen kan flyga över .

Ja då är de ju inte bra om hönsen är bra på flyga. Mina hybrider funkar det fint för att gå med dessa nät.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 01 sep-11 kl 21:29 »
Jag har mina 10 & 30 cm över mark. Vi ska sätta upp någon tråd till för att kunna bevara skyddet även när snön kommer. Förmodligen på 50 & 70 cm.

Hur mycket det kostar beror på hur stor tomt du har. Ofta räcker ett litet elaggregat. Mitt är på 1,1 Joule och  det räcker väl till för en sådan liten inhägnad(2500m2).

Galvad tråd, isolatorer, jordspett kostar inte så mycket. Nu hade jag mitt elaggregat sedan tidigare och stolpar fanns ju redan (vi har ju ett "gunnebostaket"). Har man varken Elaggregat eller stolpar får man nog räkna med att det kostar ett par tusen då det är dom dyra bitarna.

Jaha, då kan det ju vara värt det. Får se hur vi har det med räv här. Blir det mycket kanske vi får kosta på oss att införskaffa lite elstängselgrejor.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 01 sep-11 kl 21:51 »
Begagnad tråd kan man få tag på billigt från hästfolk ibland som inte orkar plocka ner trådarna själva.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #23 skrivet: 02 sep-11 kl 06:38 »
Satte ut en ny rävfälla igårkväll med färskfoder i, men rävungen stod 2 meter därifrån och grävde i min blomrabatt istället. Tills hundarna släpptes ut >:D

Kira

• Småland
« Svar #24 skrivet: 02 sep-11 kl 07:10 »
Jag syftade inte på elförbrukningen utan på vad det kostar att köpa aggregatet  ;)

Driftkostnaden på elaggregat är rätt låg. Ett litet aggregat (1,1J) som jag har drar max 5W/timme.  Det innebär att om det går på maxförbrukning (vilket det sällan gör) måste det vara igång 200 timmar för att komma upp i 1 kWh. Om vi räknar högt 2kr/kWh så kostar  det 2 kr att ha igång staketet i 8 dagar.

Det skulle bli knappt 100kr/ år i driftskostnad om man kör på maxbelastning hela tiden vilket man som regel inte gör...

Ett större aggregat drar naturligtvis mer. Men de flesta som vill ha el om trädgården klarar sig med ett så litet aggregat då det  räcker till ca 1500meter tråd om om man inte låter gräset växa upp i tråden.

Att jämföra med andra onödiga elskostnader inne i huset.
http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=71336&epslanguage=SV

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 02 sep-11 kl 07:13 »
Vart får man tag på rävfällor egentligen ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #26 skrivet: 02 sep-11 kl 13:55 »
Kommunen har skyddsjägare som lämnar och tömmer fällorna. Ring din kommun så blir du hänvisad.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 02 sep-11 kl 14:51 »

Citera
Sånna har jag med men problemet med dom är ju att hönsen kan flyga över .

Kan de inte flyga åt båda hållen då? Både in å ut......... :-\

Satte ut en ny rävfälla igårkväll med färskfoder i, men rävungen stod 2 meter därifrån och grävde i min blomrabatt istället. Tills hundarna släpptes ut >:D

Jasså de har lärt sej att driva in räven i fällan nu? Det var på tiden............

;D ;D ;D
« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 14:55 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 02 sep-11 kl 16:15 »
Kan de inte flyga åt båda hållen då? Både in å ut......... :-\

Jo men dom flyger ju bara ut o sen aldrig in igen *morr*
Men nu har jag snart vingklippt hela gänget .

hönipöni

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 03 sep-11 kl 09:50 »
Om det är nån som vill ha gamla el rep så kan jag skänka lite behöver bättre ledare i mina eftersom jag har långa staket!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #30 skrivet: 03 sep-11 kl 11:23 »
Om det är nån som vill ha gamla el rep så kan jag skänka lite behöver bättre ledare i mina eftersom jag har långa staket!
Det är därför som man ska ha galvad tråd för att hålla räven borta... För att den leder bättre ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 03 sep-11 kl 11:34 »
Jag har 2 hundar som håller räven borta på ett bra sätt, en stövare och en schäfer.
Men sen om vi får rester från mat över så lägger jag ut de en bit upp i skogen och där har räven varit och ätit. ca 20-30m från hönsen.
Så jag tro räven väljer att plocka den maten före hönsen.

Har haft höns i hela mitt liv och flytta till annat hus för 5 år sedan, då jag börja lägga ut maten där i skogen oxå.
Under dessa 5 år har inte räven tagit nått djur från mig=)

Men höken är värre!!! den är här ofta och även om den inte lyckas ta nått så ger den aldrig upp!!!
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

hönipöni

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 03 sep-11 kl 13:19 »
Azzo lina Jag har hästar och mycket 7 ha instängslat.... :D Tråder håller jag på att byta till bättre eftersom hagarna ändras eller dras om de gamla ägarna förstod inte riktigt det här med el  :-\

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 03 sep-11 kl 20:41 »
Vart får man tag på rävfällor egentligen ?
lotin säljer fällor för alla viltslag...
gunnes har fällor oxå..
de flesta fällor kan man bygga själv..ritningar finns på naturvårdsverkets hemsida... (rävfällor funkar bättre dessto större de är..)

men det är bara ungrävar och skabbrävar som är lättlurade in i fällorna.. gammelrävarna går i först när snön är djup och termometern visar minus 15...
Fjäderfän och kaniner

Tännlappen

• -
« Svar #34 skrivet: 03 sep-11 kl 21:17 »
Tjaaa..Dags för lite skärpning här för vissa tycker jag. Asså..kan man inte ha lite Höns utan att plåga dom vilda djuren i fällor eller döda djuren runtomkring där man bor är det bättre att inga Höns ha,eller flytta in till stan. Man saknar ju helt kompetens att ha lite tamhöns. Ibland verkar det som det här forumet bara går ut på att döda allt omkring sig,"lev alternativt döda alla djurforum".

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 03 sep-11 kl 21:52 »
Tjaaa..Dags för lite skärpning här för vissa tycker jag. Asså..kan man inte ha lite Höns utan att plåga dom vilda djuren i fällor eller döda djuren runtomkring där man bor är det bättre att inga Höns ha,eller flytta in till stan. Man saknar ju helt kompetens att ha lite tamhöns. Ibland verkar det som det här forumet bara går ut på att döda allt omkring sig,"lev alternativt döda alla djurforum".

Jag vill inte ta död på alla vilda djur alls , men om jag kan fånga och flytta en aldeles för orädd räv som håller sej på tomterna här så tycker jag att det är bra .
Rävar ska vara i skogen , inte i sammhället .
Konseptet att leva just alternativt är ju mkt "på liv o död"
Om hela beståndet av höns dödas en dag så kanske inte den alternativaren har råd med nya och många inkomster och mat till familjen går åt helvete .
Det är inte djurplågeri att fånga en räv i en fälla o sen flytta den men det är djurplågeri att låta den vara mitt i ett sammhälle o tillslut bli överkörd eller leda svältdöden .

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 03 sep-11 kl 22:57 »
det är väl alternativt att fånga räven som tar hönsen och se räven som ett nyttodjur.. räven blir en fin pälsmössa....
Fjäderfän och kaniner

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #37 skrivet: 04 sep-11 kl 07:15 »
Jag kan nästan leva med att räven kommer hit o snor från hundarna men de där jävla grävlingarna som gräver upp både rabatter och gräsmatta ska minsann inte leva länge till >:D Att de dessutom stjäl kycklingar gör mig inte mildare till sinnes.....Springer omkring och morrar åt folk som är ute med sina hundar!! Kan man göra pälsmössa av grävling också?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #38 skrivet: 04 sep-11 kl 11:45 »
Citera
Kan man göra pälsmössa av grävling också?

Klart man kan! Iaf om grävlingen är död. Det är väl att komma dit hän som är knepet  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 04 sep-11 kl 12:12 »
Ganska så ball pälsmössa en grävling skulle bli jue  ;D

Gör som gammelman i hem till midgård , bara fläk upp den i trä på huvet *asg*

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Nataks, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser