Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösdrift med lättfödda kallblod.  (läst 10024 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Lösdrift med lättfödda kallblod.
« Svar #20 skrivet: 02 sep-11 kl 16:13 »
Man kan ju oxå ha en Greenguard på hästen så det blir lite marigare att äta , kanske på natten tex då blir det inte lika många kilo i hagen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #21 skrivet: 05 sep-11 kl 01:52 »
Kommer här med nya frågor.
Har ju mina två kallblod på lösdrift sen i höstas, och lät dem gå på fri tillgång till hösilage under vintern efter en del råd från folk.
Men nu har jag helt enkelt insett att mina pållar är alldeles för lättfödda för att det ska funka att hålla dem i någorlunda hull utan att de ser ut som tunnor. Men samtidigt vill jag att de ska kunna äta så lång tid som möjligt under dagarna.
Har kikat runt lite efter olika lösningar och läst om bland annat finmaskiga hönät som jag funderar lite på.

Finns det någon som har liknande problem och hur har ni löst det?

Jag tror att man ibland måste anpassa sig efter just de djur som man har. För mig är lösdrift synonymt med fri tillgång på grovfoder (och då menar jag fri, inte fri med begränsad tillgång...).

Jag hade stallat in nattetid och gett mindre nattgiva och försökt ha lång utevistelse med fodringssystem som höautomater, högrindar (som spärrar av ett område där man lagt foder och öppnas med hjälp av timer) om det är svårt att få till många små fodringar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 05 sep-11 kl 11:16 »
Det man ska veta är oxå att det tar flera år innan en häst vänjer om sej att gå på fri tillgång speciellt dom lättfödda .
Våran vallack börjar minska i omfång nu efter 6 år på lösdrift .
Han trodde helt enkelt inte på att maten inte skulle försvinna för honom så han åt jämt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 sep-11 kl 11:25 »
Jag tror att man ibland måste anpassa sig efter just de djur som man har. För mig är lösdrift synonymt med fri tillgång på grovfoder (och då menar jag fri, inte fri med begränsad tillgång...).

Jag hade stallat in nattetid och gett mindre nattgiva och försökt ha lång utevistelse med fodringssystem som höautomater, högrindar (som spärrar av ett område där man lagt foder och öppnas med hjälp av timer) om det är svårt att få till många små fodringar.
Grov foder behöver ju inte inte bära fri till gång till hö eller hösilars utan typ havre halm och tre gånger om dan  med hö typ

nordtravare

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 09 sep-11 kl 07:34 »
Tror att fri tillgång av stråfoder framför allt med utställd rundbal skall kombineras med ensilage odlat för det.Senare skördat mer utvuxet gräs med mindre energi och kanske inte lika lättätet foder borde vara bättre.Då kan det bli proteinbrist men det är lätt avhjälpt.

Dora

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 23 sep-11 kl 10:59 »
Kan rekommendera finmaskigt hönät, för mej har det fungerat mycket bra. Har bl a ett kallblodsto som glufsäter så länge det finns mat. Stoppar in en hel höbal (15-20 kg) i nätet och den räcker länge! Har även ströat med halm i vindskyddet så de kan tugga på. Man behöver inte kuska till och från jobbet flera ggr per dag, hästarna har mat hela dygnet och äter lugnare. Börjar nästan vara lite för skickliga på att äta ur näten, ska testa att använda dubbla nät. En del hästar biter sönder näten i början men mina har varit försiktiga. Till vintern ska jag testa hur det fungerar med torrt ensilage i näten.

/Dora

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 23 sep-11 kl 11:23 »
Vi har gjort en sån här mojjäng. Den passar oss alldeles perfekt :D

...... nu e det så att jag inte har koll på hur man länkar till ett speciellt inlägg..... men jag tror jag lyckas länka till tråden iallafall. Bilder på vår skapelse finns en bit ner på sidan :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114094.0
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

kärvsåsen

« Svar #27 skrivet: 25 sep-11 kl 22:25 »
det är inte "fri tillgång till mat" som gäller utan "fri tid till mat", det är en stor skillnad.
det fungerar mycket bra med mina lättfödda bruksnordisar. sen att man rider/kör flera ggr i veckan och inte bara ngn gång ibland.
lycka till med utfodringen, använd sunt bonnförnuft.  ;-)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #28 skrivet: 27 sep-11 kl 18:58 »
Angående blötläggning. Kallt vatten borde vara att föredra liksom "badning" av höet. Spolar man bara igenom med varmt vatten så växer mögel till snabbt, det tar något längre tid för kallt vatten och är också beroende av temperaturförhållandena i luften naturligtvis. Även om höet inte verkar mögligt så finns det alltid sporer som är redo att växa till så fort chansen ges och det går fort om det är varmt. Bara så att ingen tror att det är riskfritt att blöta hö hur som hels. Är vattnet kallt och höet dessutom ligger i vatten i en timme så är det naturligtvis inte så farligt ur mögelsynpunkt eftersom mögel behöver luft och kan då bara växa vid ytan.  Det behöver dessutom vara rätt tillväxtförhållanden där och de bör inte infinna sig på en timme. Men var aktsam en varm sommardag för säkerhets skull  :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 28 sep-11 kl 09:17 »
(Det var jag som skrev under namnet maniac-darling , men har bytt nick. )

Detta blev en väldigt intressant tråd! :)

Jag tycker det är kul att till o med skara framhåller blötläggning till fånghästar! Det är relativt okänt att man kan göra så för att reducera sockermängd. Utvecklingen går framåt. Jag tycker verkligen att man borde fråga veterinärerna om dessa frågor. De behöver få frågorna för att kunna ta reda på mera i sin tur, och sedan eventuellt rekommendera sina patienter till nya råd o tips. Forskare gör vad de kan för att få ut ny information, men ibland går det onödigt trögt. Bättre att vi som har daglig kontakt med veterinärerna öser på med frågor och tjat. Det handlar ju om våra pälsklingars väl o ve :) Det känns som det inte var länge sedan man trodde att fång berodde på hög proteinhalt i fodret, och jag har hört veterinärer säga både den ena och andra tokigheten. Flera myter lever kvar i allra högsta grad. Fram för mer forskning och kunnande! :D

Håller med! Och... lite mer praktiska erfarenheter av det där med blötläggning av hö till fånghästar... Mor min har praktiserat den metoden till sin fångponny. Hade hö med aldeles för högt energiinnehåll. Och det var rent fashinerande att se, det vatten man sen hällde bort från höet, var brunt som thé, och klibbigt, ungefär som betforvatten. Rätt uppenbart alltså, att man häller bort en hel del socker!
« Senast ändrad: 28 sep-11 kl 09:22 av Fru Jansson »

Jeanette Johansson

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 05 okt-11 kl 16:03 »
Vi har dem i stora avbetade eller slagna hagar. Så får de ströva omkring och gnaga i sig, kombinerat med en eller två högivor på vintern. Då har de fri tillgång på det naturen ger och ibland "stöter de på" lite extra bra ställen i naturen (tänker jag mej med högivorna). De äter hela tiden men i små mängder. När det är snö kan man släpa dem på större områden för då måste de jobba mer för maten. Vi har ingen egen halm så vi har inte gett det så mycket, en del verkar bli feta på halm till och med...

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser