Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KRAV-tråden  (läst 2800 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
KRAV-tråden
« skrivet: 30 aug-11 kl 08:39 »
Har sökt lite i forumet men inte hittat riktigt det jag söker... är intresserad av att veta mera om KRAV (tycker ändå vi kör nåt sånt, så det verkar inte bli så stor förändring). Har varit inne på KRAV:s sida och läst om alla regler, men skulle vilja veta mera om hur detta ter sig rent praktiskt. Kan ni som är anslutna till KRAV komma in med tips, idéer och om vad som är bra/dåligt/lätt/svårt. Hur är egentligen prissättningen på köttet jämfört med konventionellt? Ekonomi i övrigt? Måste man hitta ett KRAV-anslutet slakteri? Hur löser ni gödningen, växtföljd, utsäde, avmaskning m m? Inköp av djur? Jag har massor med frågor men vi kan börja här......

Birgit

SV: KRAV-tråden
« Svar #1 skrivet: 30 aug-11 kl 13:24 »
Vi har valt att bara vara EU eko av olika själ. Vi håller djuren enligt KRAV osv. men tycker inte det högre priset ger det extra som merarbetet har gett.
Vi har valt att inte ge någon spannmål alls. Men visst kan man odla KRAV-märkt utsäde. Djuren ska komma från KRAV godkänd besättning, när man köper in om det inte är frågan om en hotad husdjursras, för då går bevarandet före det ekologiska.
Avmaskning sker endast när proverna visar att det behövs. Ingen generell avmaskning.
Och ja, de måste slaktas i ett KRAV godkänt slakteri om du vill ha glädje av prisskillnaden.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 18:15 »
Vi har varit KRAV-certifierade sedan vi köpte vår lilla gård för knappt två år sedan. Det har varit en resa som heter duga!

Ett av våra största problem var att hitta ett KRAV-certifierat slakteri. Det visade sig tyvärr att något sådant inte fanns här i östra Småland. Det enda som finns är KLS i Kalmar och Scan i Linköping. Ingen av dom är intresserade av att köpa in KRAV-lamm. Man kan endast sälja KRAV-lamm till dom om man har ett särskilt kontrakt och då måste man garantera en viss mängd djur/år, en mängd vi aldrig skulle komma upp till som småbrukare (11 tackor) samt att de fn inte tar in fler KRAV-kontraktörer då det inte finns mer efterfrågan, enl dom.

Så det slutade med att vi fick sälja våra djur till konventionell slakt, och har nu beslutat att ge upp fårverksamheten. Att antingen ha ett eget slakteri och sälja köttet själv, eller ha tillgång till ett mindre KRAV-certifierat slakteri i närheten är A och O. Tyvärr har vi inte möjlighet till något av detta, vilket var en av huvudorsakerna till att vi lägger ner fårverksamheten.

Inköp av djur tycker jag har varit ett stort problem. Men man kan få dispens om man noga redovisar alla försök man gjort att hitta KRAV-cert djur, men inte lyckats. Djuren hamnar då i "karantän" när dom kommer till gården, dvs det dröjer ett halvår innan de blir krav-cert.

Vi betalar ca 7.500 kr/år för vår certifiering. Då får vi två besök/år av en kontrollant, en gång på sommaren och en på vintern.

Det har varit jättetufft med vissa saker, framför allt administrationen, men vi ångrar ändå inte att vi valde att certifiera oss. Certifieringsorganet har varit mycket hjälpsamma, och man kan alltid ställa frågor till dom, även om dom själva har svårt ibland att tolka reglerna(!).

Ställ gärna fler frågor så ska jag se om jag kan svara!

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Birgit

« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 20:20 »
Är det sant Grendela? Borde ju vara toppläge för ett småskaligt slakteri. Vi försökte få igång ett utanför Nässjö, men blev kring gångna av ett par muslimer från Stockholm, som bjöd några kronor mer. De anställde en halal slaktare och lämnade slakteriet åt sitt öde. Han misskötte några hästar och har numer djurförbud, så aktiviteten är noll. Tråkigt!
Nu slaktar vi hos Svensk lammslakt i Håkantorp. De är trevliga och så, men har ännu inte KRAV slakt. Har dock tjatat på dem. De har ju det på fjäderfä, så.

Men det är ett problem och samtidigt påstås det ju att det efterfrågas mer eko lamm.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 21:51 »
Men gud så dåligt att det inte finns ett KRAV-slakteri i närheten när man äntligen är certifierad! Det måste ju vara en förutsättning som KRAV känner till!? Väldans intressant i och med att jag också bor i östra Småland.... kanske ska lägga ner denna tanken innan man ödslar mer energi på detta. Över huvud taget lät era erfarenheter inte alls kul, jag var på en mässa i helgen där KRAV hade en monter och hon sa att det var väldig efterfrågan på KRAV-lamm. Hur stor mängd lamm skulle man komma upp i per år Grendela?

Att betala 7.500/år är mycket pengar, då vill det till att de kommer tillbaka i andra änden. Fult att locka in folk i sådana åtaganden och sen inte kunna ta emot dem på slakterierna! Näää så här får det inte vara, finns det ingen med bättre erfarenheter?

Jonte P

« Svar #5 skrivet: 31 aug-11 kl 11:16 »
KRAV är bara ett varumärke och kan inte ta ansvar för om den enskilde uppfödaren kan sälja sina lamm eller vad det nu är som KRAV-godkända eller ej. Det är upp till var och en att undersöka marknaden och lösa avsättningen.

Själva KRAV-licensen är inte så dyr. Däremot kostar certifieringen lite grand (ca 3500 kr plus moms per år för en mindre gård). Då kan man å andra sidan söka certifieringsstöd i SAM som täcker det mesta av den kostnaden. Dessutom kan man få fullt eko-stöd för sin mark och sina djur. Detta är inte fallet om man inte är certifierad. Det går bra att vara certifierad antingen enl EUs regler eller enligt KRAVs. Det är inte mycket som skiljer om man har får.

Har själv varit KRAV-certifierad i tio år och det har inte varit några problem. Slakten av lammen utförs av ett mindre gårdsslakteri och jag tar återtag på allt kött och säljer själv direkt till konsument. Vill man pruducera ett mindre antal lamm per år som man tänker sig sälja till slakt på hösten är det nog i princip omöjligt att få ett kontrakt eftersom tillgången på höstlamm redan är så stor. Alternativet är då att producera lamm på andra tider av året när efterfrågan är större än tillgången, förutsatt att man har förutsättningar och intresse för en sådan produktion.

Det är inte ovanligt att ekologiska lamm slaktas som konventionella eftersom slakterierna påstår att det inte finns efterfrågan (!). Det kan ändå vara en idé att ha sina får certifierade eftersom man då åtminstone får etödet för ekologisk produktion.

När man går in i certifieringen certifierar man bara de djur man har. Inget konstigt med det. Behöver man köpa in fler djur är det smartast att vänta med certifieringen till efter att djuren är inköpta. I övrigt är det inga problem att få dispens för att få köpa in en konventionell avelsbagge då och då.

Min växtföljd är: korn med insådd, vall 1, vall 2, vall 3. Stallgödsel från de egna djuren plöjs ner till kornet. I övrigt ingen gödsel. Vall 1 skördas två gånger och betas lätt på hösten. Vall 2 skördas en till två ggr och betas sedan. Vall 3 skördas en gång och betas resten.

Ekologiskt utsäde kan köpas av vilken utsädesfirma som helst.

Avmaskning sker endast efter träckprovtagning om behov finns. det är viktigt med beteshygienen så att lammen inte får gå på infekterade marker. Växelbete med annat djurslag underlättar om man har permanenta betesmarker. Det går även att växla mellan skörd och bete om det är vall på åker.

Hoppas det klarnade något!

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Birgit

« Svar #6 skrivet: 31 aug-11 kl 11:46 »
Ja, på det stora hela tjänar man ju på certifieringen, oavsett KRAV eller EU. Man kan ju slakta även i Linköping/Kalmar även om antalet är mindre än deras regler. Men då blir återtag och jag har för mig att Scan inte tillåter mer än 10 återtag/år.
Själv säljer jag det mesta privat till konsument, men har även lite kontakt med butik och vidareförädling. Det tror jag är mest lönsamt om man kan få till det. Då behöver man inte heller jag slaktklassning och göda djuren med kraftfoder. De får växa i egen takt, producera nyttigt kött och må bra.
Det är så jag ser på det.

Fordson

« Svar #7 skrivet: 31 aug-11 kl 11:52 »
Ja, på det stora hela tjänar man ju på certifieringen, oavsett KRAV eller EU. Man kan ju slakta även i Linköping/Kalmar även om antalet är mindre än deras regler. Men då blir återtag och jag har för mig att Scan inte tillåter mer än 10 återtag/år.
Själv säljer jag det mesta privat till konsument, men har även lite kontakt med butik och vidareförädling. Det tror jag är mest lönsamt om man kan få till det. Då behöver man inte heller jag slaktklassning och göda djuren med kraftfoder. De får växa i egen takt, producera nyttigt kött och må bra.
Det är så jag ser på det.

Inte ekonomiskt i alla fall. Vi skulle gå +- 0 körde KRAV. Inte aktuellt med allt extra arbete.
Sen kör vi mer eller mindre "KRAV" ändå men det är ju för vi vill det.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 31 aug-11 kl 15:05 »
Det beror nog alldeles på hur man räknar Fordson. Certifieringen är inte speciellt arbetsam när man väl är inne i rutinerna.

Man får högre ersättning för mark och djur i stöden, man får  (som regel) mer till slakt, annars löser man försäljningen själv. högre priser på livdjur.
För min del går det på plus (är EU-ekologisk) men KRAV är inte så mycket dyrare.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #9 skrivet: 01 sep-11 kl 05:53 »
Nu får jag be om ursäkt, jag är lite snurrig! Vi betalar inte 7.500 per år, utan 4.500 kr per år. Och vi ansöker varje år om bidrag för kvalitetscertifiering, vilket är ca 3000 kr som vi då vår tillbaka året efter.  Vi får ju också lite mer på gårdstödet/miljöstödet, det gör nog kanske någon tusenlapp/år.

Jag vet inte hur många lamm man måste garantera att leverera per år till de stora slakerierna för att kunna få kontrakt, vi frågade faktiskt inte eftersom de inte tar in nya leverantörer. Man måste dock kunna skicka minst 18 lamm/gång, annars får man inte krav-tillägget, om man nu är kravleverantör. Tidigare i somras fick man 4 kr mer/kg som krav-tillägg.

Jag tror stenhårt på att om man har en lösning på slaktfrågan är det klart lönsamt att vara krav-certifierad. Jag tycker det ger en tyngd i att kunna sätta krav-märket på sina produkter. Även om det inte gått så bra för köttet, så har vi kunnat sälja skinnen dyrare pga att de kommer från krav-djur, och framför allt går det väldigt bra för våra krav-ägg!

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 01 sep-11 kl 07:12 »
  Vi har varken KRAV eller annan certifiering längre, främst för att vi har lite för många djur just nu så att vi ibland behöver köpa in foder...
Med det överskott som finns på rundbalar häruppe funderar man ibland på om det lönar sig att ta foder själv...
Vi använder inte Konstgödsel eller sprutar något gift, för övrigt vet jag ingen just nu som sprutar sina växter häruppe, alla satsar mest på vallodling och använder skyddsgröda/spannmål i växtföljden så det verkar som om ogräsbesprutning är onödig ???
 Jag tycker mig märka att man som liten producent som säljer direkt till kund och skickar lite djur till slakt har mer nytta av sitt "eget" varumärke, (kunna visa hur djuren har det och "mun-till mun metoden" att man har bra kött att sälja), än vad man har av KRAV-märkningen som kostar pengar...
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 01 sep-11 kl 07:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #11 skrivet: 02 sep-11 kl 07:10 »
Visst har man nytta av ett "eget" märke, men det är också något som kostar att ta fram och bygga upp. Däremot tycker jag att folk väldigt gärna vill ha en eko-stämpel på. Någon säkerhet alltså, även om man har eget varumärke (vilket jag har) och sprider mitt budskap ordentligt.
Framförallt i restaurang/butikskretsar vill de ha märkningen också. Däremot verkar inte så många bry sig om ifall det är KRAV eller EU-eko.

kristin.cooper@krav.se

• -
« Svar #12 skrivet: 21 okt-11 kl 09:46 »
Hej alla! Tack för en intressant diskussion! Om ni har fler frågor får ni gärna kontakta mig, anna.ellstrom@krav.se. Jag kan tillägga att den kostnad som tillkommer om man väljer KRAV framför EU-ekologiskt är 400 kr om man har mindre än 27 ha åkermark, 15 kr/ha åker om man är större än så.
Det pågår just nu en översyn av våra får-regler. Ni är jättevälkomna att lämna synpunkter till regler@krav.se.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser