Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borlotti och rosenböna, hur tillreda?  (läst 13196 gånger)

iorlina

• Västerbotten
Borlotti och rosenböna, hur tillreda?
« skrivet: 31 aug-11 kl 20:20 »
Hej!

Vi har odlat borlotti och rosenböna i pallkragar i år. Hösten är ju snart här på riktigt så det börjar bli dags att ta reda på bönorna.

När ska man skörda dessa bönor? Hur tillreder man dem? Spritar man och kokar dem? Om man ska koka, hur länge?

Kan man torka hela bönan direkt på plantan på något sätt? Och i så fall, hur tar man tillvara (lagrar) och tillreder man bönorna?

Tacksam för svar :)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Borlotti och rosenböna, hur tillreda?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 22:39 »
Jag odlar också Borlotti i år. Jag har tänkt att låta bönorna stanna på plantorna tills de börjar torka. Sedan har jag sett i böcker att man ska torka hela bönplantan med bönor och allt för att det ska bli riktigt bra, helst hängande uppochned. Jag antar att man väntar tills det blir överhängande risk för frost om inte bönorna själv visat sig mogna (torkar) innan dess.

Rosenbönor trodde jag att man åt gröna, men du kanske vill ha frö? I så fall skulle jag gjort samma sak med dem.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

tlr0323

SV: Borlotti och rosenböna, hur tillreda?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 20:30 »
Olika varianter av borlottibönor är s.k. kokbönor, dvs man äter inte baljan utan bara fröet när det torkat och efter blötläggning kokat i buljong en stund. Men pröva också att sprita bönorna när fröet är fullmoget. Sjud ett par minuter och använd bönorna separat eller i en gryta. Man kan också frysa in dem om man så önskar.

Vad jag vet används rosenbönor mest för deras vackra blommors skull och som skärbönor, dvs. de är sällan trådfria. De innehåller i färskt tillstånd en högre halt av phasin än andra bönor som emellertid förstörs vid tillagning.

Hälsningar

Thomas

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser