Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byta jordvärmepump till ved?  (läst 20192 gånger)

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
byta jordvärmepump till ved?
« skrivet: 26 aug-11 kl 19:45 »
Vi köpte för 1,5 år sen en gård där förra ägaren (som äger värmefirma) installerat en jordvärmepump några år tidigare (IVT). Vi som är vana vedeldare är inte alls nöjda med systemet. Dyrt  (stort, rel otätt och dåligt isolerat hus) och dåligt fungerande i vintras när det var som kallast. Huset är ganska vindutsatt = blir utkylt fort även om utetempen ej är så låg. Också många stora fönster = blir varmt fort vid solinstrålning, även om utetempen är låg.  Pumpen/termostaterna hänger inte med. Rumsgivaren kan tydligen aldrig styra systemet fullt ut, vilket vi hade önskat pga husets beskaffenhet... Vi bor i Småland, huset är 200kvm i två plan, timmerstomme med 50mm tilläggsisolering utanpå timret. Detta gjort i slutet av 50-talet. I golv och tak finfin (hrm...) kutterspån.

Vi har letat runt efter info om byte fr värmepump till vedeldat system, men hittar i stort sett inget i dessa "pumpfrälsta" tider. Känns ju märkligt, med tanke på att vår elkonsumtion tyvärr ökat med ca 300% det senaste året... Har någon här på forumet några tips? Vi funderar i först hand på hur man egentligen ska tänka - (hur snabbt) lönar det sig att byta ut hela systemet? Antagligen helt omöjligt att svara på men vi frågar ändå. Finns det kanske nån kalkylsida vi inte har hittat på nätet? Eller ska vi försöka trimma huset med mer isolering, fläktradiatorer etc för att hålla värmen i värsta kylan? Fast elen lär väl inte bli billigare i det långa loppet..? Vi har tillgång till egen ved. 

Alla synpunkter tas tacksamt emot!   :)
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Anders G.

• -
SV: byta jordvärmepump till ved?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 22:11 »
Isolera. Isolera. Isolera.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-11 kl 22:27 »
Om veden finns gratis och ni inte har något emot arbete vad funderar ni på? Det är lätt att förstöra ett hus med isolering men betydligt svårare att spara pengar på det men visst går det.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Cyklisten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-11 kl 22:38 »
Jag tycker frågan är oklar. Vad är ert syfte? Spara pengar? Bättre komfort, alltså högre temperatur? Minska elanvändningen maximalt? Eller något annat?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 26 aug-11 kl 23:01 »
Isolera mera...

Den påstår att isolering inte är ekonomiskt förvarbart har nog inte räknat riktigt på vad elen kostar.

Även om man eldar med ved så gör isolering och fönsterbyten nytta genom att det går mindre ved = går åt mindre tid och mindre ryggvärk.

Är nu i farten för att snart byta fönster, blir väl förhoppningsvis nästa år, genom att byta fönster på nedervåningen så räknar jag med spara in 5 kubikmeter ved per år bara där...

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 23:05 »
Vad jag menade är att om man isolerar utan att förvanska eller skada huset kan det lätt bli jävligt dyrt. Om man bara isolerar är en helt annan sak, isolering är billigt.

Henry David Thoreau

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 23:10 »
Japp !

Isolering är billigt medan el, svett och motorsågar är dyra.

Fö så är det mer miljövänligt att isolera mera än att elda mer ved eller köra värmepumpen onödigt hårt, så där kanske man får välja om man ska bo miljövänligt eller om man ska bo i ett energislösande museum.

Rödskägg

• Småland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-11 kl 23:19 »
Man ska inte bo i museum. Men det är fan så mycket roligare att bo i ett stiligt hus än ett fult hus. Annars skulle vårt hus vara isolerat ut till takfoten med fönstren insjunkna och ha en fasad av eternit ;)

Henry David Thoreau

J.S

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 26 aug-11 kl 23:31 »
Vi köpte för 1,5 år sen en gård där förra ägaren (som äger värmefirma) installerat en jordvärmepump några år tidigare (IVT). Vi som är vana vedeldare är inte alls nöjda med systemet. Dyrt  (stort, rel otätt och dåligt isolerat hus) och dåligt fungerande i vintras när det var som kallast. Huset är ganska vindutsatt = blir utkylt fort även om utetempen ej är så låg. Också många stora fönster = blir varmt fort vid solinstrålning, även om utetempen är låg.  Pumpen/termostaterna hänger inte med. Rumsgivaren kan tydligen aldrig styra systemet fullt ut, vilket vi hade önskat pga husets beskaffenhet... Vi bor i Småland, huset är 200kvm i två plan, timmerstomme med 50mm tilläggsisolering utanpå timret. Detta gjort i slutet av 50-talet. I golv och tak finfin (hrm...) kutterspån.

Vi har letat runt efter info om byte fr värmepump till vedeldat system, men hittar i stort sett inget i dessa "pumpfrälsta" tider. Känns ju märkligt, med tanke på att vår elkonsumtion tyvärr ökat med ca 300% det senaste året... Har någon här på forumet några tips? Vi funderar i först hand på hur man egentligen ska tänka - (hur snabbt) lönar det sig att byta ut hela systemet? Antagligen helt omöjligt att svara på men vi frågar ändå. Finns det kanske nån kalkylsida vi inte har hittat på nätet? Eller ska vi försöka trimma huset med mer isolering, fläktradiatorer etc för att hålla värmen i värsta kylan? Fast elen lär väl inte bli billigare i det långa loppet..? Vi har tillgång till egen ved. 

Alla synpunkter tas tacksamt emot!   :)

Om det går tycker jag att du ska behålla värmepumpen även om du skaffar vedpanna, bra att ha om du t.ex åker bort någon gång...

Televinken_73

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 26 aug-11 kl 23:43 »
Du kan ju ha värmexäxlare och använda jordvärmen som hjälp till det du väljer att använda!
Alla saker som kan spara och hjälper miljön är väl bra även om de ej ger fullt när det är för kallt !?
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

ulfgustav

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 27 aug-11 kl 09:10 »
Jag känner flera i min omgivning som behållit vedpannan när de installerat jordvärme så de kan man ha paralellt. Ser också att de hjälp eldar under perioder när det är hög luftfuktighet samt när det är extremt kallt.
tacka vet jag riktig vedeldning, har Ni dessutom tänkt på att lite skogsarbete med vedhuggning är bra motion och man slipper både tajta trikåer och gymkort

fishyerik

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 27 aug-11 kl 09:38 »
Jag känner spontant, varför byta? Har ni pengarna till ett vedsystem så komplettera.

Om ni anser att ved är gratis så skiljer sig väl eran uppfattning mot marknadens med flera hundralappar per kubikmeter kapad, kluven och torkad ved, sälj veden om ni uppfattar värdet lägre än marknaden.

Jordvärme-systemet borde det väl gå att hämta "gratis" kyla ur på sommaren, gratis inom "-tecken eftersom man behöver pumpa in den vilket är väldigt billigt, men man behöver väl inte använda värmepumpen för att ändra temperaturen, vilket är det dyra.

Isolering kan man ju ta reda på var det lönar sig bäst, och på ett ungefär hur mycket man sparar.

Träd, buskar och små vindkraftverk minskar vinden kring huset.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 27 aug-11 kl 13:42 »
Tack för era inlägg so far. Vad gäller isolering, skulle jag gärna ha ett mer välisolerat hus, för bättre komfort om inte annat. Men för att göra ett snyggt jobb med isolering blir det att isolera inifrån och vi får då göra om ALLA innerväggar, golv och tak. Och helst byta de flesta fönster och dörrar också, men det vet vi ju att det tar lång tid innan det kan räknas hem. Det beror förstås på hur dyr elen blir och hur snabbt.

Ved är aldrig gratis. Men jag tar hellre ut själv, kapar och klyver, än betalar någon annan för att göra det.

För er som tyckte inlägget var oklart - frågan är hur långt man egentligen ska gå i investering med energisparande åtgärder och behålla värmepumpen vs att installera en vedpanna med ack.tankar och bara "elda på". Vårt tidigare hus har ungefär samma isoleringsstandard som detta, bara lite mindre yta. Där har vi aldrig funderat på att isolera mer, eftersom vi har hållit värmen väl och haft i stort allt varmvatten vi behövt.

Sen finns det ju dilemmat med miljöaspekterna. Vad är bättre - isolera (mkt nyproducerat material, påverkan?) och konsumera färre kWh efter det och köpa grön el (förstås) ELLER installera vedpannan (ny el bra beg) , hämta veden i skogen (närproducerat!), ha en bra miljöpanna och konsumera färre kWh ändå? Dessa frågeställningar hade förstås aldrig uppkommit om inte värmpepumpen kommit med på köpet. Vi hade inte valt den lösningen. Särskilt inte när det fanns en vedpanna installerad här tidigare... men nu har vi ju betalat för skiten...

Om det blir en ny vedpanna m tillbehör, kommer den inte att installeras i gamla pannrummet där det annars finns befintlig skorsten. Vi vill inte ha vedeldningen mitt inne i huset och tror inte heller tankarna får plats. Särskilt inte om vi behåller värmepumpen, som ju fyller en del med sep (300L)varmvatten. Så där räknar vi med extra kostnad för litet nybygge - eller en rejäl kulvert fr lagården. Nån som har erfarenhet av anläggning med ca 50-60m fr huset? Var har ni i så fall ack.tankarna?

Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 27 aug-11 kl 14:09 »
Personligen hade jag behållit pumpen och kompletterat med vedpanna. Jag hade därefter eldat med ved så mycket jag vill/kan.

Vad händer om man (eller alla) blir sjuka (samtidigt) när det är som kallast? maginfluensa, benbrott, ryggskott osv. Då kan det vara gott att slippa veden, eftersom alternativ finns.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 27 aug-11 kl 15:00 »
Citera
Är nu i farten för att snart byta fönster, blir väl förhoppningsvis nästa år, genom att byta fönster på nedervåningen så räknar jag med spara in 5 kubikmeter ved per år bara där...

Och om 5 kubM färdig ved kostar 2500 spänn, ett billigt fönster lika mycket+ montering, målning, fasadarbete x12- 15 fönster........ ::)

Citera
Jag känner flera i min omgivning som behållit vedpannan när de installerat jordvärme så de kan man ha paralellt. Ser också att de hjälp eldar under perioder när det är hög luftfuktighet samt när det är extremt kallt.

För många är det ett sätt att inte frysa ihjäl. Många har för dåliga hål, det blev billigare så..........

Citera
Om det blir en ny vedpanna m tillbehör, kommer den inte att installeras i gamla pannrummet där det annars finns befintlig skorsten. Vi vill inte ha vedeldningen mitt inne i huset och tror inte heller tankarna får plats. Särskilt inte om vi behåller värmepumpen, som ju fyller en del med sep (300L)varmvatten. Så där räknar vi med extra kostnad för litet nybygge - eller en rejäl kulvert fr lagården. Nån som har erfarenhet av anläggning med ca 50-60m fr huset? Var har ni i så fall ack.tankarna?

Om ni nu ska installera en värmekälla, oavsett vilken, så tycker jag den ska ligga där ni vill ha värmen. Innan vi satte in kamin räknade jag på alla konventionella värmesystem och så många o-konvensionella. Pannrum vid  verkstaden, kulvert till huset. Pannrum i bef. garage och kulvertar till huset och verkstaden. Jordvärme, Luft/luft, Luft/vatten, solfångare, Kamin med vattenmantel, utan, Frånluftvärmepump.............

Det blev en kamin med fläkt för värmefördelning och den elektriska VV-beredaren fick stå kvar. Brorsan som har obegränsat med ved i egen skog, vedpanna och 30M kulvert satte in el. VV-beredare. Det går åt en hel del kW att värma upp en kulvert, antingen det är sommar eller vinter.
 Oavsett om den ligger så djupt att det inte syns på snötäcket eller inte.  Är det sen en kulvert på 60 meter............Hur många liter ska värmas upp, resp. hållas varmt för att få 65-gradigt vatten dit där man vill ha det?
Hur många kW stannar kvar i pannrummet, där man oftast inte har någon glädje av värmen?

Mitt recept är att alsta värmen där man vill ha den. Vi eldade upp 10 kub.M klyvd och staplad ved i vintras, grannarna eldade upp 25-40 i sina pannor, varav den ene med 15M kulvert.
« Senast ändrad: 27 aug-11 kl 15:03 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 27 aug-11 kl 21:57 »
Jag föreslår att ni börjar med en grundlig översyn av värmepumpen och dess installation, det är ju betydligt billigare än att installera en modern vedpanna.

Det finns en uppsjö av inställningsmöjligheter i styrsystemen för moderna värmepumpar, och det är mycket möjligt att den ursprungliga installatören eller tidigare ägare har fått saker om bakfoten så att den kanske inte reglerar optimalt, kör elpatron som spetsvärme i onödan då värmepumpen egentligen hade kunnat klara uppvärmningen själv osv. En bra början är att titta igenom alla menyer och inställningar, lusläsa värmepumpens bruksanvisning och försöka dra kloka slutsatser.

Kolla att både rumsgivare och utegivare är monterade på lämpliga ställen och korrekt inkopplade (om man läser av värden på inne- och utetemp i värmepumpens display ska de stämma med verkligheten). Ofta får man problem för att någon av givarna sitter så till att direkt solljus värmer upp den, en del misslyckade utegivare mäter snarare väggens temperatur än verklig lufttemperatur om man inte sätter den på en distans så den hamnar en decimeter ut från väggen, ibland kanske innegivaren är placerad så att den kyls av något lokalt kalldrag eller värms av värme från element eller något annat. En del värmepumpar är känsliga för resistans i kabeln till givarna, om det är frågan om flera tiotal meter till utegivaren kanske det inte duger med tunnast möjliga telekabel utan krävs lite mer area. Dock vet jag inte om just IVT har den egenheten.

För att temperaturregleringen ska fungera bra i ett system med innegivare är det viktigt att inga termostatventiler på radiatorerna försöker reglera ner och motverka värmepumpens eget reglersystem. Om det finns termostatventiler bör de stå på max som utgångsläge, och måste man dra ner för att det blir för varmt i något rum, så gör åtminstone inte så i det rum där innegivaren sitter.

En vanlig orsak till att det fungerar dåligt med värmepump i gamla hus som har haft t ex oljepanna tidigare är att elementen är för små. Värmepumpen fungerar ju bäst med ganska låga framledningstemperaturer, upp till 50 eller möjligen 60 grader, men med en gammal oljepanna kunde man mycket väl brassa på med 80 grader på framledningen när det var riktigt kallt.
Om värmepumpen klarar att hålla 50 grader på framledningen när det är som kallast ute men värmen i huset ändå inte räcker till, så är det troligen större element som behövs (det kan naturligtvis vara andra saker som ställer till problem, t ex igenskruvade strypningar vid elementanslutningarna, eller cirkulationspump som är för klen eller ställd på för låg hastighet).

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #16 skrivet: 08 sep-11 kl 22:09 »
Nu är det ett par år sedan vi räknade på värmesystemen, men med de siffrorna vi fick fram då så skulle det aldrig löna sig att byta fungerande jordvärmepump till ved om inte veden var gratis och även då skulle det vara bättre att sälja gratisveden och betala elräkningarna med pengarna. Vid nyinstallation från inget värmesystem alls kommer det i ett annat läge.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 10 sep-11 kl 14:28 »
Många som installerar pump river ut vedprylarna många gånger moderna pannor med acktank ,dom säljs ofta för låga summor.Köp o kompletera med dom. Själv anser jag det är idioti att slänga ut vedpannan vid installation av jord/bergvärme.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 13 sep-11 kl 09:49 »
Jag installerade jordvärme för 4 år sedan. Ekonomiskt det bästa jag någonsin har gjort. Jag eldade tidigare upp 20kbm travad ved om året, nu kostar elen till VP:n 4-5000:-/år
Jag hugger fortfarande samma mängd ved varje år, men nu kan jag sälja den för c:a 15000:- per år. Hela installationen kostade mig under 100.000:-, en vettig vedpanneinstallation hade kostat minst lika mycket. Valet var inte svårt.

Min erfarenhet är att det går kanske 1 rörmockare på 10 som kan installera VP. Jag hade kontakt med i princip alla rörfirmor i Luleå med omnejd, endast en kunde lika mycket som jag eller mer om värmepumpar, resten var bara skrattretande dåliga. Flera lämnade offerter som var helt åt helskotta fel, de kunde ingenting när man började ställa frågor osv.
Så jag förslår att du, precis som torbjorn skrev, ser till att någon som verkligen kan VP och jordvärme går igenom ditt system och justerar in det. Och så kan jag rekommendera www.varmepumpsforum.com varmt, där har du expertis från hela landet som bara väntar på att få hjälpa dig.

Men börja med att se till att plocka bort eller öppna alla termostater helt, på många radiatorventiler så fastnar ventilen i stängt läge och måste motioneras för att öppna fullt.
Se sedan till att alla radiatorerna blir helt varma upptill(hela vägen från vänster till höger) och svalnar av nedåt när VP:n producerar värme. Inte alltför ovanligt att rörmockarna förut inte brydde sig om att se till att radiatorerna kopplades in rätt väg, detta spelade inte så stor roll om det fanns ved/olja/elpanna. Men med VP är det viktigt att allting är gjort rätt från början.
Blir det kallt på vintern inomhus så är något felinställt, för räcker inte VP:n till skall elpatron hjälpa till. VP:n skall normalt vara underdimensionerad, annars har han/hon som har räknat på VP:n gjort fel.
Vad har du för framledningstemp vid DUT(dimensionerande utetemp - kallaste dagen på året)?

Mina erfarenheter av kulvert till pannrummet är bara dåliga, växte upp med det i 20 år. Vi hade bara 15m kulvert men det enda man minns är att man fick spola i flera minuter för att få varmvatten, och riktigt hett vatten fick man aldrig för det hann kylas av i kulverten. Nog finns det lösningar mot detta med el-beredare inne i huset men dessa kostar pengar både i inköp, installation och drift.

LasseDalom

• -
« Svar #19 skrivet: 13 sep-11 kl 10:04 »
Om du inte ens har någonstans att ställa vedpannan så får du en mycket kostsam investering på halsen. Kanske bättre att investera i en braskamin och lite isolering istället? Att riva en ganska ny jordvärmeanläggning är också det miljöförstöring och kapitalförstöring. Nej kolla om det inte skulle passa med en sån där täljstenskamin eller något liknande vid gamla skorstensstocken och kanske hyra en sån där värmekamera för att de vart du har de värsta värmeförlusterna och där det lönar sig bäst att isolera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser