Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli av med rävarna tråden!  (läst 16575 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Bli av med rävarna tråden!
« skrivet: 31 aug-11 kl 20:49 »
Alla saker som ni använt för att få bukt med rävplagan , när var o hur ?
Kom igen så kan vi dela tipps nu när så många av oss förlorat höns till Mickel  >:D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
SV: Bli av med rävarna tråden!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 20:56 »
Alla saker som ni använt för att få bukt med rävplagan , när var o hur ?
Kom igen så kan vi dela tipps nu när så många av oss förlorat höns till Mickel  >:D
Du har dåliga hundar det är uppenbart  ;) mina jaga bort en inatt  få se om han kommer till baks  så får vi se om han har samma tur  och undslipper den rackaren  .

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-11 kl 20:56 »
Elstängsel runt hönsgården  >:D och att inte gå på hönsens klagosång när de vill bli utsläppta i full frihet.. ;) Det är det enda som fungerar här. Jag antar att min jagande granne också håller rävstammen i lagom storlek.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 31 aug-11 kl 21:07 »
Jag har alltid undrat hur högt kan en räv hoppa/klättra på ett stängsel ?
Mina hundar funkar vanligtvis men nu löper tiken så  :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 31 aug-11 kl 21:16 »
Vi har "gunnebostaket" om hela trädgården (2500m2) och eltrådar på utsidan (10 & 30cm över mark). Har sett räv på utsidan av staketet men den vågar inte ens titta på våra hönor  ;D

När det kommer till marklevande rovdjur är el det mest effektiva tycker jag.

Har dom bara varit framme och nosat på elen så funderar dom inte på att gå tillbaka för att gräva eller klättra ;)

Kan berätta om en äldre man här i skåne som hade el om sina gäss. Han hade ca 250 st. De flesta slaktades till Mårten men han hade ca 30 som inte slaktades. Precis efter Mårten kom ett riktigt snöoväder en natt. Mannen väknade på morgonen och såg snödrivorna och tänkte att det var dom gässen det. Han var helt övertygad om att räven tagit alla gässen då det fanns flera rävar runtiktring.  När det ljusnat ordentligt och han gick ut för att beskåda den förväntade förödelsen möttes han av alla sina gäss som ville ha frukost  ;D Rävarna hade varit och kollat in gässen, det fanns många spår i snön runt hagen. Men trots att det mesta av eltråden var begravd i snö så hade de så dåliga erfarenheter av tråden som högg så hemskt så dom hade inte vågat prova att gå över!

Länge leve eltråd  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-11 kl 22:19 »
Jag ska fanimej stängsla hela gården med el .
 ::)
Jag har redan börjat så smått men det är en väldigt stor gård ...

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 31 aug-11 kl 22:32 »
Bygg hönsgård. Alla rävar kan du aldrig få bort.

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 31 aug-11 kl 23:19 »
Räven är ett nytodjur  :D,ska man vara rädd om. Här ett urklipp från ett annat forum från en sann djurvän som förstår värdet av att ha Rävar:

Jag har ett antal vilda djur som jag stödmatar när jag ser att behovet finns, och trots att jag stödmatar räv här så har jag frigående höns och ankor som får vara i fred ( peppar, peppar)

För mig är ett liv, ETT liv och jag gör vad jag kan för att hjälpa så länge djuret inte lider av min hjälp.

"Då vi själva har fredat vår och angränsande mark för jakt , ca 1000 HA är jag mån om att hålla en stark rävstam här, de håller rådjur,hare,sork och fasanstammen på en bra nivå."

Varför tror ni det bedrivs sådan "hets" jakt på räv av jägarna , för köttets skull?, nej för att de konkurrerar om rådjuren med jägarna.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 31 aug-11 kl 23:36 »
Bygg hönsgård. Alla rävar kan du aldrig få bort.
Har redan en stor som e klart , ska bygga flera så alla grupper får minnst 20kmv var men jag vill ha hela gården rävfri så mina fåglar kan gå ute .

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 01 sep-11 kl 07:41 »
Räven är ett nytodjur  :D,ska man vara rädd om.......
Det är just därför el är så bra. Skadar inte räven men lär den att min tomt och mina höns är BIG NO NO.

Jag har inga som helst problem med att det finns räv utanför mitt staket, i själva verket är det rätt trevligt  ;D Ett annat stort plus med elstaketet är att vildsvinen inte förstör vår trädgård. Vildsvin finns det många av där jag bor och dom är också bäst när dom är utanför staketet  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 sep-11 kl 08:39 »
Hur tätt behöver eltrådarna sitta? Vad kostar det att ha igång ett elstaket?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 01 sep-11 kl 10:27 »
Hur tätt behöver eltrådarna sitta? Vad kostar det att ha igång ett elstaket?
Jag har mina 10 & 30 cm över mark. Vi ska sätta upp någon tråd till för att kunna bevara skyddet även när snön kommer. Förmodligen på 50 & 70 cm.

Hur mycket det kostar beror på hur stor tomt du har. Ofta räcker ett litet elaggregat. Mitt är på 1,1 Joule och  det räcker väl till för en sådan liten inhägnad(2500m2).

Galvad tråd, isolatorer, jordspett kostar inte så mycket. Nu hade jag mitt elaggregat sedan tidigare och stolpar fanns ju redan (vi har ju ett "gunnebostaket"). Har man varken Elaggregat eller stolpar får man nog räkna med att det kostar ett par tusen då det är dom dyra bitarna.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 01 sep-11 kl 10:50 »
Jag tror inte det kostar så mkt i el faktiskt .
Jag hade två stooora hagar i gång förut o räkningen på strömmen i det stallet var kanske på 300kr i mån för stängslen men som sagt det var stora stängsel.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 01 sep-11 kl 10:53 »
Elen till stängslet kostar inte många kr på ett år... Helt försumbara summor. Tror inte ens att man hamnar på 300 som Travelerh skriver (var det elkostnaden för hela stallet per månad eller?)
Jag är inte haj på det där med v, W och KWH så kanske kan någon annan berätta. Jag har dock hört att det kostar ungefär som att ha en glödlampa tänd... ???
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 01 sep-11 kl 10:56 »
Ja på hela stallet ,,stängsel + några glödlampor .

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 01 sep-11 kl 11:01 »
Jag tror inte det kostar så mkt i el faktiskt .
Jag hade två stooora hagar i gång förut o räkningen på strömmen i det stallet var kanske på 300kr i mån för stängslen men som sagt det var stora stängsel.
Jag syftade inte på elförbrukningen utan på vad det kostar att köpa aggregatet  ;)

Driftkostnaden på elaggregat är rätt låg. Ett litet aggregat (1,1J) som jag har drar max 5W/timme.  Det innebär att om det går på maxförbrukning (vilket det sällan gör) måste det vara igång 200 timmar för att komma upp i 1 kWh. Om vi räknar högt 2kr/kWh så kostar  det 2 kr att ha igång staketet i 8 dagar.

Det skulle bli knappt 100kr/ år i driftskostnad om man kör på maxbelastning hela tiden vilket man som regel inte gör...

Ett större aggregat drar naturligtvis mer. Men de flesta som vill ha el om trädgården klarar sig med ett så litet aggregat då det  räcker till ca 1500meter tråd om om man inte låter gräset växa upp i tråden.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 01 sep-11 kl 11:03 »
Det finns ju aggregat begagnat att köpa . Men nya mindre kostar 1000kr ungefär . Järntråd 1kr metern o isolatiorer 1kr st .

Helle-Mari

• -
« Svar #17 skrivet: 01 sep-11 kl 11:05 »
Japp..el är det bästa.
Själv har jag investerat i elnät för höns. 25 meter ca 1000 kr. Med stolpar som man bara trampar ned jättelätt att flytta. Men man bör ha relativt lite gräs som ligger på för att få bästa effekt.
Sen finns det ju hagelbössa och rävfällor mm...

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 sep-11 kl 11:10 »
Ja har för mig att ja betala 165 kr för en rulle järn tråd ca 300 meter och köp riktiga isolatorer det tjänar du på i längden .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 01 sep-11 kl 11:12 »
Japp..el är det bästa.
Själv har jag investerat i elnät för höns. 25 meter ca 1000 kr. Med stolpar som man bara trampar ned jättelätt att flytta. Men man bör ha relativt lite gräs som ligger på för att få bästa effekt.
Sen finns det ju hagelbössa och rävfällor mm...

Sånna har jag med men problemet med dom är ju att hönsen kan flyga över .

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser